D djac skrev:
Då är det bättre att skicka pengarna.. dåligt utbildade förare i dåligt i skick, i undermåliga bilar, vill vi väl inte ha på våra vägar. Sen låtsas vi bli förvånade när vi har stora olyckor, orsakade av eller med dessa lastbilar inblandade i. Sen är det ju det att när transporter är för billiga så missbrukas det, det körs oerhört mycket tomma bilar idag, som bara ompositioneras, detta ska ju inte vara lönsamt tycker jag.
Senast var det ju dödsolycka i Grums...
Rattfylla.

Även vanligt att de har flera förarkort
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Kanske det, men mindre att göra med motorn så sammanlagt blir det mindre att göra.
jobbar du med dessa frågor?
Om inte så är detta svar bara för hejarklacken...
 
P pmd skrev:
Kanske det, men mindre att göra med motorn så sammanlagt blir det mindre att göra.
Maskintok har ju förklarat flera gånger att det behövs fyra personer för att felsöka elfel på elbilar. Så kommer det vara för alla framtid eftersom bilmekaniker inte kan lära sig något nytt.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Maskintok har ju förklarat flera gånger att det behövs fyra personer för att felsöka elfel på elbilar. Så kommer det vara för alla framtid eftersom bilmekaniker inte kan lära sig något nytt.
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...

lär dig läsa, förbannade klanledare.
Den hejarklack du ingår i... klarar inte mycket...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
Ändock ett mindre servicebehov, så troligen får ändå bilverkstäderna på sikt något mindre att göra.
Hur stor andel av beläggningen på en bilverkstad kan tänkas vara det vanliga periodiska underhållet? (byta olja och andra vätskor och remmar etc, enl serviceintervallen)
 
Maskintok skrev:
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...

lär dig läsa, förbannade klanledare.
Den hejarklack du ingår i... klarar inte mycket...
Stillestånd är dyrt... går inte att hålla på flera dagar med en truck
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lön. På utdelning är det 20 procent platt skatt. Plus 21 procent bolagsskatt
Alltså, man blir ju sugen på att starta eget. Då skattar du ju nästan ingenting!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Stillestånd är dyrt... går inte att hålla på flera dagar med en truck
Nä det är billigare att plocka in alla gubbar då för en maskin...

Det är högre krav inne i flishuggen pga damm för batteri drift än med diesel..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ändock ett mindre servicebehov, så troligen får ändå bilverkstäderna på sikt något mindre att göra.
Hur stor andel av beläggningen på en bilverkstad kan tänkas vara det vanliga periodiska underhållet? (byta olja och andra vätskor och remmar etc, enl serviceintervallen)
Hur lång tid tar det att byta motorolja? Kan det vara 5-10 minuter tops? Medans gör man de andra servicepunkterna.

Jag har svårt att se att elbilar klarar sig utan service. Kupéfilter, transmissionsoljor, bromsvätska, kylvätska samt kontroll av bromsar (och byte av slitagedelar), smörja dörrstoppar och gångjärn, rensa skräp ur ventilationen mm.

Visst, det går, men bilen blir lätt vanskött om inte ägaren själv gör dessa saker.

Jag tror verkstäderna kommer ha att göra även efter elbilarnas intåg. Men kanske ser intjänandemodellen annorlunda ut. Men även idag är det ju longlifeservice på mycket. Ibland ingår ett par service. Jag gissar vi pratar om ett par tusen kronor per bil de första åren / 10.000 mil. Därefter så hamnar nog ändå ofta bilarna utanför originalservice (=vinst för OEM ändå borta).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ändock ett mindre servicebehov, så troligen får ändå bilverkstäderna på sikt något mindre att göra.
Hur stor andel av beläggningen på en bilverkstad kan tänkas vara det vanliga periodiska underhållet? (byta olja och andra vätskor och remmar etc, enl serviceintervallen)
ca 25% brukar man räkna vanlig service..
Allt annat är vanliga renoveringar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Hur lång tid tar det att byta motorolja? Kan det vara 5-10 minuter tops? Medans gör man de andra servicepunkterna.

Jag har svårt att se att elbilar klarar sig utan service. Kupéfilter, transmissionsoljor, bromsvätska, kylvätska samt kontroll av bromsar (och byte av slitagedelar), smörja dörrstoppar och gångjärn, rensa skräp ur ventilationen mm.

Visst, det går, men bilen blir lätt vanskött om inte ägaren själv gör dessa saker.

Jag tror verkstäderna kommer ha att göra även efter elbilarnas intåg. Men kanske ser intjänandemodellen annorlunda ut. Men även idag är det ju longlifeservice på mycket. Ibland ingår ett par service. Jag gissar vi pratar om ett par tusen kronor per bil de första åren / 10.000 mil. Därefter så hamnar nog ändå ofta bilarna utanför originalservice (=vinst för OEM ändå borta).
yxan i vedklumpen(y)
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Alltså, man blir ju sugen på att starta eget. Då skattar du ju nästan ingenting!
Men på utdelningen så bygger man inget pensionskapital, får inte heller någon sgi, osv.
Så det finns tydliga nackdelar med att ta ut allt som utdelning, de flesta tar först ut en lön som ligger mellan vanlig knegarlön och gränsen för statlig inkomstskatt (filosofierna varierar lite), men de flesta undviker att passera gränsen för statlig skatt (och då har man ju redan då en rätt hygglig årslön på typ 523.000SEK) och sen tar man resten som lågskattad utdelning.

Problemet kommer ifall man vill och kan ta ut enorma belopp såsom utdelning, det är styrt av kraven i 3:12-reglerna, hur mycket man får ut lågskattat.
Ju högre vanliga löneutbetalningar man haft i bolaget, desto högre utdelning kan vara lågskattad.
Men med förenklingsregeln kan man alltid ta ut 170.000 i lågskattad utdelning, även utan att ha betalt ut någon lön alls i bolaget.
Men vill man ta ut mer utdelning, så måste man börja jobba och löneskatta i bolaget, och för att få ut ännu mer så måste man börja ha anställda, som ökar löneuttaget i bolaget.

Men summa summarum, så länge man drar in mindre pengar än att det räcker till 523.000 SEK i lön plus 170.000 SEK i utdelning (efter att bolagets omkostnader är täckta) så är man ren och skär skattefrälse, man betalar mycket mindre i skatt än en vanlig LO-knegare.

Så det är först när man passerar 700.000SEK om året som man börjar knapra in på skillnaden, och man har nog en total utbetalning på bra över en mille om året innan man ens närmar sig att betala mer skatt än en undersköterska.
Så japp, det är vääääldigt synd om de där rika, alla dessa pengar blir ju tydligen bara ett problem.

Ett alternativ är ju att låta mer pengar stanna i bolaget, så det kan utvecklas och göra både Bolaget och Sverige bättre.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Alltså, man blir ju sugen på att starta eget. Då skattar du ju nästan ingenting!
Jo, sossarna är inte dumma. Du får bara ta utdelning på 50% av löneutaget i bolaget. (Om du uppfyller huvudregeln). Har du inga anställda måste du mao ta ut en lön på ca 1 miljon för att det ska bli några pengar att tala om (50% på 1 mille = 500k). Har du anställda så är det ju bättre. Då räcker det du tar ut 400k + 5% av totala löneutaget.
 
J JohanLun skrev:
Hur lång tid tar det att byta motorolja? Kan det vara 5-10 minuter tops? Medans gör man de andra servicepunkterna.

Jag har svårt att se att elbilar klarar sig utan service. Kupéfilter, transmissionsoljor, bromsvätska, kylvätska samt kontroll av bromsar (och byte av slitagedelar), smörja dörrstoppar och gångjärn, rensa skräp ur ventilationen mm.

Visst, det går, men bilen blir lätt vanskött om inte ägaren själv gör dessa saker.

Jag tror verkstäderna kommer ha att göra även efter elbilarnas intåg. Men kanske ser intjänandemodellen annorlunda ut. Men även idag är det ju longlifeservice på mycket. Ibland ingår ett par service. Jag gissar vi pratar om ett par tusen kronor per bil de första åren / 10.000 mil. Därefter så hamnar nog ändå ofta bilarna utanför originalservice (=vinst för OEM ändå borta).
En annan aspekt med elbil är ju elen...
Hur många hemmamekaniker har kunskap nog att skruva elbil?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Hmm, 1 mille / 12 = månadslön 83.000:-
Du har väl skattetabell 31.
Jag antar att du även betalar kyrkoskatt (inte har gått ur kyrkan) så ser jag att skatten på en månadslön på 83.000 är 38% enligt skattetabell 31.

Tyvärr måste du börja tjäna 622.000 i månaden, dvs nästan 7,5 miljoner i årslön, innan du kan skryta med att du betalar 50% skatt.

Men som sagt, du vill ju undvika skatt, så du kommer fixa det med utdelning istället, så du kommer nog aldrig någonsin betala mer än typ 30-35% i skatt.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.