K karlmb skrev:
100/100 är fullt tillräckligt om inte huset är fullt av gamers antar jag.
Nej så kan man inte säga. För några är det alldeles lagom för andra funkar det inget vidare.

Här kan det vara 3-4 video-streams med hög upplösning på gång samtidigt och sedan ska jag jobba eller bara surfa. Det märkt direkt i form av små fördröjningar när hastigheten är 100 istället för 500. Märker det även när jag är själv hemma om dagarna och jobbar. Så, för mig är 500 den undre gränsen och efter det märker jag ingen skillnad annat än när jag laddar hem stora filmer osv.

...vilket betyder att 1000/1000 är precis lagom. Tror inte att Bahnhof erbjuder något långsammare i sitt eget nät heller. Kostar 299 per månad när jag binder i 2 år, så det blir en ickefråga att välja något långsammare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...vilket betyder att 1000/1000 är precis lagom. Tror inte att Bahnhof erbjuder något långsammare i sitt eget nät heller. Kostar 299 per månad när jag binder i 2 år, så det blir en ickefråga att välja något långsammare.
Hmmm, skulle bli 649 kr/mån för 1000/1000 via någon underlev./partner till dem när jag kollar min adress.
 
K Kane skrev:
Hmmm, skulle bli 649 kr/mån för 1000/1000 via någon underlev./partner till dem när jag kollar min adress.
Ja om du går via något annat öppet nät så blir det mycket dyrare. Försök göra ett operatörsbyte till BH och kör då i deras eget icke öppna nät och lås där i två år så blir priset rätt.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja om du går via något annat öppet nät så blir det mycket dyrare. Försök göra ett operatörsbyte till BH och kör då i deras eget icke öppna nät och lås där i två år så blir priset rätt.
Det går väl bara om de sätter egen utrustning i noden och hemma hos dig? Hur vanligt är det?
 
K karlmb skrev:
Det går väl bara om de sätter egen utrustning i noden och hemma hos dig? Hur vanligt är det?
här i stockholm finna de väl ”överallt”, bur set ser ut ute i landet vet jag inte. Alla jag känner som kör bh har lämnat öppenfiber, men det säger ju inte mycket om hur vanligt det är.....:)

utrustningen hos mig är en enkel fiber => ethernet konverter som de skickar ut per post.

Gigabit Ethernet Converter med optisk fiberanslutning och Ethernet-port samt statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
här i stockholm finna de väl ”överallt”, bur set ser ut ute i landet vet jag inte. Alla jag känner som kör bh har lämnat öppenfiber, men det säger ju inte mycket om hur vanligt det är.....:)

utrustningen hos mig är en enkel fiber => ethernet konverter som de skickar ut per post.

[bild]
Hmm, värt att kolla upp!
 
För några år sedan när Telia öppnade upp för flera operatörer att hyra fiber/stationsplats så satsade Telenor och Tele2 (Comhem) på många orter där Telia hade stationer, men Bahnhof gjorde inte den utbyggnaden utan höll sig till större städer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För några år sedan när Telia öppnade upp för flera operatörer att hyra fiber/stationsplats så satsade Telenor och Tele2 (Comhem) på många orter där Telia hade stationer, men Bahnhof gjorde inte den utbyggnaden utan höll sig till större städer.
Satsa genom att sätta egen utrustning i noderna? Någon som vet hur pass vanligt det är på ställen där det finns en annan KO?
 
Nja, jag skrev på stationer ägda av Telia.
Så det man gjort är att installera egna stativ med switchar och bytt till egna medieomvandlare hos kunderna. Och det har gjorts på platser där Telia Öppen fiber initialt var enda fiberoperatör.
Så här kan man idag välja mellan flera fiberoperatörer.
De tre som fanns beskrivna var Telenor, Tele2 (Comhem) och Bahnhof hur de skulle hanteras och installeras.;)
Fibernätet ägs av Telia (Skanova) och består av de passiva delarna som hyrs ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Man får gå in på de olika operatörernas hemsidor för att se om de kan leverera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Minns jag rätt var det 2017 som man öppnade för de här operatörerna att installera egen utrustning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
2018 tror jag pts beslut om lokalt tillträde kom.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kom det ett beslut för fiber, det påbörjades arbete 2015 med beslut om kopparnätet, senare kom EU med invändningar och PTS remissförslag för lokalt tillträde för fiber genomfördes inte och senare kom ett förbud från EU mot att PTS kunde fatta sådana beslut som påverkade narknaden.
Jag kollade och det var 2017 Telia började öppna upp sin fiberdel. Troligtvis för att undvika ett formellt beslut som de trodde skulle komma.
 
A AndersS skrev:
Kom det ett beslut för fiber, det påbörjades arbete 2015 med beslut om kopparnätet, senare kom EU med invändningar och PTS remissförslag för lokalt tillträde för fiber genomfördes inte och senare kom ett förbud från EU mot att PTS kunde fatta sådana beslut som påverkade narknaden.
Jag kollade och det var 2017 Telia började öppna upp sin fiberdel. Troligtvis för att undvika ett formellt beslut som de trodde skulle komma.
ok det kan nog stämma, 2018 togs beslutet om böter för telia om man inte gav tillträde, så det är ju rimligt att beslutet om tillträde kom tidigare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, jag skrev på stationer ägda av Telia.
Så det man gjort är att installera egna stativ med switchar och bytt till egna medieomvandlare hos kunderna. Och det har gjorts på platser där Telia Öppen fiber initialt var enda fiberoperatör.
Så här kan man idag välja mellan flera fiberoperatörer.
De tre som fanns beskrivna var Telenor, Tele2 (Comhem) och Bahnhof hur de skulle hanteras och installeras.;)
Fibernätet ägs av Telia (Skanova) och består av de passiva delarna som hyrs ut.
Helt klart värt att kolla upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.