R Rkarlsson skrev:
Finns många bilar idag som inte varnar om trasiga lampor.
Renault megane -10 är en av de. Varnar varken för lampor eller låg spolvätskenivå.

Så ta inte för givet att så är fallet att det är så.
De bilar jag haft med varning för trasig lampa har denna varit känslig för falskvarningar, ibland har det räckt med olika fabrikat av lampa höger/vänster för att det skulle felvarna.
Misstänker att lite dylikt har fått tillverkarna att ta bort varningen.
 
F frasen_36 skrev:
Fel uppfattat. Du släcker när det inte längre är TÄT dimma eller annat som kraftigt reducerar sikten. Dvs får ej användas så fort det kommer litet dis...Dimbakljus bländar också.
Läs mitt inläg #298
 
F
Isakare Isakare skrev:
Läs mitt inläg #298
Om sikten verkligen är så kraftigt nedsatt att dimbakljus är motiverat ligger väl ingen vettig så nära?
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
De bilar jag haft med varning för trasig lampa har denna varit känslig för falskvarningar, ibland har det räckt med olika fabrikat av lampa höger/vänster för att det skulle felvarna.
Misstänker att lite dylikt har fått tillverkarna att ta bort varningen.
Har aldrig råkat ut för detta i mina volvo.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
På min gamle Volvo S80 2007 byter jag vilken lampa som helst på max 5 minuter. Där bak är det täckpaneler man plockar bort med ett handgrepp och byter lampa, verktygslöst.

Där fram sitter hela framljusinsatserna fast med ett par ”tältpinnar”, man drar upp dessa och byter vad man vill byta på nolltid inkl Xenon-brännarna, verktygslöst även här. Perfekt och exakt vad jag förväntar mig av en vettig konstruktion idag också.
Samma på mina volvo-ar. Byter lampa i huvudstrålkastare på ca 2-3 minuter utan verktyg. Bra säkerhetstänk om t.ex. halvljuset slocknar under färd i dåligt väder. Då vill inte jag fortsätta och riskera att andra sidan också slocknar.
 
F
useless useless skrev:
Ja, det är kanske en efterhandskonstruktion. Men t ex på en V70 från 2005 verkar man behöva lossa fronten för att kunna byta lampa.
Det mest förvånande är att det är tillåtet med en sådan konstruktion? Det här borde EU gå in och styra upp.
Absolut. En bil där det är svårt eller omöjligt(?) att byta lampor själv borde absolut inte vara typgodkända. Är det bara för att mata verkstäderna?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Dimljus bak är inte så svårt tycker jag. Syns bilarna framför dåligt trots att de har ljuset på, ja då kan man behöva dimbakljus. Kör någon annan framför med dimbakljus och det stör så behöver man inte ha sitt eget påslaget heller.
Egentligen gäller samma tanke bakljuset. Tycker man att bilar med tänt bakljus syns bättre än de med släckt, ja då bör man se till att ha ditt eget ljus tänt.

Halvljus ska vara tänt i mörker framförallt för att man själv som förare ska ha bättre chans att se någon som går på sidan av vägen, ett rådjur etc. Oftast syns bilarna med varselljus, men deras förare ser mycket sämre.

Dimljus fram är nästan alltid helt meningslöst.
Folk som använder det för det av tre olika skäl.
1) Man tycker det ser coolt ut. Typiskt yngre män, men det var vanligare förr.
2) Man tycker det är bra att det lyser upp lite på sidan när man kör på landsvägen. Helt meningslöst eftersom det är alldeles för nära bilen.
3) Man har ingen aning om att man gör det, att det är förbjudet, eller så har man köpt en bil där dimljuset alltid går igång när halvljuset tänds. Man borde känna till reglerna, man borde känna till sin bil och man får tala om för verkstaden att bilens belysning är olagligt inställd, så de får fixa.
Bra sammanfattat.(y)
 
F
R Rkarlsson skrev:
Nej du ska släcka när du har en bil bak dig. Annars är du ett rövhål och jag slänger igång mitt helljus och bländar dig tillbaka (beroende på om du har en skitjobbig lampa)

:D
Det är olagligt
 
F frasen_36 skrev:
Om sikten verkligen är så kraftigt nedsatt att dimbakljus är motiverat ligger väl ingen vettig så nära?
Ingen ide att förklara du förstår ändå inte. Men du är inte ensam, jag uppskattar att 70-80% inte fixar att bedömma när ljuset ska på respektive stängas av.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att icke fungerande halvljusautomatik är en extreeemt liten del av problemet. Enda gången jag ser en brist är när det är t ex dimmigt eller ymnigt snöfall dagtid. Där har vissa bilfabrikat lite programmerande av mjukvaran kvar att göra.
Problemet är att folk har fel inställning på ljusvredet. Fördelningen gissar jag är 99,8 % fel handhavande 0,2 % fel på bilen.

Jag brukade åka förbi mörklagda bilar och sen släcka mina egna lampor några gånger, men har slutat då bara ca 1 av 30 fattade…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Det märks att utvecklingen har snurrat på när man läser många inlägg här. Mina 2 bilar visar på färddatorn om något fel på belysningen uppstår, och vart felet är lokaliserat. Även om jag kopplar på ett släp så visar dom om en lampa på släpet är ur funktion.

Halvljuslampor har jag inte bytt på 15 år. Hade för några år sedan en Volvo-01 med original xenonlampor som rullade 16,000 mil och 8 år i min ägo utan byte. Livslängden på xenon-lampor skulle jag gissa är minst 10-20ggr längre än halogen. Led ska jag inte uttala mig om, men det sägs att dom ska hålla bilens livslängd. Fördelen är att ljuset förblir lika kritvitt som när bilen var ny. En gasurladdningslampa försämras succesivt under sin livslängd.

När man blir äldre och mörkerseendet försämras så är det som natt och dag att ha en bil med halogen kontra xenon/Led. Och en annan fördel med xenon/led är att reflexer förstärks på ett helt annat sätt så man enklare upptäcker mörklagda bilar och fotgängare med reflexer.
 
Fairlane
G gripnil skrev:
Jag brukade åka förbi mörklagda bilar och sen släcka mina egna lampor några gånger, men har slutat då bara ca 1 av 30 fattade…
En på 30??? En på 300 menar du väl?;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Passater med de runda led-lamporna bak tycker jag ofta saknar iaf 1/3 av dioderna
sån har jag som rullat 24000 mil. Alla lyser inte (och är inte bytta) men det kan väl kallas redundans.
 
Fotografen Fotografen skrev:
De bilar jag haft med varning för trasig lampa har denna varit känslig för falskvarningar, ibland har det räckt med olika fabrikat av lampa höger/vänster för att det skulle felvarna.
Misstänker att lite dylikt har fått tillverkarna att ta bort varningen.
Min förra volvo s70 -00 lyser varningslampan fortfarande, jag ägde den för typ 5 år sen, farsan har den idag och den lyser fortfarande. Går man bak och klappar till baklyktan släcks den en stund. Men det är ju glapp helt enkelt.
 
F frasen_36 skrev:
Det är olagligt
Ja det är olagligt att ha dimljus på bak eller fram när det är bilar inom räckvidd. Helt riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.