74 789 läst · 1 203 svar
75k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
De bilar jag haft med varning för trasig lampa har denna varit känslig för falskvarningar, ibland har det räckt med olika fabrikat av lampa höger/vänster för att det skulle felvarna.R Rkarlsson skrev:
Misstänker att lite dylikt har fått tillverkarna att ta bort varningen.
Har aldrig råkat ut för detta i mina volvo.Fotografen skrev:
Samma på mina volvo-ar. Byter lampa i huvudstrålkastare på ca 2-3 minuter utan verktyg. Bra säkerhetstänk om t.ex. halvljuset slocknar under färd i dåligt väder. Då vill inte jag fortsätta och riskera att andra sidan också slocknar.H Harald Blåtumme skrev:På min gamle Volvo S80 2007 byter jag vilken lampa som helst på max 5 minuter. Där bak är det täckpaneler man plockar bort med ett handgrepp och byter lampa, verktygslöst.
Där fram sitter hela framljusinsatserna fast med ett par ”tältpinnar”, man drar upp dessa och byter vad man vill byta på nolltid inkl Xenon-brännarna, verktygslöst även här. Perfekt och exakt vad jag förväntar mig av en vettig konstruktion idag också.
Absolut. En bil där det är svårt eller omöjligt(?) att byta lampor själv borde absolut inte vara typgodkända. Är det bara för att mata verkstäderna?useless skrev:
Bra sammanfattat.Fairlane skrev:Dimljus bak är inte så svårt tycker jag. Syns bilarna framför dåligt trots att de har ljuset på, ja då kan man behöva dimbakljus. Kör någon annan framför med dimbakljus och det stör så behöver man inte ha sitt eget påslaget heller.
Egentligen gäller samma tanke bakljuset. Tycker man att bilar med tänt bakljus syns bättre än de med släckt, ja då bör man se till att ha ditt eget ljus tänt.
Halvljus ska vara tänt i mörker framförallt för att man själv som förare ska ha bättre chans att se någon som går på sidan av vägen, ett rådjur etc. Oftast syns bilarna med varselljus, men deras förare ser mycket sämre.
Dimljus fram är nästan alltid helt meningslöst.
Folk som använder det för det av tre olika skäl.
1) Man tycker det ser coolt ut. Typiskt yngre män, men det var vanligare förr.
2) Man tycker det är bra att det lyser upp lite på sidan när man kör på landsvägen. Helt meningslöst eftersom det är alldeles för nära bilen.
3) Man har ingen aning om att man gör det, att det är förbjudet, eller så har man köpt en bil där dimljuset alltid går igång när halvljuset tänds. Man borde känna till reglerna, man borde känna till sin bil och man får tala om för verkstaden att bilens belysning är olagligt inställd, så de får fixa.
Jag tror att icke fungerande halvljusautomatik är en extreeemt liten del av problemet. Enda gången jag ser en brist är när det är t ex dimmigt eller ymnigt snöfall dagtid. Där har vissa bilfabrikat lite programmerande av mjukvaran kvar att göra.
Problemet är att folk har fel inställning på ljusvredet. Fördelningen gissar jag är 99,8 % fel handhavande 0,2 % fel på bilen.
Jag brukade åka förbi mörklagda bilar och sen släcka mina egna lampor några gånger, men har slutat då bara ca 1 av 30 fattade…
Problemet är att folk har fel inställning på ljusvredet. Fördelningen gissar jag är 99,8 % fel handhavande 0,2 % fel på bilen.
Jag brukade åka förbi mörklagda bilar och sen släcka mina egna lampor några gånger, men har slutat då bara ca 1 av 30 fattade…
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Det märks att utvecklingen har snurrat på när man läser många inlägg här. Mina 2 bilar visar på färddatorn om något fel på belysningen uppstår, och vart felet är lokaliserat. Även om jag kopplar på ett släp så visar dom om en lampa på släpet är ur funktion.
Halvljuslampor har jag inte bytt på 15 år. Hade för några år sedan en Volvo-01 med original xenonlampor som rullade 16,000 mil och 8 år i min ägo utan byte. Livslängden på xenon-lampor skulle jag gissa är minst 10-20ggr längre än halogen. Led ska jag inte uttala mig om, men det sägs att dom ska hålla bilens livslängd. Fördelen är att ljuset förblir lika kritvitt som när bilen var ny. En gasurladdningslampa försämras succesivt under sin livslängd.
När man blir äldre och mörkerseendet försämras så är det som natt och dag att ha en bil med halogen kontra xenon/Led. Och en annan fördel med xenon/led är att reflexer förstärks på ett helt annat sätt så man enklare upptäcker mörklagda bilar och fotgängare med reflexer.
Halvljuslampor har jag inte bytt på 15 år. Hade för några år sedan en Volvo-01 med original xenonlampor som rullade 16,000 mil och 8 år i min ägo utan byte. Livslängden på xenon-lampor skulle jag gissa är minst 10-20ggr längre än halogen. Led ska jag inte uttala mig om, men det sägs att dom ska hålla bilens livslängd. Fördelen är att ljuset förblir lika kritvitt som när bilen var ny. En gasurladdningslampa försämras succesivt under sin livslängd.
När man blir äldre och mörkerseendet försämras så är det som natt och dag att ha en bil med halogen kontra xenon/Led. Och en annan fördel med xenon/led är att reflexer förstärks på ett helt annat sätt så man enklare upptäcker mörklagda bilar och fotgängare med reflexer.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 035 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 035 inlägg
Min förra volvo s70 -00 lyser varningslampan fortfarande, jag ägde den för typ 5 år sen, farsan har den idag och den lyser fortfarande. Går man bak och klappar till baklyktan släcks den en stund. Men det är ju glapp helt enkelt.Fotografen skrev: