74 793 läst · 1 203 svar
75k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
Ja, åker man 2 filigt saknar det betydelse, men på mindre vägar där det inte går att åka om, är det väldigt irriterande att ligga med en stark lampa i ansiktet. lika irriterande som att ligga med helljuset på bakom.Nyfniken skrev:
Det problemet är väl ändå marginellt. Ta ut avståndet lite, du kommer ändå inte fram snabbare.Isakare skrev:
Renaulten var den allra bästa bilen jag nånsin ägt. Men jag kan inte stilla mig vid en bil för länge.Fairlane skrev:Jösses. Renault lyfte sig säkerhetsmässigt när de samarbetade med Volvo. En Volvo 240 från 80-tal varnade för trasig belysning så man kunde ju tycka att Renault kunde lätt sig den delen.
Saknas det så kan man nog missa att ena lampan inte lyser, ett tag, men det borde man uppmärksamma rätt fort ändå.
Jag misstänker iallafall att alla Volvo varnar för trasig belysning, men det är inte helt ovanligt att möta en Volvo V70 med bara ett fungerande halvljus. Där rör det sig iallafall om en slö typ som inte bryr sig.
Volvo v70 -06 har jag för mig inte varnade faktiskt, jag kan minnas fel.
Men där fick man byta mellan 6-12 ggr om året, vi chaufförer hade en årsuppsättning lampor i handsfacket så vi verkligen hade belysning alltid. Men de kollades ju egentligen flera ggr om dagen när vi gick runt bilen.
Volvon underlättade ju inte det med att det var byggt för tjejhänder för att byta de där h7 lamporna.
Nej du ska släcka när du har en bil bak dig. Annars är du ett rövhål och jag slänger igång mitt helljus och bländar dig tillbaka (beroende på om du har en skitjobbig lampa)Nyfniken skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 578 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 578 inlägg
I vilket avseende, att få parkerade närma dig?R Rkarlsson skrev:Renaulten var den allra bästa bilen jag nånsin ägt. Men jag kan inte stilla mig vid en bil för länge.
Volvo v70 -06 har jag för mig inte varnade faktiskt, jag kan minnas fel.
Men där fick man byta mellan 6-12 ggr om året, vi chaufförer hade en årsuppsättning lampor i handsfacket så vi verkligen hade belysning alltid. Men de kollades ju egentligen flera ggr om dagen när vi gick runt bilen.
Volvon underlättade ju inte det med att det var byggt för tjejhänder för att byta de där h7 lamporna.
Volvo gjorde väl det hur lätt som helst att byta lampor på V70 från -08, V50/V60 osv? Två sprintar och lyktan är lös
Nej den kom på nya karossen. Det var väl där vid 06 som de bytte kaross eller var de 08?K Kane skrev:
Den jag körde såg var iallafall av sista modellen av denna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
Dimljus bak är inte så svårt tycker jag. Syns bilarna framför dåligt trots att de har ljuset på, ja då kan man behöva dimbakljus. Kör någon annan framför med dimbakljus och det stör så behöver man inte ha sitt eget påslaget heller.
Egentligen gäller samma tanke bakljuset. Tycker man att bilar med tänt bakljus syns bättre än de med släckt, ja då bör man se till att ha ditt eget ljus tänt.
Halvljus ska vara tänt i mörker framförallt för att man själv som förare ska ha bättre chans att se någon som går på sidan av vägen, ett rådjur etc. Oftast syns bilarna med varselljus, men deras förare ser mycket sämre.
Dimljus fram är nästan alltid helt meningslöst.
Folk som använder det för det av tre olika skäl.
1) Man tycker det ser coolt ut. Typiskt yngre män, men det var vanligare förr.
2) Man tycker det är bra att det lyser upp lite på sidan när man kör på landsvägen. Helt meningslöst eftersom det är alldeles för nära bilen.
3) Man har ingen aning om att man gör det, att det är förbjudet, eller så har man köpt en bil där dimljuset alltid går igång när halvljuset tänds. Man borde känna till reglerna, man borde känna till sin bil och man får tala om för verkstaden att bilens belysning är olagligt inställd, så de får fixa.
Egentligen gäller samma tanke bakljuset. Tycker man att bilar med tänt bakljus syns bättre än de med släckt, ja då bör man se till att ha ditt eget ljus tänt.
Halvljus ska vara tänt i mörker framförallt för att man själv som förare ska ha bättre chans att se någon som går på sidan av vägen, ett rådjur etc. Oftast syns bilarna med varselljus, men deras förare ser mycket sämre.
Dimljus fram är nästan alltid helt meningslöst.
Folk som använder det för det av tre olika skäl.
1) Man tycker det ser coolt ut. Typiskt yngre män, men det var vanligare förr.
2) Man tycker det är bra att det lyser upp lite på sidan när man kör på landsvägen. Helt meningslöst eftersom det är alldeles för nära bilen.
3) Man har ingen aning om att man gör det, att det är förbjudet, eller så har man köpt en bil där dimljuset alltid går igång när halvljuset tänds. Man borde känna till reglerna, man borde känna till sin bil och man får tala om för verkstaden att bilens belysning är olagligt inställd, så de får fixa.
Att gå ut? För att hjälpa tanterna in i bilen. Var ju en taxi =)richardtenggren skrev:
Japp renault hade ju med nån skruv och bara dra rakt ut.
Sen fick man en passat, där fick man skruva av hela fronten om en lampa gick.
Den här texten rimmar dåligt med dagens bilar som mer liknar ett rullande tivoli i fronten oavsett om halvljuset är på eller inte.
•I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare
•I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare