74 793 läst · 1 203 svar
75k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
Men det är bra med bakljus även i dagsljus. Om alla har bakljuset tänt vet man att bilar utan har parkerat eller fått motorstopp.G gripnil skrev:Jodå, det syns tydligt om man slår igång lamporna, med några få undantag, framförallt under de förhållanden då jag önskar att mina medtrafikanter ska ha belysning.
Att folk inte har bakljus tända under dagtid bryr jag mig inte det minsta om, det har inte jag heller. Jag släcker dem t om forcerat ibland (nyare volvo).
Men ja 3 sekunder bakom en bil vid ickehalt väglag. De här dimljusmarodörerna har de igång alltid när de väl satt igång för de fattar inte att de ska släcka när en bil hinner ikapp. Det är YTTERST SÄLLAN det är så dimmigt att man inte ser en bil på 6 sekunders avstånd, jag har kört en bra bit över 150 tusen mil om inte 200 tusen mil och aldrig varit med om så tät dimma. Inte ens när tranarpsbronsolyckan hände. Körde där nämligen när det hände fast lite innan och under.F frasen_36 skrev:
Ja och det är i ytterst extrema fall. Om man använder det så ska man vara aktiv med knappen som sitter dumt och släcka det direkt en bils framlyktor syns.C cpalm skrev:Givetvis skall man inte blända någon. Föreligger bländningsrisk skall man så klart blända av, eller, enligt min uppfattning kanske inte använda dimbakljuset alls. Använder det själv endast i extremförhållanden när man annars skulle vara osynlig även för direkt bakomvarande fordon, och det är så jag upplever att "alla" andra gör också.
Jag har också kört närmare 200kmil och bara upplevt något enstaka tillfälle när det (väldigt kort) varit motiverat med dimljus. Många tycker nog att det känns "häftigt" att ha dem på - barnsligt...R Rkarlsson skrev:Men ja 3 sekunder bakom en bil vid ickehalt väglag. De här dimljusmarodörerna har de igång alltid när de väl satt igång för de fattar inte att de ska släcka när en bil hinner ikapp. Det är YTTERST SÄLLAN det är så dimmigt att man inte ser en bil på 6 sekunders avstånd, jag har kört en bra bit över 150 tusen mil om inte 200 tusen mil och aldrig varit med om så tät dimma. Inte ens när tranarpsbronsolyckan hände. Körde där nämligen när det hände fast lite innan och under.
Dimljus bländar andra - både bakåt och framåt och förstör därmed mörkerseendet.
Jag tycker också att det är bra att bilar har bakljus tända dagtid. De syns absolut bättre och är därmed en säkerhetshöjande sak.K Kirre2 skrev:
Att snåla med det tycker jag inte är tillräckligt motiverat.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Bländar verkligen främre dimljus om dom är korrekt inställda, vilket kontrolleras på bilprovningen. Dom sitter ju betydligt lägre än halvljuset och håller samma lutning som halvljuset. Jag kan inte se hur detta skulle blända?F frasen_36 skrev:
Och resonemanget om att bakre dimljus skulle blända och förstöra mörkerseendet. En 21W lampa måste rimligtvis försämra 1/3-del så mycket av mörkerseendet mot när framförvarande bil bromsar då i det allra flesta fall tänds 3st 21W, ofta ännu starkare då mittersta bromsljuset är starkare än dom på sidorna.
Det är klart att de bländar! Det ser jag varje gång jag möter dem. Det är ju därför de är förbjudna tillsammans med halvljus. Mina dimljus går INTE justera. De är INTE skärmade som en halvljuslampa. Bilprovningen har aldrig kollat annat än att de lyser.M Markarbetaren skrev:Bländar verkligen främre dimljus om dom är korrekt inställda, vilket kontrolleras på bilprovningen. Dom sitter ju betydligt lägre än halvljuset och håller samma lutning som halvljuset. Jag kan inte se hur detta skulle blända?
Och resonemanget om att bakre dimljus skulle blända och förstöra mörkerseendet. En 21W lampa måste rimligtvis försämra 1/3-del så mycket av mörkerseendet mot när framförvarande bil bromsar då i det allra flesta fall tänds 3st 21W, ofta ännu starkare då mittersta bromsljuset är starkare än dom på sidorna.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Då är det inte dimljus du avser, det är nog DRL. På dom bilarna jag haft/har med dimljus så sitter det en justerskruv bredvid och dom kontrolleras alltid på besiktningen. Att dimljuset lyser ihop med halvljuset eller inte spelar ingen roll för bländningens skull, det har med vinkeln på ljuset att göra, inte på mängden lampor och sammanlagda effekten av dessa!F frasen_36 skrev:
Dimmljusen i sig själva bländar inte mera än halvljusen, grejen är att 4 lampor bländar mer än 2 st, det är därför man inte får ha de tillsammans.
Fanns inga regler skulle folk ha 10 lampor.
Dessutom ser de som åker med dimljus och halvljus i mörker kortare sträcka. Ju mer ljus du har nära bilen, du sämre ser du längre bort.
De som påstår att de ser bättre med halv/dim tittar på fel ställe av vägen.
Fanns inga regler skulle folk ha 10 lampor.
Dessutom ser de som åker med dimljus och halvljus i mörker kortare sträcka. Ju mer ljus du har nära bilen, du sämre ser du längre bort.
De som påstår att de ser bättre med halv/dim tittar på fel ställe av vägen.
Problemet är att ögon dras åt ljus. Därför skall man bara ha just 2 ljuskällor.M Markarbetaren skrev:Bländar verkligen främre dimljus om dom är korrekt inställda, vilket kontrolleras på bilprovningen. Dom sitter ju betydligt lägre än halvljuset och håller samma lutning som halvljuset. Jag kan inte se hur detta skulle blända?
Och resonemanget om att bakre dimljus skulle blända och förstöra mörkerseendet. En 21W lampa måste rimligtvis försämra 1/3-del så mycket av mörkerseendet mot när framförvarande bil bromsar då i det allra flesta fall tänds 3st 21W, ofta ännu starkare då mittersta bromsljuset är starkare än dom på sidorna.
Jag är närsynt, jag kan hantera det men det är skitjobbigt även om dimljusen är inställda rätt.
För istället för 2 enkla ljuspunkter så har jag 4 ljuspunkter som ögonen dras åt.
Att folk inte kan respektera sina medtrafikanter är faktiskt respektlöst. Och det gäller ju allt på vägarna, även rövkörningar som är ännu vanligare nu.
I dag var jag ute och åkte 8 mil europaväg och höll lite extra koll på bilarnas belysning. Dagsljus, - 4 grader och sol och ganska mycket trafik. Jag kan konstatera två saker:
1) förvånansvärt många 'moderna' bilar kör med halvljus istället för DRL - Gissningsvis körde minst 95% av bilarna jag mötte utan DLR. Det finns ju en del gamla bilar bland dom också, men många bilar som definitivt är tillräckligt nya för att ha DRL körde med halvljus. Jag vet inte om det beror på att folk inte litar på automatiken och slår på ljuset manuellt? Många bilar kanske har fungerande halvljusautomatik om man slår av DRL-automatiken?
2) Av de bilar som körde med DRL har en hel del ändå bakljuset tänt. Det verkar framför allt gälla lite större bilar och särskilt (helt ovetenskapligt) tyska bilar och Volvo. Och närt det gäller tyska bilar så är det framför allt större och dyrare modeller. Ett par Skodor och mindre Folkvagnar körde med DRL och släckta baklampor samt en drös Franska och Asiatiska bilar.
Jag gissar att det är för att de designade baklamporna är en del av varumärket och tillverkarna av Volvo, Audi och BMW vill att dom ska synas hela tiden?
1) förvånansvärt många 'moderna' bilar kör med halvljus istället för DRL - Gissningsvis körde minst 95% av bilarna jag mötte utan DLR. Det finns ju en del gamla bilar bland dom också, men många bilar som definitivt är tillräckligt nya för att ha DRL körde med halvljus. Jag vet inte om det beror på att folk inte litar på automatiken och slår på ljuset manuellt? Många bilar kanske har fungerande halvljusautomatik om man slår av DRL-automatiken?
2) Av de bilar som körde med DRL har en hel del ändå bakljuset tänt. Det verkar framför allt gälla lite större bilar och särskilt (helt ovetenskapligt) tyska bilar och Volvo. Och närt det gäller tyska bilar så är det framför allt större och dyrare modeller. Ett par Skodor och mindre Folkvagnar körde med DRL och släckta baklampor samt en drös Franska och Asiatiska bilar.
Jag gissar att det är för att de designade baklamporna är en del av varumärket och tillverkarna av Volvo, Audi och BMW vill att dom ska synas hela tiden?
Redigerat:
Det är dimljus jag menar och det är förbjudna tillsammans med halvljusen av den anledningen. De bländar!M Markarbetaren skrev:Då är det inte dimljus du avser, det är nog DRL. På dom bilarna jag haft/har med dimljus så sitter det en justerskruv bredvid och dom kontrolleras alltid på besiktningen. Att dimljuset lyser ihop med halvljuset eller inte spelar ingen roll för bländningens skull, det har med vinkeln på ljuset att göra, inte på mängden lampor och sammanlagda effekten av dessa!