74 793 läst · 1 203 svar
75k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
Givetvis skall man inte blända någon. Föreligger bländningsrisk skall man så klart blända av, eller, enligt min uppfattning kanske inte använda dimbakljuset alls. Använder det själv endast i extremförhållanden när man annars skulle vara osynlig även för direkt bakomvarande fordon, och det är så jag upplever att "alla" andra gör också.R Rkarlsson skrev:
Kan mycket väl vara så att hon inte visste om att ett ljus var trasigt. Jag har åkt omkring flera gånger med ett trasigt halvljus, oklart hur länge, tills jag av en slump fått syn på det. Det är väldigt svårt att se på ljusbilden. (Slarvar lite med daglig tillsyn också.) När jag väl upptäcker det ser jag till att byta snarast, för går det andra också sönder och man bara har parkering kvar blir det inte roligt i mörker.M Markarbetaren skrev:Appropå fordonsbelysning. Körde samma sträcka till jobbet under samma tidpunkt varje morgon från Oktober till Mars för några år sedan. I princip varje morgon mötte jag en kvinna vars ena halvljus var ur funktion. Helljusblinkade på henne säkert 2 månader i rad, varje morgon, runt 5.30. Sista veckan på arbetsplatsen i Mars så körde hon fortfarande med endast ett fungerande halvljus fram. Landsväg utan vägbelysning. Jag förstår seriöst inte hur andra människor fungerar ibland.
Dock tänker jag att det inte är nån katastrof eftersom parkeringsljuset gör att mötande trafik ser att det är en bil och inte en motorcykel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
Parkeringsljus är väldigt mycket sämre än halvljus. Ja, jag ser dig nog, men du ser inte lika bra personer, djur etc.K Kirre2 skrev:Kan mycket väl vara så att hon inte visste om att ett ljus var trasigt. Jag har åkt omkring flera gånger med ett trasigt halvljus, oklart hur länge, tills jag av en slump fått syn på det. Det är väldigt svårt att se på ljusbilden. (Slarvar lite med daglig tillsyn också.) När jag väl upptäcker det ser jag till att byta snarast, för går det andra också sönder och man bara har parkering kvar blir det inte roligt i mörker.
Dock tänker jag att det inte är nån katastrof eftersom parkeringsljuset gör att mötande trafik ser att det är en bil och inte en motorcykel.
Att ett halvljus är trasigt borde du se rätt snabbt, även utan varning. Så fort du hamnar bakom en bil vid ett rödljus, så fort du kör upp mot en garagevägg, så fort du parkerar mot en vägg vid affären, etc. Det finns inte på kartan att man kan köra runt i veckor utan att upptäcka det om man inte är totalt ouppmärksam.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
I stadstrafik med gatuljus håller jag med, lite, om man inte är så fokuserad på bilkörning. Men om man kör på en landsväg, oupplyst, med väldigt gles trafik 5,30 på morgonen under vinterhalvåret så skulle jag nog säga att något är fel om man inte inser att hälften av ljuset framför bilen har försvunnit.K Kirre2 skrev:Kan mycket väl vara så att hon inte visste om att ett ljus var trasigt. Jag har åkt omkring flera gånger med ett trasigt halvljus, oklart hur länge, tills jag av en slump fått syn på det. Det är väldigt svårt att se på ljusbilden. (Slarvar lite med daglig tillsyn också.) När jag väl upptäcker det ser jag till att byta snarast, för går det andra också sönder och man bara har parkering kvar blir det inte roligt i mörker.
Dock tänker jag att det inte är nån katastrof eftersom parkeringsljuset gör att mötande trafik ser att det är en bil och inte en motorcykel.
Likaså om nån envisas med att blinka med helljuset varje morgon i 2 månader, då borde man fatta. Men som du skriver, vissa anser att man har ju ändå parkeringsljus också så hon kanske inte tyckte det var nån katastrof att köra så i 6 månader under vinterhalvåret
Fairlane skrev:Parkeringsljus är väldigt mycket sämre än halvljus. Ja, jag ser dig nog, men du ser inte lika bra personer, djur etc.
Att ett halvljus är trasigt borde du se rätt snabbt, även utan varning. Så fort du hamnar bakom en bil vid ett rödljus, så fort du kör upp mot en garagevägg, så fort du parkerar mot en vägg vid affären, etc. Det finns inte på kartan att man kan köra runt i veckor utan att upptäcka det om man inte är totalt ouppmärksam.
Av egen erfarenhet måste jag säga att jag inte håller med er. Det är i och för sig väldigt sällan jag står vid nåt rödljus eller kör mot nån vägg, men ute på vägen syns det inte särskilt mycket. Och båda helljuslamporna fungerar ju.M Markarbetaren skrev:I stadstrafik med gatuljus håller jag med, lite, om man inte är så fokuserad på bilkörning. Men om man kör på en landsväg, oupplyst, med väldigt gles trafik 5,30 på morgonen under vinterhalvåret så skulle jag nog säga att något är fel om man inte inser att hälften av ljuset framför bilen har försvunnit.
Likaså om nån envisas med att blinka med helljuset varje morgon i 2 månader, då borde man fatta. Men som du skriver, vissa anser att man har ju ändå parkeringsljus också så hon kanske inte tyckte det var nån katastrof att köra så i 6 månader under vinterhalvåret
Nuvarande bil har dimljuset kopplat så dumt att man måste ha det tänt fram för att kunna tända det bakåt. När det är dålig sikt så är det ju oftast dimljuset bakåt man vill använda. Jag brukar ha det tänt när det är riktigt dålig sikt, inte när det regnar som en del har förmågan att göra, tills man ser bakomvarande fordon. Då släcker jag det.C cpalm skrev:Givetvis skall man inte blända någon. Föreligger bländningsrisk skall man så klart blända av, eller, enligt min uppfattning kanske inte använda dimbakljuset alls. Använder det själv endast i extremförhållanden när man annars skulle vara osynlig även för direkt bakomvarande fordon, och det är så jag upplever att "alla" andra gör också.
Det finns säkert (?) en anledning till att en bil med ett trasig halvljus INTE blir godkänd i besiktningen. Det bedöms som allvarligt fel.M Markarbetaren skrev:I stadstrafik med gatuljus håller jag med, lite, om man inte är så fokuserad på bilkörning. Men om man kör på en landsväg, oupplyst, med väldigt gles trafik 5,30 på morgonen under vinterhalvåret så skulle jag nog säga att något är fel om man inte inser att hälften av ljuset framför bilen har försvunnit.
Likaså om nån envisas med att blinka med helljuset varje morgon i 2 månader, då borde man fatta. Men som du skriver, vissa anser att man har ju ändå parkeringsljus också så hon kanske inte tyckte det var nån katastrof att köra så i 6 månader under vinterhalvåret
Är det nån som påstått nåt annat? Även om man har fungerande parkeringsljus på båda sidor kan ju det den andra halvljuslampan ge upp och då blir det helt omöjligt att köra i mörker. Naturligtvis måste det lysa på båda sidor vid besiktningen och annars också.F frasen_36 skrev:
Jag menar dock att för mötande trafik är det ett mindre problem om det lyser i alla fall lite på båda sidor, mot som det verkar vara på de flesta bilar, att det är helt svart på ena sidan.
Jodå, det syns tydligt om man slår igång lamporna, med några få undantag, framförallt under de förhållanden då jag önskar att mina medtrafikanter ska ha belysning.K Kirre2 skrev:
Att folk inte har bakljus tända under dagtid bryr jag mig inte det minsta om, det har inte jag heller. Jag släcker dem t om forcerat ibland (nyare volvo).