Vi köpte också en snygg blandare utan diskmaskinsavstängning när vi renoverade köket i somras. Dina var snygga, men tycker min är snyggare ;) Vi ville inte ha något fult extra vred på diskbänken och det skulle dessutom kosta mycket för extra håltagningar för det, så vi köpte IKEAs Knycklan.

Den funkar som så att om du trycker på knapparna på den med sladd inkopplade dosan så är det permanent av eller på, alltså ingen timer. Sen får du med en trådlös liten fjärrkontroll som du kan placera var du vill. Om du sätter på vattnet med fjärrkontrollen så är vattnet öppet i 4 timmar och stänger sedan ventilen. Utöver dessa dosor så har den en vattensensor som är kopplat till styrdosan och sedan går med sladd och placeras under diskmaskinen, så om det skulle bli läckage känner den av det och stänger ventilen. Rörmokaren ville ha 6 500kr för material och installation av enbart läckagesensor. Nu fick jag det på köpet ihop med diskmaskinsavstängningen för 499kr som jag kunde montera själv... :cool:(y)

Kromad köksblandare över en rostfri diskbänk med vita plattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA Knycklan styrdosa för diskmaskinsavstängning och läckagedetektor under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA Knycklan trådlös fjärrkontroll för diskmaskinsavstängning placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johhhan
S SonnyListon skrev:
Aha, jag fick höra av rörisen att det var branschstandarden som satte stopp. Men det säljs alltså massor av olagliga blandare i Sverige, och det i sig är inte olagligt?
Olagligt är det väl inte med klena blandare, men det går emot branschregler och det är framförallt olämpligt, eftersom blandarna slits snabbare och ger läckage. Dessutom riskerar man få en blandare som väsnas mer. Man kan dock undvika problem om man själv kan reglera trycket i vattenledningarna.
 
S
Johhhan Johhhan skrev:
Olagligt är det väl inte med klena blandare, men det går emot branschregler och det är framförallt olämpligt, eftersom blandarna slits snabbare och ger läckage. Dessutom riskerar man få en blandare som väsnas mer. Man kan dock undvika problem om man själv kan reglera trycket i vattenledningarna.
Ok, tackar! Trycket i ledningarna här når inte upp i 5bar, men det låter ju rimligt att det slits snabbare ändå. Försöker rädda ett felaktigt inköp, kanske delar kan bytas ut? Tyvärr har det gått för lång tid för att lämna tillbaka blandaren.
Det måste väl finnas många äldre blandare som inte når upp i dagens standard? Är det många av dessa som ger problem idag? Du kanske märker att jag ber om ett svar liknande "det blir nog inte några problem, kör på bara!" Men det är ju värdelöst om det blir läckage om några månader. Åhh... varför visste jag inte om det här innan
 
Rickard.
Johhhan Johhhan skrev:
Olagligt är det väl inte med klena blandare, men det går emot branschregler och det är framförallt olämpligt, eftersom blandarna slits snabbare och ger läckage. Dessutom riskerar man få en blandare som väsnas mer. Man kan dock undvika problem om man själv kan reglera trycket i vattenledningarna.
Att bryta mot en lag är väl av definition olagligt?
 
Johhhan
Rickard. Rickard. skrev:
Att bryta mot en lag är väl av definition olagligt?
Menar du verkligen att värdena för blandares prestanda gällande trycknivå skulle vara definierade i lag?
 
Rickard.
Johhhan Johhhan skrev:
Menar du verkligen att blandares prestanda gällande trycknivå skulle vara preciserad i lag?
Nej såklart inte men det är lag att alla delar av en byggnad ska vara lämpliga.

Ur PBL
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. vad som krävs för att en byggprodukt enligt 8 kap. 19 § ska anses lämplig för att ingå i ett byggnadsverk,

Boverket är den myndighet som bestämt att tappvattensystem ska klara 10 bar.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Varför är det ingen som kommenterar min blandare utseende, är den ful :surprised:
Inte direkt ful, men inte heller snygg. Detta kontra med stöket när den inte klarar normalt vattentryck, saknar diskmaskinsavstängning, och inte kommer från en känd tillverkare av denna typ av produkt (så att det är lätt att få tag på reservdelar), gör mig skeptisk.

Temperaturen beror på hur värmeväxlaren i huset är inställd. Du kan komplettera med tryckreduceringsventiler för att komma ner i rätt tryck. Beakta att de också kan ha temperaturbegränsningar.

Glöm inte heller att iom att det är utdrag behöver du plats i skåpet för slangen att vara på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Johhhan
Rickard. Rickard. skrev:
Nej såklart inte men det är lag att alla delar av en byggnad ska vara lämpliga.

Ur PBL
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. vad som krävs för att en byggprodukt enligt 8 kap. 19 § ska anses lämplig för att ingå i ett byggnadsverk,

Boverket är den myndighet som bestämt att tappvattensystem ska klara 10 bar.
Man kan montera tryckreduceringsventiler för att hålla trycket nere. Det finns blandartillverkare som själv säljer sådana, eller kan man köpa dem lite billigare på annat håll. Då kan blandaren installeras i ett tappvattensystem med tryck upp till 10 bar utan problem.

Men det skulle då gå mot lagen att installera en klen blandare utan komplettering med adekvat tryckreglering. Intressant. Finns det något rättsfall där det prövats?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag tror jag skiter i denna blandare och håller mig till en tapwell arm eller liknande. Känns som dem inte tänkt igenom alls och att jag ska gå ner i vattentryck känns bara idiotisk? Man vill snarare tvärtom ha bra tryck.

Lät också läskigt dyrt om rörisen ska ta 6k för installera sånt, jag är inte gjord av guld.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Johhhan
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag tror jag skiter i denna blandare och håller mig till en tapwell arm eller liknande. Känns som dem inte tänkt igenom alls och att jag ska gå ner i vattentryck känns bara idiotisk? Man vill snarare tvärtom ha bra tryck.

Lät också läskigt dyrt om rörisen ska ta 6k för installera sånt, jag är inte gjord av guld.
6k? Det låter som att rörisen inte ville ha jobbet.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
alla mina vänner som bor i city har inte ens fattat att det finns en vattenavstängning vid blandaren,
Menar du att fattningsförmågan påverkas av att man bor i city? :thinking:

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Men ni menar om man bor i längehet ska man hålla på att stänga av och på vattnet hela tiden. Låter jätte konstigt
"hålla på att stänga av" och "hålla på att stänga av"? Det är naturligtvis frivilligt och jag rör som sagt väldigt sällan min kran. Dock brukar jag stänga allt vatten till bostaden vid längre bortavaro.

Men ja, en avstängningskran till diskmaskinen har varit normalt länge. Så även till tvättmaskinen enligt min erfarenhet.
 
Johhhan Johhhan skrev:
6k? Det låter som att rörisen inte ville ha jobbet.
Ja det var Zachotiman som skrev det ovan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att fattningsförmågan påverkas av att man bor i city? :thinking:
Ja :)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
Johhhan Johhhan skrev:
Man kan montera tryckreduceringsventiler för att hålla trycket nere. Det finns blandartillverkare som själv säljer sådana, eller kan man köpa dem lite billigare på annat håll. Då kan blandaren installeras i ett tappvattensystem med tryck upp till 10 bar utan problem.

Men det skulle då gå mot lagen att installera en klen blandare utan komplettering med adekvat tryckreglering. Intressant. Finns det något rättsfall där det prövats?
Jag väljer att avstå att svara om tryckreglering men det kanske är en lösning. Jag saknar helt kundskap och ids inte forska i det.

I plugget så nötte vi igenom en del av dom svenska bygglagarna och tydligen har nått fastnat för jag lärde mig att just detta var olagligt tillsammans med mycket annat som är lätt att missa är lag. Jag är dock så långt ifrån jurist man kan komma så min egen tolkning är vad den är.

Om det finns några rättsfall har jag inte en aning om och det är inte heller så intressant tycker jag, ska väl behövs en allvarlig skada på annan eller annans fastighet innan någon försöker.

Som röris gör man dock ett ganska grovt tjänstefel om man monterar något som inte uppfyller BBR/PBL, säker vatten och sånt kan man göra avsteg från när det passar sålänge det fortfarande är fackmässigt och kommer fungera.
 
Redigerat:
Johhhan
Rickard. Rickard. skrev:
Jag väljer att avstå att svara om tryckreglering men det kanske är en lösning. Jag saknar helt kundskap och ids inte forska i det.

I plugget så nötte vi igenom en del av dom svenska bygglagarna och tydligen har nått fastnat för jag lärde mig att just detta var olagligt tillsammans med mycket annat som är lätt att missa är lag. Jag är dock så långt ifrån jurist man kan komma så min egen tolkning är vad den är.

Om det finns några rättsfall har jag inte en aning om och det är inte heller så intressant tycker jag, ska väl behövs en allvarlig skada på annan eller annans fastighet innan någon försöker.

Som röris gör man dock ett ganska grovt tjänstefel om man monterar något som inte uppfyller BBR/PBL, säker vatten och sånt kan man göra avsteg från när det passar sålänge det fortfarande är fackmässigt och kommer fungera.
Ja, där ser man. Det är fortfarande lika olämpligt med sådana blandare, men det ger ju extra tyngd om man dessutom kan hänvisa till lagtext.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.