Hej!
Hur mycket ström drar en vanlig traditionell "ding-dong" ringklocka?

Jag hade för avsikt att koppla in en extra "ding-dong" i uterummet, via en kabel från den befintliga (via kallvinden). En gemensam (befintlig) tryckknapp.
Den befintliga matas via en gammal ringledningstransformator "Isaberg Rapid TR21 3-5-8 V 0,5 A" bredvid elcentralen.
Är det så illa att den bara orkar en "ding-dong"?
Manual eller teknisk specifikation finns inte..

Ja det är vanligt att de bara klarar en. Prova, fungerar det inte får du byta till en effektmässigt större transformator.

Hur ofta kommer båda ringklockorna att användas samtidigt?
Du kan hänga på hur många du vill i praktiken (om inte knapparna är belysta med glödlampor för då finns det begränsningar).

Tycker inte det ska vara något problem att driva två "normala" ringklockor från samma ringledningstrafo.
Du får mäta på dina grejor om det inte funkar eller göra en testuppkoppling.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Hur ofta kommer båda ringklockorna att användas samtidigt?
Du kan hänga på hur många du vill i praktiken (om inte knapparna är belysta med glödlampor för då finns det begränsningar).
När vi är i uterummet och inte ser eller kan höra klockan i entrén.

Eller missuppfattade du min, kanske otydliga, start? Det ska bara vara en knapp/strömbrytare men två klockor/"ding-dong".

E etompau skrev:
Tycker inte det ska vara något problem att driva två "normala" ringklockor från samma ringledningstrafo.
Du får mäta på dina grejor om det inte funkar eller göra en testuppkoppling.
Jag har testat att helt enkelt koppla in mig på de befintliga anslutningarna till den befintliga klockan (en ledare kommer från trafon i källaren, den andra från knappen/brytaren) och dra två nya ledare vidare till den nya på uterummet. Men då ringer inte den gamla klockan normalt och den nya bara surrar..

Återkommer med bilder..

Jag installerade en ny ringledningstrafo för ett par år sedan. Den kunde man välja tre olika spänningsnivåer på. Kan en sådan manöver hjälpa?

GoForIt GoForIt skrev:
Jag har testat att helt enkelt koppla in mig på de befintliga anslutningarna till den befintliga klockan (en ledare kommer från trafon i källaren, den andra från knappen/brytaren) och dra två nya ledare vidare till den nya på uterummet. Men då ringer inte den gamla klockan normalt och den nya bara surrar..

Återkommer med bilder..
har du kopplat rätt så är det så att trafon inte räcker till, så var det för mig så jag hittade i gömmorna en lite större trafo. Nu dingdongar det i källaren med.

F Fluxor skrev:
Jag installerade en ny ringledningstrafo för ett par år sedan. Den kunde man välja tre olika spänningsnivåer på. Kan en sådan manöver hjälpa?
Ja, det är väl nästa steg om det visar sig att den gamla inte har kapacitet för att driva den utökade lösningen.

GoForIt GoForIt skrev:
När vi är i uterummet och inte ser eller kan höra klockan i entrén.

Eller missuppfattade du min, kanske otydliga, start? Det ska bara vara en knapp/strömbrytare men två klockor/"ding-dong".
Aha, inte läge att försöka tänka så tidigt på morgonen...

Anledningen till att en ringledningstrafo inte orkar mer än en klocka är att den är konstruerad så, med hög inre resistans för att slippa avsäkring på sekundärsidan. "Ringledningstrafo" är ett begrepp.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Hur mycket ström drar en vanlig traditionell "ding-dong" ringklocka?

Jag hade för avsikt att koppla in en extra "ding-dong" i uterummet, via en kabel från den befintliga (via kallvinden). En gemensam (befintlig) tryckknapp.
Den befintliga matas via en gammal ringledningstransformator "Isaberg Rapid TR21 3-5-8 V 0,5 A" bredvid elcentralen.
Är det så illa att den bara orkar en "ding-dong"?
Manual eller teknisk specifikation finns inte..
Om rapiden är till salu hör av dig ska ha den i garaget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.