2 059 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Kapacitet ringledningstransformator
Hej!
Hur mycket ström drar en vanlig traditionell "ding-dong" ringklocka?
Jag hade för avsikt att koppla in en extra "ding-dong" i uterummet, via en kabel från den befintliga (via kallvinden). En gemensam (befintlig) tryckknapp.
Den befintliga matas via en gammal ringledningstransformator "Isaberg Rapid TR21 3-5-8 V 0,5 A" bredvid elcentralen.
Är det så illa att den bara orkar en "ding-dong"?
Manual eller teknisk specifikation finns inte..
Jag hade för avsikt att koppla in en extra "ding-dong" i uterummet, via en kabel från den befintliga (via kallvinden). En gemensam (befintlig) tryckknapp.
Den befintliga matas via en gammal ringledningstransformator "Isaberg Rapid TR21 3-5-8 V 0,5 A" bredvid elcentralen.
Hur ofta kommer båda ringklockorna att användas samtidigt?
Du kan hänga på hur många du vill i praktiken (om inte knapparna är belysta med glödlampor för då finns det begränsningar).
Du kan hänga på hur många du vill i praktiken (om inte knapparna är belysta med glödlampor för då finns det begränsningar).
När vi är i uterummet och inte ser eller kan höra klockan i entrén.snaggletooth skrev:
Eller missuppfattade du min, kanske otydliga, start? Det ska bara vara en knapp/strömbrytare men två klockor/"ding-dong".
Jag har testat att helt enkelt koppla in mig på de befintliga anslutningarna till den befintliga klockan (en ledare kommer från trafon i källaren, den andra från knappen/brytaren) och dra två nya ledare vidare till den nya på uterummet. Men då ringer inte den gamla klockan normalt och den nya bara surrar..E etompau skrev:
Återkommer med bilder..
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
har du kopplat rätt så är det så att trafon inte räcker till, så var det för mig så jag hittade i gömmorna en lite större trafo. Nu dingdongar det i källaren med.GoForIt skrev:Jag har testat att helt enkelt koppla in mig på de befintliga anslutningarna till den befintliga klockan (en ledare kommer från trafon i källaren, den andra från knappen/brytaren) och dra två nya ledare vidare till den nya på uterummet. Men då ringer inte den gamla klockan normalt och den nya bara surrar..
Återkommer med bilder..
Anledningen till att en ringledningstrafo inte orkar mer än en klocka är att den är konstruerad så, med hög inre resistans för att slippa avsäkring på sekundärsidan. "Ringledningstrafo" är ett begrepp.
Om rapiden är till salu hör av dig ska ha den i garagetGoForIt skrev:Hej!