M Member65 skrev:
Världsmästaren Ingemar "Ingo" Johansson vet la du...
Detta tarvar lite googlande. :p

Illustration av INGO-läsken logotyp och profil av Ingemar Johansson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal flaska med etikett texten "INGO" och en bild av en man, gul och röd design, Kils bryggeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://borjedorch.se/ingo_soda.html


M Member65 skrev:
Ingo-läsk. Grön var den.
Grön? Eller fanns det flera?
 
Kul att du hittade en bild! Men kanske fanns det fler färger, minns att jag hade med en grön på skolutflykt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem minns vad denna ikon kom från?

[bild]
xbiff (sägnen är att de hackare som skrev biff, den äldre textversionen, att någon
av dem hade en hund som skällde på/jagade brevbäraren. Hunden kallades Biff.)
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Mycket grön läsk har funnits
Tre storlekar av Merry fruktsodaflaskor bredvid ett glas med läsk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en "mindre muskulös kollega" som kallades Merry eftersom hans axlar påminde om flaskans profil
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Mycket grön läsk har funnits
Flaskan var grön. Vet inte om jag skulle kallat drycken grön.
 
ullberg
I år ska vi använda julkulor en tidigare generation och när vi hämtat dem fick jag en blast from the past

En gammal papperskasse full med äldre generationens röda julkulor på ett vitt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Freerole och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
ullberg ullberg skrev:
I år ska vi använda julkulor en tidigare generation och när vi hämtat dem fick jag en blast from the past

[bild]

/U
Originalet
Gammal gul plastkasse med texten 'bra STORMARKNAD' och en kod 'MILO10477'.
1977 blev de Bra & Wessels
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
b w var lite finare en andra butiker eller är det fel
 
trähandtag trähandtag skrev:
1. Var tog luktsaltet vägen? Används detta i dag och var kan man köpa detta?
Jag har inte läst alla inlägg, så kanske nån redan har nämnt detta under någon annan beteckning: tomrumsförlängaren! Det vill säga en tratt av genomskinlig plast som en del mc- och mopedförare i gamla tider satte framför ansiktet. Jag tror tanken var att de skulle få god sikt framåt i händelse av regn. Vet inte om det fungerade, och det är nu många år sedan jag senast såg en. Hittar tyvärr ingen bild på nätet.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag har inte läst alla inlägg, så kanske nån redan har nämnt detta under någon annan beteckning: tomrumsförlängaren! Det vill säga en tratt av genomskinlig plast som en del mc- och mopedförare i gamla tider satte framför ansiktet. Jag tror tanken var att de skulle få god sikt framåt i händelse av regn. Vet inte om det fungerade, och det är nu många år sedan jag senast såg en. Hittar tyvärr ingen bild på nätet.
Vindstrut menar du nog



https://samlingar.skellefteamuseum.se/items/show/28789
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tanken är väl främst att slippa vinddraget i ansiktet. Man får istället en luftkudde som är både lite mer stilla och varmare än annars. Har dock ingen aning om hur väl det funkade i praktiken.
 
M maria01 skrev:
Vindstrut menar du nog



[länk]
 
  • Person kör röd moped på slaskig väg med snötäckta fält och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tanken är väl främst att slippa vinddraget i ansiktet. Man får istället en luftkudde som är både lite mer stilla och varmare än annars. Har dock ingen aning om hur väl det funkade i praktiken.
Körde med sån på vintern som MC-ordonas i FMCK. Funkade rätt bra tills man skulle köra om och vred på huvudet för å se över axeln
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vindstrut menar du nog



[länk]
Tack, den beteckningen har jag inte hört tidigare! Lite prosaisk dock, jag kommer nog att fortsätta kalla det "tomrumsförlängare" :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.