Apropos Ikeas elektroniska ventil Knycklan så är det två saker att beakta.
-Den har 4 timmars tillslag vilket eventuellt inte räcker för en del nyare maskiner.
-Ska man senarelägga diskningen får man slå på den direkt på kontrollenheten under diskbänken. Då är den öppen till man slår av den manuellt. Via fjärren slår man bara på den direkt och i 4 timmar.

/Höghus
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Apropos Ikeas elektroniska ventil Knycklan så är det två saker att beakta.
-Den har 4 timmars tillslag vilket eventuellt inte räcker för en del nyare maskiner.
-Ska man senarelägga diskningen får man slå på den direkt på kontrollenheten under diskbänken. Då är den öppen till man slår av den manuellt. Via fjärren slår man bara på den direkt och i 4 timmar.

/Höghus
Tack bra input. Men program på 4h+ för nya diskmaskiner med dagens elpris, hur ska det vara bättre/mer miljövänligt. För mig ju längre en maskin går mer förbrukar den. Brukar alltid välja snabbare program av den anledning.

Johhhan Johhhan skrev:
Det går bra med endera varianten. Så här står det i aktuella branschregler, Säker Vatteninstallation 2021, 4.3.1: "Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig."
Toppen jag ställer min fråga för jag har rostfri bänkskiva och kommer inte kunna borra hål i efterhand för lösningar som Alfredo visa. Jag kan alltså köra en elektronisk (IKEA) och ha den över bänkskåp så blir alla nöjda. Men jag skulle kunna efter att besiktningen är klar bara dölja den i lådan hur ska försäkringsbolaget/säker vatten veta om den nu är trådlös och bara sätts upp med tejp.

Rickard. Rickard. skrev:
Vi har i alla fall högre krav även fast det verkliga trycker såklart varierar.
I Sverige ska allt klara 10bar medans 6bar var vanligt förr på importgrejjer som inte var för svenska marknaden så det bör man hålla koll på, vet inte hur det ser ut idag.
Så här står det funkar det här i Stockholm?
▪ Minimum recommended water pressure: 7.25 PSI (0.5 BAR)

▪ Maximum recommended water pressure: 72 PSI (5 BAR)

▪ Recommended maximum hot water temperature: 70°C (158°F)

▪ Recommended temperature range: 5 – 60°C (41 – 140°F)
 
Varför är det ingen som kommenterar min blandare utseende, är den ful :surprised:
 
Johhhan
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Varför är det ingen som kommenterar min blandare utseende, är den ful :surprised:
Den är jättesnygg! Men jag hade inte valt en blandare som inte tål högre tryck än 5 bar; det blir lätt läckage.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack bra input. Men program på 4h+ för nya diskmaskiner med dagens elpris, hur ska det vara bättre/mer miljövänligt. För mig ju längre en maskin går mer förbrukar den. Brukar alltid välja snabbare program av den anledning.
Diskmaskiner är inte om/off. Den drar mindre under längre tid och använder dessutom mindre vatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Men program på 4h+ för nya diskmaskiner med dagens elpris, hur ska det vara bättre/mer miljövänligt.
En stor del av tiden är torktid och då förbrukas vare sig el eller vatten. Men dagens maskiner förbrukar mycket mindre el och vatten än de har gjort tidigare. Med snabbprogram är det inte alltid som disken blir ren och börjar man skölja/diska själv före eller efter maskindiskningen stiger el- och vattenförbrukningen snabbt.

Med Oras motsvarighet till den länkade Ikea-produkten kan du välja om vattnet ska vara på i 4 eller 12 timmar.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Utseende betyder en del, den du visade var fin. Men då jag tidigare hade en uddablandare, en som är svår att hitta reservdelar till tycker jag att funktionen är viktigast. Därför tror jag mer på blandare som redan finns här som våra rörmokare är vana vid. Om det inte gör dig något att byta blandare när problem uppstår gör det inget förstås. De kostar ju inte en förmögenhet.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
För mig ju längre en maskin går mer förbrukar den. Brukar alltid välja snabbare program av den anledning.
Min maskins ECO-program är det som tar längst tid. Antingen har du eller Siemens tänkt fel. ;):thinking:
 
Jag har en sådan som det länkas till från IKEA till min diskmaskin, har fungerat utan några problem sen installation för 3 veckor sedan.
När jag var inne och köpte så tog jag 2 stycken, den 2:a installerades på tvättmaskinen.
Billig försäkring om olyckan skulle vara framme.
 
S Skogsmusen skrev:
Jag har en sådan som det länkas till från IKEA till min diskmaskin, har fungerat utan några problem sen installation för 3 veckor sedan.
När jag var inne och köpte så tog jag 2 stycken, den 2:a installerades på tvättmaskinen.
Billig försäkring om olyckan skulle vara framme.
Vadå på tvättmaskinen, vad brukar man annars ha där? Alltså är det bara jag som har aldrig hört talas om att man ska stänga av vattnet till diskmaskinen? Har aldrig ens tänkt på det eller förstått att den möjligheten finns.
 
S Skogsmusen skrev:
Jag har en sådan som det länkas till från IKEA till min diskmaskin, har fungerat utan några problem sen installation för 3 veckor sedan.
När jag var inne och köpte så tog jag 2 stycken, den 2:a installerades på tvättmaskinen.
Billig försäkring om olyckan skulle vara framme.
Kan man montera IKEA dosan till valfri diskmaskin, ex SMEG?
 
Karlia
Då är det bra att du har möjlighet att lära dig under resans gång!

Överallt där jag haft diskmaskin har det funnits vattenavstängning. På landet stänger vi av vattnet helt och hållet när vi åker därifrån sedan jag var liten. Vare sig det är en vecka eller en månad utan tillsyn skulle det vid läckage bli katastrof.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Då är det bra att du har möjlighet att lära dig under resans gång!

Överallt där jag haft diskmaskin har det funnits vattenavstängning. På landet stänger vi av vattnet helt och hållet när vi åker därifrån sedan jag var liten. Vare sig det är en vecka eller en månad utan tillsyn skulle det vid läckage bli katastrof.
Ja... alla mina vänner som bor i city har inte ens fattat att det finns en vattenavstängning vid blandaren, det är inget man rör / tänker på. Men ni menar om man bor i längehet ska man hålla på att stänga av och på vattnet hela tiden. Låter jätte konstigt - och för tvättmaskin hur ser det ut idag?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vadå på tvättmaskinen, vad brukar man annars ha där? Alltså är det bara jag som har aldrig hört talas om att man ska stänga av vattnet till diskmaskinen? Har aldrig ens tänkt på det eller förstått att den möjligheten finns.
Jag har en till diskmaskinen fastän att jag har kran med avstängning till diskmaskinen och tvättmaskinen.
Det jag menar är att det är en extra säkerhet, man start maskinen och gör något annat under tiden, skulle det bli en vattenläcka så går larmet och vattnet stängs av,
Finns annat att göra än att sitta och passa dessa maskiner.
 
S Skogsmusen skrev:
Jag har en till diskmaskinen fastän att jag har kran med avstängning till diskmaskinen och tvättmaskinen.
Det jag menar är att det är en extra säkerhet, man start maskinen och gör något annat under tiden, skulle det bli en vattenläcka så går larmet och vattnet stängs av,
Finns annat att göra än att sitta och passa dessa maskiner.
Hur ofta händer det moderna maskiner får ingen vattenläcka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.