Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Jag förtsår inte riktigt motståndet mot munskydd och jag vet inte vad det berorpå
Menar du mig specifikt nu eller generellt?

För egen del finns inget motstånd. Jag är lat, snål och ingen i min omgivning har munskydd. Så enkelt är det.

Alla har väl sin egen tro och övertygelse och jag är av tron att kirurgen och tandläkaren har munskydd för att inte spotta/dregla i (!) patienten. Man vet ju själv hur det är när man är riktigt fokuserad med något pilligt och plötsligt märker hur det rinner saliv längs hakan. Det duger liksom inte att dregla rakt ner i ett öppet sår.

Men att de här små pappersservetterna skulle stoppa de fina aerosoler vi andas ut, det tror jag inte en sekund på. Det räcker ju med att sätta på sig mask och glasögon så immar de igen direkt. Luften filtreras inte genom pappret, den tar andra vägar bara.

Därmed så tror jag att de kan fylla sin funktion när två personer pratar med varandra, eller när någo hostar eller nyser. Annars har de nog marginell effekt. Ska du hosta och tar till armvecket fungerar det nog precis lika bra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du mig specifikt nu eller generellt?

För egen del finns inget motstånd. Jag är lat, snål och ingen i min omgivning har munskydd. Så enkelt är det.

Alla har väl sin egen tro och övertygelse och jag är av tron att kirurgen och tandläkaren har munskydd för att inte spotta/dregla i (!) patienten. Man vet ju själv hur det är när man är riktigt fokuserad med något pilligt och plötsligt märker hur det rinner saliv längs hakan. Det duger liksom inte att dregla rakt ner i ett öppet sår.

Men att de här små pappersservetterna skulle stoppa de fina aerosoler vi andas ut, det tror jag inte en sekund på. Det räcker ju med att sätta på sig mask och glasögon så immar de igen direkt. Luften filtreras inte genom pappret, den tar andra vägar bara.

Därmed så tror jag att de kan fylla sin funktion när två personer pratar med varandra, eller när någo hostar eller nyser. Annars har de nog marginell effekt. Ska du hosta och tar till armvecket fungerar det nog precis lika bra.
Tanken är inte att filtrera luften eller hindra aerosol när det handlar om kirurgiska munskydd (II/IIR). De är för att förhindra droppsmitta.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tror nog att läget inte kommer vara så.Titta på exempel tyskland;frankrike holland som resonerar att det räcker med den som har varit sjuk i covid 19 räcker det med 1 vaccindos och enligt deras undersökningar så ska det räcka för att inte behöva sjukhusvård när personer blir sjuka.Faktum är om man tittar på våra grannländer som danmark/norge så har dom en stor del av befolkningen vaccinerade men dom har inte i närheten av folk som har varit sjuka i cocid 19 om man jämför med sverige och det måste betyda något.Jag tror att om du har redan haft covid 19 så har du ett ganska bra skydd mot att bli sjuk medans Danmark/norge får sina problem nu.Såvisst kommer boostern göra att färre behöver sjukvård men för hur länge?
Fast nu pratar du om en massa olika delar. Vad och hur det kommer att gå i andra länder är oerhört svårt. Det jag säger är att booster-dosen = tredje dosen kommer att förhindra att andelen vaccinerade ökar på IVA. Dom jag tidigare konstaterat så har vi olika åsikt där. Ovaccinerade kommer att fortsätta vara de som dominerar på IVA. En annan viktig aspekt är att de ovaccinerade som ligger på IVA är betydligt yngre än de vaccinerade. Det visar med tydlighet att det lönar sig att vaccinera sig, även om du är under 60 år gammal.
Här finns en bra bild från Socialstyrelsen som visar alla som fått sjukhusvård ( inte bara IVA alltså) för Covid under perioden 25/10 - 28/11:
Barndiagram som visar sjukhusvård för Covid-19 per åldersgrupp, jämförelse mellan ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den visar ju en kraftig överrepresentation av ovaccinerade.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Jag är inte så säker på den sista meningen är rätt, men om vi utgår från att den är det så finns ju vaccintillverkarna som måste redovisa nackdelarna innan de får sina vaccin godkända av läkemedelsmyndigheterna.
Ja, och de ska presenteras i en bipacksedel som patienten ska läsa innan användning, så att man kan ta ställning till nackdelarna. Och så att patienten själv kan ta ett informerat beslut om det är värd riskerna.
 
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur når man ut och bemöter fanatiker och/eller skeptiker? Och hur hanterar man det lilla problemet (som vi även sett här i denna tråd) att vissa individer helt vägrar ta till sig fakta och anser att hela världen är mot dem och del av en stor sammansvärjning. Just dessa/denna individ är den enda som vet vad som verkligen händer. Typ Matrix…
Går det ens att bemöta denna typ av resonemang?
Jag tror du har fel, man födds inte som skeptiker eller fanatiker, man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
 
  • Gilla
Advas
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror du har fel, man födds inte som skeptiker eller fanatiker, man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
Det är kanske så för en del men en del är ju redan väldigt insyltade i extremistkretsar på internet och när det då kommer en ny idé där så hänger man bara på och tar till sig den också.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det är kanske så för en del men en del är ju redan väldigt insyltade i extremistkretsar på internet och när det då kommer en ny idé där så hänger man bara på och tar till sig den också.
Är det sant? Har du källor på det?
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Är det sant? Har du källor på det?
Har du källor till ditt påstående?
Hävdar du att det inte finns några som är insyltade i extremistkretsar på internet?
 
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Jag tror du har fel, man födds inte som skeptiker eller fanatiker, man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
Jag tror inte det är hela sanningen. Det hade varit väldigt enkelt om så var fallet.
Det är nog snarare så att skeptiker och fanatiker inte är nöjda med de svaren de får, inte litar på personen som ger svaren eller tycker att de svaren de får inte passar ihop med deras trossystem.

Det finns individer som fortfarande är övertygade om att MPR vaccin orsakar autism. De har fått all info, alla frågor besvarade och ändå är dessa individer fortfarande övertygade om att vaccinet orsakar autism. Inget kan övertyga dem om motsatsen.
Samma sak gäller de som tror att USA sprängde WTC, att vi aldrig landat på månen etc. Det spelar ingen roll hur mycket man bemöter frågor eller påståenden, de kan inte övertygas.

Jag tror snarare det handlar om personlighet, att vissa individer söker efter mönster (som inte alltid finns), och gärna vill känna tillhörighet till en grupp, vill känna sig delaktiga och som att de minsann vet mer än alla andra.

Mycket OT, så jag slutar här, men att tro att någon blir skeptiker/fanatiker för att de inte fått sina frågor besvarade är en oerhörd över-förenkling.

Edit; hittade en forskare vid LU som studerar just detta m vaccinkritiska individer och hur de resonerar. En intervju m henne hittar man här: https://www.vetenskaphalsa.se/podd-sa-resonerar-vaccinskeptiker/

Jag har inte haft tid att lyssna själv, men tänker att det kan vara intressant om någon vill veta mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja, och de ska presenteras i en bipacksedel som patienten ska läsa innan användning, så att man kan ta ställning till nackdelarna. Och så att patienten själv kan ta ett informerat beslut om det är värd riskerna.
Det är sällan man köper vaccinet själv på ett apotek och sen går till ett vaccinationsbolag för att bli vaccinerad så man får allt ta och inhämta den informationen på annat sätt. Det är inte speciellt svårt för de flesta.

När det gäller annan medicin så kan det f.ö. också vara lämpligt att ta reda på egenskaperna för medicinen innan man köper den. Att behöva köpa medicinen för att kunna läsa bipacksedeln vore lite B.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Jag tror du har fel, man födds inte som skeptiker eller fanatiker, man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
Riktigt så dålig på att svara på folks frågor tycker jag inte att sjukvården är. Jag har goda erfarenheter av att ställa frågor till 1177 om ditten och datten och få vettiga svar. Det här är förvisso ett anekdotiskt bevis så vi behöver en rejäl statistisk undersökning för att reda ut frågan.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jag tror du har fel, man födds inte som skeptiker eller fanatiker, man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
Besluten kanske är rimliga i dina ögon, men kanske inte i många andras? Kanske har du inte rätt/all info?

Vem avgör vad som är rimligt? Du? Andra? Din bedömning är inte värd mer än någon annans.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja, och de ska presenteras i en bipacksedel som patienten ska läsa innan användning, så att man kan ta ställning till nackdelarna. Och så att patienten själv kan ta ett informerat beslut om det är värd riskerna.
Bipacksedeln finns tillgänglig via FASS,
Patient/Allmänhet:
https://www.fass.se/m/start/public
Vårdpersonal:
https://www.fass.se/m/start/health


Comirnaty Pfizer:
https://www.fass.se/m/produkt/20201005000062/public/tabproduct

Spikevax MODERNA BIOTECH SPAIN:
https://www.fass.se/m/produkt/20201117000028/public/tabproduct

COVID-19 Vaccine Janssen:
https://www.fass.se/m/produkt/20201130000081/public/tabproduct

Vaxzevria AstraZeneca:
https://www.fass.se/m/produkt/20200930000093/public/tabproduct
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
man födds inte som skeptiker eller fanatiker,
Håller med dig.

harry73 harry73 skrev:
man blir det när man inte får gehör för rimliga frågor och när folk inte accepterar när man gör rimliga beslut utifrån den info man har
Nej, då gör man sig till ett offer för omständigheterna, lägger ansvaret på någon annan och bli därmed oförmögen att aktivt ta itu med problem.

Det är inte ovanligt att vaccinmotståndare även förnekar klimathotet, bär på ett djupt förakt för politiker, journalister, vetenskap och samhällsbärande institutioner. Det problemet är personligt, bristande tillit till auktoriteter, och kan bara åtgärdas av den som äger problemet. Vad som orsakat detta vet endast personen själv men eftersom det finns mängder av hinder att rannsaka sig själv (inte minst känslomässiga) flyttar man över orsaken till den där läkaren som begick ett misstag eller var allmänt otrevlig. Därifrån till att misstro hela den medicinska kunskapen är steget ibland alltför kort, man börjar generalisera och ägna sig åt bekräftelsejäv.

Konfirmeringsbias – Wikipedia

Vi måste vara kritiska mot andra men på samma sätt måste vi vara självkritiska, när ett påstående som vi anammat som sanning motbevisas kan vi inte reagera som om vi blivit påhoppade.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.