jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag ska tillägga att det är fortfarande lite problem med flödet även i rätt läge på shunten..

först när jag ändrade var det 37° i tanken, 35° på framledningen och 33° på returen. Jag satte den så den skulle var i läge halvöppen enligt instruktions boken, då sjönk returen till 29° och temperaturen i tanken ökade, när den var uppe i börvärdet sänkte jag så framledningen skulle vara 35° igen men returen förblev 29° och några element längst bort i huset lite svalare…
Det tar nog ett tag innan returen ökar , allt vatten ska gå en runda, kan du se var pumpen ut sitter och om det går att ändra fart, då kan dom längst bort få mer vatten, det kan rendera i att flödet blir stort och VP inte hinner värma på riktigt.
 
CTC ecopart 17kw on/off maskin fast kondensering mot tank och shuntad radkrets ;-)

J jonaserik skrev:
Kan vara en shunt som håller laddtempen till en viss inställd temp . blir som funktion som den bråkar med, i fast form för konstant temp ut från VP , får se vad blir så återkom. inte säker men den VP som är där, är nog en O/OFF som det kallas bara gasar på mellan inställda temperaturer mot en tank, får du tid skulle det vara intressant med fabrikat på VP
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Nej ingen mer shunt i ditt system.
Vad har du för temperatur inställningar under bufferttanken? Det jag tänker är att om vi tvingar upp tanken i typ 60grader (stäng ventilen före shunten och stäng av cirkulationspumpen som pumpar mot radiatorerna.
När tanken är full så bör du kunna lista ut hur shunten skall stå genom att öppna den sakta (du känner då temperaturen på framledningen. Stämmer den inte så stäng av systemet med kranen och justera axeln som tidigare nämnts. Starta systemet. Återupprepa tills du har framledningen lika som tank temp. Inte första gången en shunt har stått fel. Sen skulle jag vilja veta mer om inställningarna i logicen och varför ni kopplat ur rumsgivaren när du har en VP som kör fastkondensering. Vitsen med rumsgivare är att den i detta fall tillåter framledningstempen att gå 7grader över vald kurva om behov föreligger och den kan dra ner shunten till 0 åt andra hållet så koppla in den eller definiera in den i logicen igen
Jag har gjort det och tror jag har rätt länge, men ska låta gubben som kommer dubbelkolla!
Jag kopplade bort rumgivaren för den sitter i porten där temperaturen kan var upp och ner väldigt mycket på vintern.. det är också alltid flera grader kallare än i lägenheterna så den gör ingen nytta
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Det tar nog ett tag innan returen ökar , allt vatten ska gå en runda, kan du se var pumpen ut sitter och om det går att ändra fart, då kan dom längst bort få mer vatten, det kan rendera i att flödet blir stort och VP inte hinner värma på riktigt.
jag lät den gå några timmar… cirkulationspumpen är på max.. :(
 
Har man inget representativt ställe att sätta innegivaren på är det i allmänhet bättre att köra med bara utegivare.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Hur går det för dig Jonna.Har du haft någon gubbe Som har tittat på din anläggning?
 
V växelventil skrev:
Hur går det för dig Jonna.Har du haft någon gubbe Som har tittat på din anläggning?
hej! det kommer en elektriker på tisdag och fixar shuntmotorrotationen, alla andra är för upptagna just nu.

det var dock inte dom som jag trodde som hade installerat den! jag har pratat med 4 olika firmor som gör bergvärme och ingen av dom är det.. skumt det här..
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Jag märkte lite skillnad nu när shunten är rätt inställd, även i manuellt läge.

det har varit ganska varmt ute nu så det är för tidigt att dra några slutsatser men nu med 3-5 plusgrader och shunten ställd i ca 80% öppet läge är det 37° framledningen, 32° retur, 39° Enligt displayen i tanken, 41° i över tanken enligt termometern och 36° i nedre delen av tanken enligt termometern!

innan jag ställde shunten rätt var det nästan alltid samma temperatur i nedre delen av tanken som på returen så den blandade nog inget! Nu verkar den blanda som den ska :)

men en märklig sak är att flödet minskar när shunten står på 50%… det blir större diff på fram och retur och elementen längst bort kallnar… det kanske inte kommer märkas när den kan vara i automatiskt läge men jag tycker det konstigt
 
Kanske behöver man prova ändra inställning på värmebärarpumpen till högt konstant varvtal om värmen blir ojämn i systemet(?) Det är gamla grova rör så det är bra men det är också en stor volym värmevatten som ska cirkulera.
 
J Josth skrev:
Kanske behöver man prova ändra inställning på värmebärarpumpen till högt konstant varvtal om värmen blir ojämn i systemet(?) Det är gamla grova rör så det är bra men det är också en stor volym värmevatten som ska cirkulera.
ja så kan det vara.. jag ska prova
måste man stänga av den på sommaren då?
 
Man ändrar bara det lilla vredet på värmebärarpumpen då det inte verkar som värmepumpen styr den alls(?) På sommaren när det inte behövs någon värme kan man stänga av värmebärarpumpen helt men gärna motionera den någon minut t.ex. varannan vecka så den inte kärvar fast om det är riktigt illa.
 
J Josth skrev:
Man ändrar bara det lilla vredet på värmebärarpumpen då det inte verkar som värmepumpen styr den alls(?) På sommaren när det inte behövs någon värme kan man stänga av värmebärarpumpen helt men gärna motionera den någon minut t.ex. varannan vecka så den inte kärvar fast om det är riktigt illa.
https://www.emspump.se/pdf/1349.pdf det är en sån vi har tror jag.. det känns som om den borde fatta själv hur fort den måste pumpa
 
Bra att du har produktbladet till värmebärarpumpen. Det är ju smarta styrprogram som ska fungera när bl.a. termostaterna successivt stänger i radiatorerna när det blir varmt och flödet minskar. Men har man ojämn värme som inte räcker till radiatorerna längst bort kan man prova det manuella läget. Hörs det då att det brusar i ventiler och radiatorer vet man att den pumpar för kraftigt.
 
J Josth skrev:
Bra att du har produktbladet till värmebärarpumpen. Det är ju smarta styrprogram som ska fungera när bl.a. termostaterna successivt stänger i radiatorerna när det blir varmt och flödet minskar. Men har man ojämn värme som inte räcker till radiatorerna längst bort kan man prova det manuella läget. Hörs det då att det brusar i ventiler och radiatorer vet man att den pumpar för kraftigt.
tack, vet du vilken av dom automatiska som är kraftigast? jag har haft den på p2, men cII kanske är bättre?

ett till problem i huset är en vattenburen golvvärmeslinga som tjuter ibland, den har dock en egen cirkulationspump så det kan var den som är trasig. men detta påverkar nog
 
vänta; betyder det här att den minskar trycket när shunten stänger?
eller menar den att den minskar när det blir varmare ute?

"Program P1 och P2 ΔP-V (Grön LED) Pumpen minskar trycket proportionellt emot minskningen av värmebehovet enligt systemet. (minskat flöde). Passar till både en- och tvårörs system. Med tryckreducering minskar störande ljud i radiatorer, rör och ventiler"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.