pacman42 pacman42 skrev:
Smaken är som baken...
Absolu. Men jag tror någonstans på att aldrig tumma på grundsyftet med en produkt. För en bil är det ofta att transportera sig komfortabelt, säkert och bekvämt samt kunna utföra detta länge. Fokus bör då ligga på t.ex. köregenskaper, fjädringskomfort, bra säten, hög kvalite på komponenter osv.

Vad bilen drivs av är egentligen sekundärt. Det styrs av omvärldens krav på miljömässighet, mem har inget med grundsyftet att göra. Missförstå mig inte, drivlinan är viktig, men vad som driver den sekundärt.

Att då bygga en bil där själva drivmedlet samt sekundära features är i fokus blir inte rätt enligt mig. Speciellt när vissa features påverkar grundsyftet negativt ( t.ex. att ha vitala funktioner i pekskärmar är bevisat direkt negativt för säkerheten).

Det ungefär som att marknadsföra att en bil som bäst för att den har en inbyggd mixer…
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Även om det politiska klimatet inte alltid är så trevligt
Mmm, finns det bättre länder då?
Dvs vilka länder har bättre politiskt klimat?
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Nej, det är alltid företagsekonomer som konstruerar bilar.
Tyvärr. Ja alltså att de får påverka konstruktionen i för stor omfattning.

Men det ger ändå inte på fötterna att påstå att en elbil har så svårutsägbara krafter att ingenjörerna inte kan konstruera den korrekt så den håller.
Tvärtom så är elmotor, utan koppling och växellåda, bra mycket enklare att designa korrekt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Behövs det inte fästen både i motorn och i bilen?
Nej motorfästet är en komponent. Kan vara integrerad med motorn, som i Tesla, eller i chassiet som hos VAG.
 
F frasen_36 skrev:
Det trodde också en viss ledare på i Tyskland för länge sen.
Skillnaden var att han kopplade ihop det med etnicitet. Det finns såklart ingen koppling.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Uag kommer från ett arbetarhem helt utan förutsättningar, mija föräldrar hann arbeta sig upp till hyfsade positioner under sin livstid, jag fick möjlighet att gå på högskola tack vare bra stöd hemifrån (dock aldrig någon hjälp med skolarbetet) och jag har en riktigt bra position i kitt företag idag. Min syster är forskare, även om det var något hon kom på att hon ville bli i vuxen ålder. Jag har kusiner som är forskare och högutbildade på bra positioner också. De hade inte heller någon skolbakgrund i släkten för detta.

Så, ja man kan lyckas om man har de genetiska förutsättningarna, men jag har sett väldigt många som inte hade dessa som har kämpat ett helt liv utan att komma någonstans.

Du har dessutom rätt i att de med rätt förutsättningar gifter sig med likartade. Jag upplever att gapet blir allt större i samhället pga detta. Men du kan samtidigt se att det finns ingenstans i världen som det finns så mycket ADHD och Autism som på skolorna i Silicon Valley....
Haha, japp, det är väldigt tätt med kufar även inom Stockholms IT sfär :)
 
hsd
Det är inte ovanligt att biltillverkarna använder vissa undantag för att garantin inte ska gälla. En granskning Vi Bilägare gjort har till exempel visat att en del märken förbjuder körning i regn och saltslask för att rostskyddsgarantin.

Nu uppger också organisationen M Sverige (tidigare Motormännen) att Volkswagens nybilsgaranti för de eldrivna ID-modellerna slutar gälla om bilen lämnas parkerad i mer än 24 timmar om temperaturen är under 30 minusgrader.

– Har man byggt en bil som inte klarar de låga temperaturer som råder på en marknad får man avstå från att sälja den där, alternativt marknadsföra den som en elbil för sommarbruk, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet spelar miljö in, men gener är av större vikt. Men ni på vänsterfallangen har svårt ta till er det för det skulle betyda vi alla föds med olika förutsättningar. Tyvärr är världen sådan, vissa föds med lite resurser bakom pannbenet. Somliga utan.

Dessutom har det där satt sig rätt bra vid detta laget, smarta gifter sig med smarta osv.
Man ska ju tänka på att går vi tillbaka 2-3 generationer så var de som fick möjlighet att studera vidare inte direkt avhängigt hur smarta de var eller hur bra de presterade i skolan utan mycket på om föräldrarna hade pengar. Att vara driftig och dra in pengar behöver heller inte betyda att man är intelligent eller tvärtom. Däremot har det nog i alla tider varit svårt att lyckas i ett akademiskt område utbilda sig och göra karriär om man inte hänger med. Så jag vill nog säga att det troligen finns massor av människor som är smarta men inte fått möjlighet att ta en akademisk examen och därmed kan ha ett "arbetarjobb" men vara smartare än dig. Och massor med folk som valt en annan akademisk inriktning som är smartare men tjänar mindre pengar.
Det finns garanterat massor av personer som med rätt förutsättningar och intresse som skulle vara bättre ledare än Leif Östling eller spela bättre fotboll än Zlatan. Men sannolikt är trots allt båda dessa gubbar jäkligt mycket bättre än medelsvensson inom sitt område. Och båda verkar vara rätt dryga.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man ska ju tänka på att går vi tillbaka 2-3 generationer så var de som fick möjlighet att studera vidare inte direkt avhängigt hur smarta de var eller hur bra de presterade i skolan utan mycket på om föräldrarna hade pengar. Att vara driftig och dra in pengar behöver heller inte betyda att man är intelligent eller tvärtom. Däremot har det nog i alla tider varit svårt att lyckas i ett akademiskt område utbilda sig och göra karriär om man inte hänger med. Så jag vill nog säga att det troligen finns massor av människor som är smarta men inte fått möjlighet att ta en akademisk examen och därmed kan ha ett "arbetarjobb" men vara smartare än dig. Och massor med folk som valt en annan akademisk inriktning som är smartare men tjänar mindre pengar.
Det finns garanterat massor av personer som med rätt förutsättningar och intresse som skulle vara bättre ledare än Leif Östling eller spela bättre fotboll än Zlatan. Men sannolikt är trots allt båda dessa gubbar jäkligt mycket bättre än medelsvensson inom sitt område. Och båda verkar vara rätt dryga.
Absolut men tittar du på det över hela samhället och inte inviduella fall så spelar DNA in mer än miljö.
 
P pmd skrev:
Om man kan flytta sitt kapital till ett vänligare sinnat land så bor man nog gärna kvar i Sverige. Även om det politiska klimatet inte alltid är så trevligt så är kombinationen av den svenska naturen och allemansrätten något som inte är så lätt att hitta i andra länder.

Själv vill jag skaffa mig ett boende i ett varmare klimat under vinterhalvåret men behålla mitt hus här i Sverige för att bo i under sommaren. Jag tror att den enda möjligheten för mig att realisera det är att flytta kapital utomlands.
Det är inte så lätt dock. Du måste ha duktiga skattejurister. Vara skriven i Sverige och bara flytta business utomlands går inte, det räknas som skattefusk.

Du kan sätta upp ett brevlådeföretag i skatteparadis och ditt bolag köper licenser av detta bolag tex. Men om du börjar bränna de pengarna i Sverige är det också stor risk att Skatteverket knackar på dörren.
 
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Måste bara säga: helt otroligt vad denna tråd blivit mångfacetterad! Skoj tycker jag :)
Jag kom att tänka på att den är som IRC, var förr i tiden.
Med olika diskussioner helt parallellt, så man får själv hålla koll på vilka man deltar i ...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
P pmd skrev:
Aptera har två eller tre navmotorer.
Direkt korkat med framhjulsdrift på det konceptet.
 
D
P pmd skrev:
Om man kan flytta sitt kapital till ett vänligare sinnat land så bor man nog gärna kvar i Sverige. Även om det politiska klimatet inte alltid är så trevligt så är kombinationen av den svenska naturen och allemansrätten något som inte är så lätt att hitta i andra länder.

Själv vill jag skaffa mig ett boende i ett varmare klimat under vinterhalvåret men behålla mitt hus här i Sverige för att bo i under sommaren. Jag tror att den enda möjligheten för mig att realisera det är att flytta kapital utomlands.
Men "klimatet" för kapital är väl hur bra som helst just i Sverige?
 
D djac skrev:
Men "klimatet" för kapital är väl hur bra som helst just i Sverige?
Hyffsat. Det svåra är ju generera kapitlalet in the first place. 22 procent bolagsskatt. 312 regler som gör att du måste ta ut hög lön för att få ta utdelning.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hyffsat. Det svåra är ju generera kapitlalet in the first place. 22 procent bolagsskatt. 312 regler som gör att du måste ta ut hög lön för att få ta utdelning.
Japp, läste någonstans en bra artikel om de två parallela ekomiska världarna i Sverige, de som lever på lön och inte har tillgångar ser sin löns köpkraft minska ständigt medan de med tillgångar (fastigheter, värdepapper, osv) har fått väldigt mycket mer pengar och dessutom till ganska förmånliga skatteregler. Detta ger ju såklart enormt ökande klyftor mellan de som har och de som inget har, dessutom, som du nämner, är det svårt att komma ifatt.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.