Hej!

Är i fart med att bygga ett hjältevadshus. Bygger på landsbygden och har fått borra brunn. Brunnen borrades för två veckor sen och för en vecka sen installerades pumpen i borrhålet.

I morgon får jag äntligen dit en elektriker som kan avsluta installationen. Det har varit en del strul då eget vatten inte ingår i husentreprenaden och när jag frågade rör och el separat hade dom inte tid. Sen har jag egentligen inte tillträde till huset för egna entreprenörer men har nu i samråd med byggledaren fått tillstånd att gå in och installera.

I alla fall. Jag är orolig att jag inte kommer hinna byta vattnet i borrhålet tillräckligt många gånger innan rörmockaren ska dra igång värmepumpen och fylla vvb och golvvärmen. Vvb är jag mindre orolig för då det är enkelt att byta vattnet i den. Goövvärmen däremot. Finns det risk för en massa borrkax i slangarna? Kan jag byta vattnet i dessa när vattnet blivit bättre?
Det är en Nibe f730 som värmepump. Har ett björnfilter direkt efter hydropressen med ett bomullsfilter 20micron.

Ta dit " rent " vatten i tex 200 liter fat som dom får fylla systemet med.....

.... å sen kan man ju ta ett typ micron 1 eller tre i filtret när man fyller beredare så så lite som möljigt kommer in i beredaren

Hej.
Jag har samma problem.
Byggde hjältevadhus
Mitt hus byggdes för ett år sen med egen brunn.
Skulle lufta nibe 730 pumpen förra månaden såg då att det kom ut små mängder sand i vattnet.

Hörde av mig till Hjältevadhus om detta.
Då jag kan tycka att de borde upplyst om detta till mig.
Pratade med en granne som var i samma situation för några år sen.
De rörmokarna tog med sig eget rent vatten ångyllde systemet med.

Det som stör mig nåt enormt är att man måste maila med Hjältevad hus vid service frågor. Tar i snitt 3-4 dagar mellan svaren.
Svaren är korta och de säger ifrån sig allt ansvar om att de fyllde med vatten från en nyborrad brunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.