useless useless skrev:
En enkel skiss. Verkligheten kan se annorlunda ut.

[bild]
Ok, måste bli ett trögt system.
Med en shunt på sekundärsidan och flytande kondensering med någon/några graders övertemp i acken/arbetstanken så hade man ju fått ett bra system.

Jag har lite svårt för att förstå varför värmepumps"fanatiker" har svårt för att skilja på ett värmesystems 3 delar
  • produktion, dvs värmepumpen, vedpannan, annat
  • distribution, dvs 1-2rörssystem, med eller utan ack, arbetstank eller annat
  • avgivning, dvs radiatorer/golvvärme/annat
Om man optimerar den första & 3.dje punkten var för sig så får man ett bra, enkelt, effektivt system. Även om man ev. missar 0,2% i verkningsgrad hos själva värmepumpen.
 
På vilket sätt skulle en shunt göra att systemet blir mindre trögt? Varför skulle det vara trögt överhuvud taget om man både laddar och tar ut det varma vattnet i toppen av tanken?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vid korrekt injusterad värmesystem med värmeauktoritet
Vid ett korrekt injusterat värmesystem med shuntreglering enl kurva & inne-temp korrigering så styrs ingen övertemp ut på systemet, alltså kan ingen reglering ske utan endast en begränsning ske.

I rum där ingen övertemp normalt kan uppträda pga att det inte finns någon extern värmekälla, tex toalett på norrsida så fyller en termostatventil ingen funktion.

Men som du säger, förutsättningen är ett korrekt injusterat system, och det är normal så enkelt så det bör alla kunna göra.
 
Hajjar inte heller. Eller ännu bättre som inte syns på bilden en t-koppling på framledningen vid tank. Då går värmen ut direkt på värmesystemet och resten i tank. Men man förlorar knäppfunktionen.
 
Vid ett korrekt injusterat värmesystem där värmepumpen värmer enl kurva & inne-temp korrigering så styrs ingen övertemp ut på systemet, alltså kan ingen reglering ske utan endast en begränsning ske.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt skulle en shunt göra att systemet blir mindre trögt? Varför skulle det vara trögt överhuvud taget om man både laddar och tar ut det varma vattnet i toppen av tanken?
Eftersom om du ligger med 2-3C övertemp i arbetstanken så har du en reglermån/effektreserv liggande i tanken.
Även om den kostar 0,2% av verkningsgraden. Och med shunten kan du både öka & minska snabbare än värmepump/arbetstank kan reagera.
 
Ja, men är det något problem i praktiken med att ladda tanken till 'rätt' temperatur? Arbetstanken är inte en ackumulatortank som måste laddas full innan man kan plocka ut värme.


Som sagt var kan du ju koppla så här:

Skiss av värmesystem med värmepump, arbetstank och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vid ett korrekt injusterat värmesystem med shuntreglering enl kurva & inne-temp korrigering så styrs ingen övertemp ut på systemet, alltså kan ingen reglering ske utan endast en begränsning ske.

I rum där ingen övertemp normalt kan uppträda pga att det inte finns någon extern värmekälla, tex toalett på norrsida så fyller en termostatventil ingen funktion.

Men som du säger, förutsättningen är ett korrekt injusterat system, och det är normal så enkelt så det bör alla kunna göra.
Vad ska man ha shunt till om det inte behövs?

Jag kör något övertemp i mitt system. Slår kanske max ett par tiondelar på COP vid körning. Dock om man slår ut det på året så tror jag det är ±0 då den äver bromsar vid sol mm mm.

Ja det finns rum i huset som inte behöver en termostat. Nu "bor" man ju inte på toaletten så mycket. Men det finns desto mer rum som har outstanding komfort tackvare termostat.
 
L lat skrev:
Vid ett korrekt injusterat värmesystem med shuntreglering enl kurva & inne-temp korrigering så styrs ingen övertemp ut på systemet, alltså kan ingen reglering ske utan endast en begränsning ske.
Om du ska köra med termostater och nyttja dess funktion effektivt och komfortfördelar så ska du ha som jag nämnde förut ha värmeauktoritet >1 över termostaten. Om du kör som du förordar värmeauktoritet < 1 då kommer du få svängning av temperaturen vid värmetillförsel av t.ex. människor,datorer etc. Och "missa" temperaturbegränsning av termostaten och taskig komfort.
 
L lat skrev:
Om du jobbar i stora anläggningar borde du förstå att injustering är ännu viktigare. Om man inte förstår hur ett system (oavsett värme/ventilation/kyla/nåt annat) ska fungera så kan man aldrig heller det att fungera bra.
Har själv jobbat i fastighetsbranschen med just värme i ~30år iofs mest med flerfamiljshus & kommersiella centrum.

Har dock sett en stor övertro på att man kan fixa dålig injustering med avancerade "himpavimpor" dvs styrsystem som kan ta en raket till månen. Men det är som farbror Barbro i Killinggänget säger, det finns inga genvägar.

Att injustera en villa är en skitsak som normalt görs på 1-2 veckor med varierande utetemp.
Jag anser att jag också har bra systemkunnande. Det finns en intressant sak i det. Ju mer man vet. Ju mer vet man vad man inte vet och kan. Just otimeringsdelan skulle jag vilja kunna bättre. Jag driftar bara ett ställe. Tror man måste lära känna en anläggning för att optimera bra. Det är ca 5% av min arbetstid. Det är inget fel på avancerad styrsystem. Bara de är lätta att förstå och använda. Loggkurvor är en bra grej med avancerade system.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nödvändig variation för att uppnå sk värmeauktoritet är helt beroende av vald systemlösning. Här är en bra sammanfattning från Danfoss: [länk]
Ja visst är det så. De som kommer gapande om att termostater inte fungerar för det är för stort P-band, hinner blir för varmt etc etc, kör ju fel.
Sen är felet att ventilen och termostaten inte har värmauktioritet. Man kör även full galopp på flödet för att få upp medeltmperaturen på radiatorn.
Även där vet inte alla om att värmeavgivningen inte är linjär över en radiator. Kurvan blir plattar med minskat delta/ökat flöde. Då har ju ventilen verkligen inte auktoritet i och med minskning av flödet med kanske 50% ger bara några procent på värmeavgivningen när man kommer upp i höga flöden.
Finns inte en chans att bromsa effekten och ta tillvara på överskottet och övertemp i rummet är ett faktum.

De har väl läst på ett värmepumpsforum där skribenten inte har en aning om vad han skriver eller hur det fungerar..

Dock brasklapp. Detta gäller med arbetstank och tryckstyrd cirkulationspump med bergvärme. Utan arbetstank så blir det inte bra att köra så.

Fjärrvärme, så finns det absolut ingen anledning att inte köra så.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja visst är det så. De som kommer gapande om att termostater inte fungerar för det är för stort P-band, hinner blir för varmt etc etc, kör ju fel.
Sen är felet att ventilen och termostaten inte har värmauktioritet. Man kör även full galopp på flödet för att få upp medeltmperaturen på radiatorn.
Även där vet inte alla om att värmeavgivningen inte är linjär över en radiator. Kurvan blir plattar med minskat delta/ökat flöde. Då har ju ventilen verkligen inte auktoritet i och med minskning av flödet med kanske 50% ger bara några procent på värmeavgivningen när man kommer upp i höga flöden.
Finns inte en chans att bromsa effekten och ta tillvara på överskottet och övertemp i rummet är ett faktum.

De har väl läst på ett värmepumpsforum där skribenten inte har en aning om vad han skriver eller hur det fungerar..

Dock brasklapp. Detta gäller med arbetstank och tryckstyrd cirkulationspump med bergvärme. Utan arbetstank så blir det inte bra att köra så.

Fjärrvärme, så finns det absolut ingen anledning att inte köra så.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja visst är det så. De som kommer gapande om att termostater inte fungerar för det är för stort P-band, hinner blir för varmt etc etc, kör ju fel.
Sen är felet att ventilen och termostaten inte har värmauktioritet. Man kör även full galopp på flödet för att få upp medeltmperaturen på radiatorn.
Även där vet inte alla om att värmeavgivningen inte är linjär över en radiator. Kurvan blir plattar med minskat delta/ökat flöde. Då har ju ventilen verkligen inte auktoritet i och med minskning av flödet med kanske 50% ger bara några procent på värmeavgivningen när man kommer upp i höga flöden.
Finns inte en chans att bromsa effekten och ta tillvara på överskottet och övertemp i rummet är ett faktum.

De har väl läst på ett värmepumpsforum där skribenten inte har en aning om vad han skriver eller hur det fungerar..

Dock brasklapp. Detta gäller med arbetstank och tryckstyrd cirkulationspump med bergvärme. Utan arbetstank så blir det inte bra att köra så.

Fjärrvärme, så finns det absolut ingen anledning att inte köra så.
Så. Nu nu kommer min 10 000Krs fråga.
Kör ni tappvarmvatten på era bergvärme pumpar? Om i så fall har ni då arbetstank på radiatorvärmensystemet?
 
Ja.
 
Yepp. Jag kör en fristående 500 l VVB till vpn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.