Tjugo bitar blir till en

I dag har jag dragit ihop skärbrädan. Tjugo ekbitar förenas med lim och kraft till en stabil skiva.
Limmade 9 stycken i två omgångar. När dom torkat tog jag ytterst lite på varje sida i planhyveln för att få en någorlunda jämn yta att slipa på.

Skärbräda under tillverkning med tjugo ekbitar limmade och spända i skruvstycken på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärbräda under tillverkning, tjugo limmade ekbitar fastklämda med gängstänger och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom fyra gängstängerna M10 monterades med låsmuttrar.

Ekskärbräda i limklämma under tillverkning med synliga gängstänger och låsmuttrar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärbräda under tillverkning av ekbitar limmade ihop, förstärkt med gängstänger och låsmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen limmades locken för långsidorna på plats. Nu är brädans fyra förstärkningsstänger helt dolda.

Skärbräda under tillverkning av limmade ekbitar och klämmor på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärbräda av ek i arbetsbänk med klämmor som håller bitarna ihop under limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här skärbrädan kommer inte att slå sig!

Nu får den vila tills i morgon. Då skall dom rätta måtten sågas till och dom integrerade handtagen skall sågas ut på kortsidorna.

Rullar det på som tänkt hamnar nog årets julskinkan på den nya skärbrädan.

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 16 till
  • Laddar…
Klar för julskinkan!

När jag skrapat bort limresterna från sista limningen slipades alla ytor med 100 papper. Därefter sågades brädan till rätt mått i justersågen.

Justersåg används för att skapa handtagsuttag i en ek-skärbräda under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttagen på sidorna för händerna gjordes i sågen genom att höja klingan stegvis tills det kändes bra.

Kantverktyg från Hongdui på en skärbräda av ek under bearbetning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan slutputsen av ytorna bröt jag alla kanter ytterst lite med det nya verktyget från Hongdui. I och med att stålet i kanthyveln går att låsa blev alla kanter lika dana. Trevligt litet hjälpmedel!

Handgjord skärbräda i ek med skarpa kanter och högpolerad yta, färdigbehandlad liggande på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärbräda av ek med skarpa kanter och uttag för händer, polerad och behandlad med paraffinolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkad ek-skärbräda med skarpa kanter och utskurna handtag, slipad till hög finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ekbräda med ingraverad signatur och årtal "D R 2021" med synlig träådring och slipmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet var att göra hela brädan med skarpa kanter. Oftast är skärbrädor väldigt avrundade i kanterna men skarpa kanter passar mycket bättre i köket där den skall stå.

Hantillverkad ek-skärbräda med skarpa kanter på marmorbänk mot kaklat vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutslipningen blev med 180, 500 på alla ytor och 1200 som avslutning på toppytan. Eken blir som polerad när man kör den med 1200.

Tre omgångar med paraffinolja polerades in med roterande fiberduk.

Flaska med paraffinolja, roterande fiberduk och hjälm på en nyslipad skärbräda i ek, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom fina plastfötterna hittade jag hos ClasOlle. 10 stycken för 40kr kändes överkomligt.

Hantverksmässigt tillverkad skärbräda i ek med skarpa kanter och sidouttag för händer, detaljvisning av finish och plastfötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastfot fäst i en slipsad ekbräda, närbild som visar träets textur och skruvens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det julstädning av ”Snickerboa”. Till helgen börjar barn och barnbarn ramla in och barnbarnen vill säkert ”borra och bamma” i verkstaden. Då skall den vara renstädad!

I kväll blir det ölprovning.

”Pelarborr” vs ”Berliner”

Det skall bli spännande att jämföra dessa två
Arboga har lite högre alkoholstyrka men Berliner tycks ha lite mer beska och fyllighet. Sötman verkar ligga lika. Det blir en spännande helg!

Burk av Arboga Original öl med beskrivning av smak och design, 5,6 % alkoholvolym, prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Burk Berliner Pilsner med smakbeskrivning och alkoholhalt, prisinformation samt beska, fyllighet och sötma indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer::beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 16 till
  • Laddar…
Hej, det blev fint. Jag har också gjort skärbrädor i ek och letat efter plast eller gummifötter men inte hittat några rakt av. När jag nu letar på CO får jag ingen träff. Kan du hjälpa till med länk?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
Tack, jag sökte på plastfot men det gick inget bra.
 
stigen stigen skrev:
Klar för julskinkan!
När jag ungefär samtidigt såg rubriken och sågtrissan tänkte jag "nu ska det klyvas julskinka". :surprised::crysmile:

Träbräda klyvs med en justersåg, visar detaljerade ådror och slät yta efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stigen stigen skrev:
Arboga har lite högre alkoholstyrka men Berliner tycks ha lite mer beska och fyllighet. Sötman verkar ligga lika. Det blir en spännande helg!
Du kanske ska ta med några av dessa för att ytterligare öka spänningen. Troligen skitäckliga men vem vet...

Två personer i en dryckesbutik med pratbubblor som innehåller humoristisk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tack, jag sökte på plastfot men det gick inget bra.
Gummifot tillverkad av plast! :thinking:
Inte konstigt att det är svårt att söka ibland!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När jag ungefär samtidigt såg rubriken och sågtrissan tänkte jag "nu ska det klyvas julskinka". :surprised::crysmile:

[bild]

Du kanske ska ta med några av dessa för att ytterligare öka spänningen. Troligen skitäckliga men vem vet...

[bild]
”Dessa” har jag provat två gånger. Insåg med en gång att detta inte var min ”pissekaga”, (skånska för “my piece of cake”).
Men smaken är som baken delad!
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Fjärde Advent

”Snickerboa” städad och klar för helgerna. Hann lösa ett miniprojekt innan vi hämtade dom första barnbarnen.

När jag köpte min Lini-bandsåg för något år sedan fattades geringsanslaget. Spåret i bordet är 15mm brett och 4mm djupt.

Bandsåg med ett hemmagjort geringsanslag av ek på sågbordet, uppfinningsrik lösning visar DIY-andan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att hitta ett original verkar omöjligt. Så efter en inventering av vad som fanns i gömmorna föddes en plan. Varför inte göra ett eget?

En 4mm ekbit hittades på hyllan. Ett gammalt geringsanslag i enkelt plastutförande låg i en låda.

Smal och lång ekbit ligger på ett bord med flera runda hål, tillverkad för att användas som geringsanslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på anpassat geringsanslag i plast med vinkelgradering på metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att fästa geringsanslaget i den tunna 4mm ekbiten blev en utmaning.
Anpassad rampamuff blev lösningen!
På en 5mm rampammuff filades vingarna ner.

4mm ekbit med två rampamuffar, en anpassad och infälld i träet, den andra oförändrad ovanpå träbiten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemmagjort geringsanslag med rampamuff monterad i en ekbit, liggande på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ekbiten för spåret försänktes så att kragen på rampamuffen passade. Sen var det bara att montera ihop bitarna.

Hemmagjort geringsanslag monterat på Lini-bandsåg med färdigställd anpassning i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord geringsanslag av ekbit monterad på en Lini-bandsåg med justerbar vinkelindikator i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Troligtvis inte någon större precision i det hela men fullt tillräckligt för mina behov.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Riktigt fina saker du gör som alltid! Du har säkert allt men eftersom du gillar AEG så kanske du är intresserad av att Bauhaus i Sickla (Stockholm) har 30% rabatt på hela AEG sortimentet (eller hade det iallafall i fredags)...god jul!
 
D Deduhej skrev:
Riktigt fina saker du gör som alltid! Du har säkert allt men eftersom du gillar AEG så kanske du är intresserad av att Bauhaus i Sickla (Stockholm) har 30% rabatt på hela AEG sortimentet (eller hade det iallafall i fredags)...god jul!
Hej Deduhej!

Tack för tipset! Jag har kollat och det är ju mycket som är till försäljning.
Men jag tycker nog att jag har det mesta som jag behöver. Den lilla batterifräsen hade ju varit bra att ha men då den endast tar 6mm skaft faller den bort.
God Jul och Gott Nytt År!
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej Deduhej!

Tack för tipset! Jag har kollat och det är ju mycket som är till försäljning.
Men jag tycker nog att jag har det mesta som jag behöver. Den lilla batterifräsen hade ju varit bra att ha men då den endast tar 6mm skaft faller den bort.
God Jul och Gott Nytt År!
Dag
Du har ju Bosch 12 V också om jag minns rätt och i så fall finns inget att tveka på? GKF 12 V tar 8 mm utan problem.
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...ocphy=1012296&hvtargid=pla-421746682267&psc=1
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den lilla batterifräsen hade ju varit bra att ha men då den endast tar 6mm skaft faller den bort.
8 mm-hylsa är med.
Bosch elverktyg i L-BOXX med batterier, snabbladdare och 8 mm hylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du har ju Bosch 12 V också om jag minns rätt och i så fall finns inget att tveka på? GKF 12 V tar 8 mm utan problem.
[länk]
Stämmer bra! Jag har redan den lilla Boschfräsen. Köpte den så fort den kom ut. Det är nog den fräsen som jag använder mest. Väldigt enkel att ställa in och använda.
Hur AEG tänkte när dom lanserade sin 18v fräs med 6mm skaft är det nog ingen som förstår. Troligtvis inte många som har hoppat i den galna tunnan.
Dag
 
  • Haha
nanowire
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Stämmer bra! Jag har redan den lilla Boschfräsen. Köpte den så fort den kom ut. Det är nog den fräsen som jag använder mest. Väldigt enkel att ställa in och använda.
Hur AEG tänkte när dom lanserade sin 18v fräs med 6mm skaft är det nog ingen som förstår. Troligtvis inte många som har hoppat i den galna tunnan.
Dag
Håller med. Med den är jobbet redan gjort innan en skulle hunnit plocka fram en större fräs. Kan också avverka mer material en man först kan tro.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.