Jonny Hylander Jonny Hylander skrev:
Jag är nu väldigt nöjd med att mitt 4åriga elavtal på 34öre per kWh exkl moms gäller ett år till. Bifogar min elförbrukning på min villa 58 m2 / biarea 85 m2 byggår 1942 (varav 30m2 biarea tillbyggt ~1956) bergvärmepump >15 år gammal.
Tack, bra info! Har du koll på hur långa avtal man kan få med elhandlare idag? Tänkte på om det finns 4/5-årsavtal som standard?
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack, bra info! Har du koll på hur långa avtal man kan få med Eon idag? Tänkte på om det finns 4/5-årsavtal som standard?
EON är min nätagare som sällan har bra priser men bäst hemsida för att avläsa förbrukning.
Elavtalet är hos Skekraft (men bolaget hette något annat innan det köptes upp av SkeKraft då avtalet tecknades)
Avtalet tecknades via Elskling.se och då var ett krav att man inte var kund hos bolaget sedan x månader.
 
Jonny Hylander Jonny Hylander skrev:
EON är min nätagare som sällan har bra priser men bäst hemsida för att avläsa förbrukning. Elavtalet är hos Skekraft (men bolaget hette något annat innan det köptes upp av SkeKraft då avtalet tecknades) Avtalet tecknades via Elskling.se och då var ett krav att man inte var kund hos bolaget sedan x månader.
Tack, ändrade mitt inlägg. Kommer du ihåg om det även fanns längre avtalsperioder typ 5 år?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack, ändrade mitt inlägg. Kommer du ihåg om det även fanns längre avtalsperioder typ 5 år?
Då jag valde avtalsperiod tyckte jag inte att mer än 4år var lönsam.
Se bif screenshot. Finns 10 år nu.
 
  • Skärmdump av en jämförelsewebbplats för elavtal med olika avtalstider och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Jonny Hylander Jonny Hylander skrev:
Då jag valde avtalsperiod tyckte jag inte att mer än 4år var lönsam. Se bif screenshot. Finns 10 år nu.
Haha, ja med de priserna känns det ju inte direkt lockande att binda i 10 år! :)

Men å andra sidan vet man ju inte vad vad som händer med fortsatta ensidig utbyggnad av vindkraft med allt sämre möjligheter till balansering.
 
  • Älska
Jonny Hylander
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, de priserna känns inte direkt lockande i 10 år! :)
Japp. Det är sant. Dom är inte ens tilltalande i 5 år.
Men det kan tyvärr bli värre.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Så här har årsmedelpriset för el varierat för mig. Diagrammet visar den rörliga kostnaden inklusive skatt och moms men utan överföringsavgift.
Linjediagram som visar variationen i årsmedelpriset för el från augusti 2010 till augusti 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
B b50gud skrev:
tror han menar att värmepumpen mark eller bergvärme bara går på tillskott av någon anledning.
Tänker att värmepumpen klarar sig bra med enbart kompressorn ner till några minusgrader men vid kallare väder ger den väldigt mycket sämre effekt.
 
A Avemo skrev:
Så här har årsmedelpriset för el varierat för mig.
Har du en graf med elpris exkl skatt och moms. Det är lite osmidigt att jämföra äpplen med päron ;)
 
B
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Det jag tycker är lite jobbigt med Fjärrvärmen är att man inte har någon kontroll över priset. Går inte avtala, utan är fast.
Fast å andra sidan så är det väl få fjärrvärmebolag som ökar mer än ett par procent per år? Vill minnas att det även ska informeras i förväg en prognos på prisökningar via "prisdialogen".

Det är ju inte som på elmarknaden där det är 22öre/kWh som gäller ena året och 77öre/kWh året därefter.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Jonny Hylander Jonny Hylander skrev:
Har du en graf med elpris exkl skatt och moms. Det är lite osmidigt att jämföra äpplen med päron ;)
Jag postade den som en kanske intressant graf. Årsmedelpriset är viktat efter hur min förbrukning varierar över året. Så även utan skatt och moms blir det inte så bra siffror för noggrannare jämförelser.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Kan återigen tipsa om Borlänge energis borlängeprisavtal som ligger på 72 öre för december, tror de höjer till ca 80-85 öre för januari och februari. Låg på 60 öre i november.

Skönt att veta att jag slipper tokiga priser när elen behövs som mest.
Hjälper inte mig som bor i Lund antar jag eller?
 
useless useless skrev:
Hur går det ihop? Har du ett hus på 2000 kvadratmeter?
En 'kraftfull' värmepump för en stor villa har en uteffekt på 15-20 kW, vilket betyder att kompressorn drar runt 4-5 kW som mest. Dvs 6-7 A per fas.

Det låter snarare som att du har en för klen värmepump som behöver hjälp av en kraftfull elpatron...
useless useless skrev:
Hur går det ihop? Har du ett hus på 2000 kvadratmeter?
En 'kraftfull' värmepump för en stor villa har en uteffekt på 15-20 kW, vilket betyder att kompressorn drar runt 4-5 kW som mest. Dvs 6-7 A per fas.

Det låter snarare som att du har en för klen värmepump som behöver hjälp av en kraftfull elpatron...
Atemp-yta på 400kvm. Putsat 2.5 vånings tegelhus med källare från 1935 med troligtvis obefintlig isolering i väggarna.
Min värmepump är på 22kW dvs Effektområde (avgiven effekt: min-max) 4.5-22
https://ctc.se/file-download-product/3960
Tanken, en CTC Ecozenith i550 pro har 2 elpatroner à 9kW
Vid fullt blås på pumpen blir det väl per fas 7333W/400V = 18.33A
Sedan måste det finnas utrymme för annat såsom elpatron, spis, ugn, elektrisk golvvärme o dylikt eller är jag ute o cyklar?
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Jag postade den som en kanske intressant graf. Årsmedelpriset är viktat efter hur min förbrukning varierar över året. Så även utan skatt och moms blir det inte så bra siffror för noggrannare jämförelser.
Jag är grym på excel. Med min förbrukning tillsammans med en tabell med dina rörliga månadspriser för kWh utan överföringsavgifter, skatt och moms så får jag ganska exakt bild att jämföra med.

Fungerar dock inte så bra om du har timpris, dagspris etc.
 
Du kan skaffa datorer som genererar värme genom att beräkna bitcoins. Då får du en del tillbaks.
 
  • Skärmklipp från en artikel på Medium med titeln "Heating My Home with Crypto Mining" och underrubriken om hållbar värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.