A Avemo skrev:
Stort hus och elvärme? Uppskattat för hela december 3769 kWh. Det var ingen liten förbrukning.
Fixade pelletskamin i våras och låste fast elpriset i tre år till 64 öre kwh inklusive moms. Skönt att slippa tänka på det.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Håller med, livet är tufft ibland!
 
  • Skärmavbild av mobilapp för elanvändning med hög kostnad och förbrukningsgraf för december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mili1983 skrev:
Kan det blir sämre?
Ja, absolut. Det är ju lätt att föreställa sig att elen kunde kosta både 5 och 10 kr/kWh. Om O3 måste stängas pga bränsleskadan och något annat större kraftverk får problem samtidigt som vi får en ovanligt kall köldknäpp med vindstilla så är det slut på marginalerna.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Våran låg på 1200 på en dag. Snittar 900 kr/dag... håller på att bygga hus...
 
  • Wow
Jonny Hylander
  • Laddar…
L Lovisa Widen skrev:
Våran låg på 1200 på en dag. Snittar 900 kr/dag... håller på att bygga hus...
Kolla över ditt abonnemang!.. Kommer ihåg att jag själv hade ett sk. obundet abonnemang när vi byggde huset och det var svindyrt.
 
Att förbrukning skenar så inåt helvete måste bero på att en värmepump storknar och går på ren el. Något man bör tänka på vid val av värmepump. Dyra elräkningar billigt alternativ. Låga elräkningar dyrt alternativ.
Jag väljer ett lite dyrare alternativ för att få så låga elräkningar som möjligt året om.
6 december hade vi nästan -19°C och förbrukningen landade på 46kWh.
 
R RH_Garanti skrev:
Kolla över ditt abonnemang!.. Kommer ihåg att jag själv hade ett sk. obundet abonnemang när vi byggde huset och det var svindyrt.
Vi har bundit upp det nu men det var en månads uppsägningstid så vi får stå ut några dagar till... men räkningen landar väl på minst 20 tusen denna månad...
 
  • Ledsen
katho75 och 1 till
  • Laddar…
L Lovisa Widen skrev:
Vi har bundit upp det nu men det var en månads uppsägningstid så vi får stå ut några dagar till... men räkningen landar väl på minst 20 tusen denna månad...
OMG! Det är ett jävla ofog att man inte blir upplyst om detta när man tecknar nytt abonnemang.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har inte asperger men jag är dryg! ;)
Yes!
 
R RH_Garanti skrev:
OMG! Det är ett jävla ofog att man inte blir upplyst om detta när man tecknar nytt abonnemang.
Dåligt oflyt att stommen restes i spöregn så att värmefläktar behövde stå på med full fräs och att det samtidigt blev 15- ute och svindyra elpriser. Hade vi vetat det så hade vi bundit upp oss direkt..
 
useless useless skrev:
Så du tror inte att det var marknaden som bestämde att priset var 37 öre den dagen du tecknade avtalet?
absolut det var därför jag skrev avtalet under den perioden om jag idag skulle haft rörligt pris så skulle jag snabbt som tusan skriva ett avtal på bundet om jag oroade mig över resten av vintern alternativt vänta in försommaren som brukar ha de lägsta priserna då brukar även långa avtal vara låga.
men jag kan ju inte skylla på "någon" att mitt rörliga avtal blir dyrt det är som alla andra marknader efterfrågan styr priset. priset på frakter har ökat med mellan 5-600% på gods från asien sedan i somras pga av låg tillgång på kontainerfartyg och kontainer elmarknade fungerar likadant.
jag väljer själv att ha bundet pris så slipper jag fundera på eventuella toppar kanske blir lite dyrare i längden men känns tryggt trotts att jag har låg energiförbrukning med bergvärme och solceller på kåken.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Att förbrukning skenar så inåt helvete måste bero på att en värmepump storknar och går på ren el. Något man bör tänka på vid val av värmepump. Dyra elräkningar billigt alternativ. Låga elräkningar dyrt alternativ.
Jag väljer ett lite dyrare alternativ för att få så låga elräkningar som möjligt året om.
6 december hade vi nästan -19°C och förbrukningen landade på 46kWh.
Min VP (CTC Ecoair 107/Ecoel 1550) går 24/7 och den drivs av el ju så klart. Eller vad menar du?
 
M mili1983 skrev:
Min VP (CTC Ecoair 107/Ecoel 1550) går 24/7 och den drivs av el ju så klart. Eller vad menar du?
tror han menar att värmepumpen mark eller bergvärme bara går på tillskott av någon anledning.
 
Trots att jag haft fjärrvärme i 12 år har jag fortfarande svårt att förstå mig på hur det rent pris och förbrukningsmässigt fungerar. Värme samt varmvatten går på fjärrvärmen och elen (maskiner och belysning) går på elförbrukningen.

Tecknade avtal på 38 öre för el för ett år sen, men fjärrvärmen är löpande och bestäms av företaget man köper det av. Verkar enl räkningen ligga på 461,47 kr/MWh + fast årsavgift 200 kr/mån.

Förbrukning för uppvärmning och varmvatten är ju huvuddelen av räkningen.

November månads förbrukning Fjärrvärme 4,148 MWh = tot 2 666 kr (ink allt)
Elförbrukning 520 KWh = tot 730 kr (ink allt o nät).

Hade till sommaren tänkt installera luft/värmepump mest eg för en effektiv ac och räknar väl egentligen med att förtjänsten av värmepumpen tas ut av att man använder ac:n på sommaren..

Men stämmer det att min el är billigare än min Fjärrvärme. Eller är jag bara slösig med värmen men snål med el-användning i övrigt? Bor i villa med källare tegel från 50-talet. Alla fönster och dörrar är bytt förutom två fönster.
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Trots att jag haft fjärrvärme i 12 år har jag fortfarande svårt att förstå mig på hur det rent pris och förbrukningsmässigt fungerar. Värme samt varmvatten går på fjärrvärmen och elen (maskiner och belysning) går på elförbrukningen.

Tecknade avtal på 38 öre för el för ett år sen, men fjärrvärmen är löpande och bestäms av företaget man köper det av. Verkar enl räkningen ligga på 461,47 kr/MWh + fast årsavgift 200 kr/mån.

Förbrukning för uppvärmning och varmvatten är ju huvuddelen av räkningen.

November månads förbrukning Fjärrvärme 4,148 MWh = tot 2 666 kr (ink allt)
Elförbrukning 520 KWh = tot 730 kr (ink allt o nät).

Hade till sommaren tänkt installera luft/värmepump mest eg för en effektiv ac och räknar väl egentligen med att förtjänsten av värmepumpen tas ut av att man använder ac:n på sommaren..

Men stämmer det att min el är billigare än min Fjärrvärme. Eller är jag bara slösig med värmen men snål med el-användning i övrigt? Bor i villa med källare tegel från 50-talet. Alla fönster och dörrar är bytt förutom två fönster.
4,148MWh = 4148kWh. Sen kan du nog räkna resten själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.