lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag körde själv länge en egenbyggd mätare som loggade blinkningarna och det stämde över tid perfekt med vad elbolaget tyckte att vi gjorde av med.

Så "felet" i de här fallen får man nog söka i de system som skall rapportera timmätningsresultaten till dig. T ex så skall man bara lita på elnätsbolagets siffror, de är de som har dessa uppdaterade. Elhandelsbolaget kan t ex få de med ganska stor fördröjning, om de får dem alls.
Utifrån kodningskvalitén på programvara av detta slaget så är det ju inte helt otroligt att det finns en hel del fel. Jag har dock svårt att tro att de gör fel över tid. Baserat på min egen elrapporterare som räknar blinken hos elmätaren så kan man ibland ha otur när räknarna slår runt (avrundningsfel pga lite för enkel kod), men det jämnar ut sig över tid. Det är säkert samma typ av problem i Vattenfalls kod...
 
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske redan framgått och jag missat det men vad är en "riktig mätare". Finns väl många exempel på "konsumentmätare" som mäter hellre än bra...
Det är en Ikea Sparsnäs som läser av lysdiodimpulserna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte koppla bort allt utom en känd last under någon timma för att verifiera de fel du anser finns? Kör du exempelvis enbart en elradiator på fullskaft och mäter strömmen med ett skapligt instrument borde du rimligen komma väldigt nära faktisk förbrukning. Visar mätaren då något annat är felet solklart.
Ja, det har jag gjort och mätaren stämmer rätt bra med vad jag förväntar mig. Jag började mäta på kvällen den 8e december efter att jag felanmält till Vattenfall. Sen den dagen har jag haft halverad förbrukning enligt "Mina sidor" hos Vattenfall.

Anledningen att jag började mäta och sen felanmälde är att jag inte tyckte att debiteringen stämde med mina förbrukare här hemma. Jag har en elmätare för vägguttag och har mätt upp olika saker som VVB, TM, DM, TT, TV, Dator, Kyl/Frys, osv. I mina mätningar från den 9e december så går det ihop med vad elmätaren ute vid gatan visar. Tyvärr kan jag ju inte gå tillbaka i tiden och läsa av mätaren, men vi har inte så stora skillnader att vi konstant ligger på halverad förbrukning per dygn mot innan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag har en elmätare för vägguttag och har mätt upp olika saker som VVB, TM, DM, TT, TV, Dator, Kyl/Frys, osv.
Fast dessa skulle jag inte lita helt på. Dels kan de ha lastberoende fel och dels kan de vara rätt kassa. Någon kanske utveckla lite och vet om det finns pålitliga modeller?

Att mäta saker som VVB, TM, DM med mera som har "intermittent effektbehov" ställer dessutom till det en del extra. Till och med en dator kan dra väldigt olika med ström beroende på vad den gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Fast dessa skulle jag inte lita helt på. Dels kan de ha lastberoende fel och dels kan de vara rätt kassa. Någon kanske utveckla lite och vet om det finns pålitliga modeller?

Att mäta saker som VVB, TM, DM med mera som har "intermittent effektbehov" ställer dessutom till det en del extra. Till och med en dator kan dra väldigt olika med ström beroende på vad den gör.
Absolut kan det vara så att den inte stämmer helt, och det är ju inte exakt på milliwatttimmen heller som är viktigt, utan att först och främst se i vilken härad grejjerna ligger.

Metoden har varit att mäta både momentar last och förbrukning över en vecka. Och nu om jag jämför med värdet från Ikea Sparsnäs ligger det rätt nära.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tyvärr kan jag ju inte gå tillbaka i tiden och läsa av mätaren
Men historiska mätaravläsningar finns väl redovisade på elräkningarna eller missförstår jag dig?
 
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Men historiska mätaravläsningar finns väl redovisade på elräkningarna eller missförstår jag dig?
Ja men det stämmer ju inte, vilket ju är det som är problemet. NU (efter att jag felanmälde), från den 9e december stämmer det. titta på grafen över elförbrukning. Vi har samma förbrukningsmönster som tidigare.

Graf över elförbrukning för december 2021 som visar daglig användning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Här har vi utdrag från "Mina Sidor" hos Vattenfall.
Graf över daglig elförbrukning från oktober till december med markerad felanmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ca 96000 kWh har EddieHansson på sin elmätare. Om han då förbrukar ca 15000 kWh/år(han kanske förbrukar mer eller mindre, jag vet inte om han nämnt det) betyder det att hans elmätare byttes och den han har nu är då ca 6 år gammal.
Titta i äldre elräkningar om den stod på 0 kWh, när elnätsbolaget satte in din nya mätare som du har nu. En splitter ny elmätare ska stå på 0 kWh, då den tas i bruk. Då har då både datum om mätarställning, från elmätarens begynnelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Ca 96000 kWh har EddieHansson på sin elmätare. Om han då förbrukar ca 15000 kWh/år(han kanske förbrukar mer eller mindre, jag vet inte om han nämnt det) betyder det att hans elmätare byttes och den han har nu är då ca 6 år gammal.
Titta i äldre elräkningar om den stod på 0 kWh, när elnätsbolaget satte in din nya mätare som du har nu. En splitter ny elmätare ska stå på 0 kWh, då den tas i bruk. Då har då både datum om mätarställning, från elmätarens begynnelse.
Vi flyttade 2016. Då var mätarställningen 16244.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Som Elmont redan påpekat så beror de på att de gamla mekaniska mätarna dels kunde visa fel (för lite) över tid, och dels att de pga att de var mekaniska inte kunde reagera tillräckligt fort vid snabba effektökningar (som när du slår på spisen/vattenkokaren/hårfönen, eller vad det vara må). Så särskilt förbrukar som slår av och på (värme) underdebiterades med de gamla mätarna.

Så det är alltså inget fel på de nya mätarna, och de debiterar inte för mycket (enstaka felaktiga finns naturligtvis) utan de var de gamla som mätte för lite.

Man får istället vara glad för rabatten man fick alla de där åren med mekanisk mätare istället.
Spännande att se vad förbrukningen ligger på i december.
Och han som kör elpatron på samma förbrukning som utan. I mitt tycke märkliga ting. Samt en månad utan att vara hemma och samma förbrukning som på vinter när jag använder motorvärmare och kupévärmare
 
N nissenhj skrev:
Spännande att se vad förbrukningen ligger på i december.
Och han som kör elpatron på samma förbrukning som utan. I mitt tycke märkliga ting. Samt en månad utan att vara hemma och samma förbrukning som på vinter när jag använder motorvärmare och kupévärmare
Ja, rent administrativ fel förekommer ju naturligtvis, som t ex att man delat upp en fastighet och inte alla grupper hamnat rätt (det berömda hönshuset), eller att man debiteras fel mätare (dvs grannens står på dig, och vice versa) osv.

Men det är med 99% säkerhet inget mätfel inblandat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, rent administrativ fel förekommer ju naturligtvis, som t ex att man delat upp en fastighet och inte alla grupper hamnat rätt (det berömda hönshuset), eller att man debiteras fel mätare (dvs grannens står på dig, och vice versa) osv.

Men det är med 99% säkerhet inget mätfel inblandat.

En gång i tiden bodde jag i en lägenhet på 2:a våningen, eller 1 trappa upp.
Alla uppgifter hos elnätsbolaget var rätt utom just vilken våning min lägenhet befann sig på.
De tyckte att det var våning 1.
Kontaktade dem och sa att de fick ändra på det till våning 2, men nä det gick inte, lägenheten hade sen byggnaden uppfördes befunnit sig på våning 1. Mao jag bodde inte alls på våning 2.
Då skulle jag få betala en elektriker som skulle komma ut och verifierade att det faktiskt var våning 2.
Svarade " Tja då syns vi i rätten. jag vägar att betala för ett fel NI har gjort. Samt att ni vill ju att jag ska betala för lägenheten under. Det lär nog inte flyga så bra i rätten och upplysningsvis får ni inte stänga av elen då tvistas om elräkningn. Kontaktar ni kronofogden / inkasso bestrider jag det bara coh då hamnar vi i tinget till slut. ... Eller så ändrar ni i era system och glömmer det. Vill ni ha ut en elektriker för att kolla på det får ni betala. Det kommer jag att bestrida det med då det är ni som någon gång i tiden gjort fel och ni får därmed stå för era egna kostnader + alla juristkostnader."
Satan i gatan vad de blev sura.
Det ringde upp en högre chef från bolaget varvid jag upprepade samma sak men den chefen verkade förstå att "opps, har vi gjort fel så ska vi stå för det, men om vi skickar ut en elektriker som konstaterar att din lägenhet är på våning 1 får du betala elektrikern"
Svar från mig "Tja skatteverket hävdar att det är våning 2, Svensk standard säger att det är våning 2, så det är det som jag kommer att hävda om ni vill bråka om det. Ni kan även skriva 1trappa om ni vill......"
Chefen "hmmp vi får väl se"
Sen då nästa räkning kom stog det rätt våning på fakturan. Ingen elektriker hade varit ut ....

Så administrativa fel förekommer även för lägenheter och kan ha legat väldigt länge då ingen noterat det tidigare.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
En gång i tiden bodde jag i en lägenhet på 2:a våningen, eller 1 trappa upp.
Men visade din elmätare din förbrukning och det var den du betalade eller betalade du för någon annan? Hänger inte med riktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men visade din elmätare din förbrukning och det var den du betalade eller betalade du för någon annan? Hänger inte med riktigt.
Bra fråga. Jag vet inte. Iom att det var en lägenhet var elräkningen inkl avgift på typ 250 kr så jag brydde mig egentligen inte så mycket , utan ville bara att det skulle vara rätt uppgifter.
Det jag ville visa på var att bara för att elnätsbolaget hävdar nått (dvs att det står något i deras system) är det inte säkert att det är rätt. Mänsklig faktor hos elnätsbolaget då uppgifterna kappas in gör att det kan bli fel.
Sen var det administrativa felet sitter, det kan ju variera.
Fel adress, fel mätare, etc etc
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mr Ditsy,
var du då tvungen att flytta upp i lägenheten på 2:a våningen. Vilket jobb!
Men om du betala din egen elförbrukning, och inte någon grannes, varför ställa till en sådan teater och göra sig ovän med sin omgivning?
Jag skulle förstått det om det vore att de tappat bort din titel om den var "Dr" och det endast stod Herr Ditsy på kuvertet med elräkningen.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.