jonna åberg jonna åberg skrev:
fasen på shunten är ställd som bild 3, men rören går som bild 1.. så motorn går också some den borde till bild 3.. vilket är fel
Har du provat att vända på gången? Det är ju bara att kasta om två kablar i plinten där den är kopplad i värmepumpen, så det borde vara ett snabbt avklarat test.
 
Det fanns ju tydligen en bygling att flytta. Så inte ens det behövs.
 
jag har prova att ställa den manuellt nu enligt manualen, och det går bättre men inte perfect...det är fortfarande som om något blockerar flödet, mindre nu men fortfarande sjunker returen för mycket.

jag har vridit den fram och tillbaka enligt bilden nedan, jag har väntat ca en halvtimme mellan.

när jag började var det 35 fram och 33 på returen.

jag ställde den enligt den svarta pilen, som ska vara precis halvöppet. då behöll framledningen sin temp till att börja med sen gick tempen i tanken up så framledningen höjdes, inget konstigt.
men returen sjönk till 29, ganska långsamt dock.

elementen längst ut i huset blev kallare nertill, men behöll tempen uppe... men man vill ju att alla element ska var jämnvarma.
så allt är lite konstigt..
jag väntar på att dom som installerat den fråm början ska komma och kolla men vet inte vilken dag.
Diagram över värmesystem som visar inställning av flöde med svart pil och temperaturer för framledning och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det här är också lite konstigt

vp in/ut: 33.1/38,9

fram/retur: 35/33
tank 37

på fullt öppet, men det stiger inte i tanken, eller framledningen
 
Vad är konstigt?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är konstigt?
Att den bara tappar 2° genom radiatorsystemet och värmer nästa 6° i vp men temperaturen går inte upp…
 
Det är sannolikt inte samma flöde. Dessutom kan du ha missvisning på någon grad.
 
Kan inte låta bli Jonna gör som jag beskrivit i PM, att hålla på och gittra med det som sägs är helt fel , du måste ta åt dig vad som sägs och lita på det, det går inte att få ordning på det annars.
 
Om du förklarar i stället för att beordra så tror jag att du får bättre respons.
 
Jag har gjort som jonaserik säger, och det är rätt, men sen börjar han säga andra saker som inte funkar och vägrar lyssna på mej….
Som sagt så väntar jag på att en gubbe ska komma hit och kolla, jag vill bara ha lite mer info till honom så han inte missar något
 
Att du gjort som jag säger är bra , Har du skruvat tillbaka som förut så kommer det inte att fungera. efter det så ställer du ned kurvan till hälften VP måste få tid på sig att ladda tanken och då börjar shunten att arbeta, vid den tempen som är ute nu och det bör ligga på ca 35- 40 C i framledning.
 
Du kommer inte ifatt genom att kyla ut huset.
 
J jonaserik skrev:
Att du gjort som jag säger är bra , Har du skruvat tillbaka som förut så kommer det inte att fungera. efter det så ställer du ned kurvan till hälften VP måste få tid på sig att ladda tanken och då börjar shunten att arbeta, vid den tempen som är ute nu och det bör ligga på ca 35- 40 C i framledning.
Alltså problemet är att motorn måste gå medurs, men den går moturs nu så det är inte så mycket jag kan göra själv.
Det är 5°+ ute och den har rätt framlednings temp nu så vi har inte kallt
 
D Daniel 109 skrev:
Om du förklarar i stället för att beordra så tror jag att du får bättre respons.
Jag beordrar inget , jag har bara talat om hur det ska vara för att fungera , du har inte en susning hur reglering fungerar, kommer med en massa goja som bara förvirrar en frågeställare, så håll dig lugn och lär dig. Detta är nog lite mellan mg och TS , TS är lite nervös för att det inte fungerar som det ska och ändrar lite fram och tillbaka i tron att det ska fungera och då blir det fel. Sen är det andra med som kommer med en massa "" att gör så eller så , försök med detta o.s.v , det blir inte bättre av det utan förvirrar bara.

PS DU DANIEL 109 , du måste vara ett Orakel och absolut kunnig i allt ,svarar i olika trådar som en exspert, tänk efter lite innan du börjar dela ut pekpinnar till någon. Det finns alltid någon som bättre och det gäller även mig. Och till sista. Du har inte en susning vas mitt CV innehåller och jag har inte för avsikta att skriva det i min profil heller. För att fra.mhäva hur bra jag är som en del gör, även med sina alias.

I sinom tid kommer du att få lära dig hur en shunt av detta fabrikat ska ställas för att fungera .Men inte nu
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Alltså problemet är att motorn måste gå medurs, men den går moturs nu så det är inte så mycket jag kan göra själv.
Det är 5°+ ute och den har rätt framlednings temp nu så vi har inte kallt
Låt motorn vara som den går, DET ÄR RÄTT, tänk inget annat , """" ursäkta slå det ur huvudet.""" Ställ in som jag beskrev i PM:et och avvakta ett tag så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.