A
Isakare Isakare skrev:
Motorbyte är väl motorbyte ;)
Känner 2 som bytt motor på elbilar Zoe 12" mil Tesla S 18" mil.
Så elmotorer är inte odödliga.
Batteri är väl motsvarande byta bensintank :geek:
Inget som är rörligt eller roterande är för evigt...

Men det är inte ofta man byter bränsletank..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har jobbat med monteringsrobotar från USA, Europa och Asien. Vi skojade ofta om hur olika man löser ett problem i olika delar av världen. Om man behöver en z- formad del.
USA: Skruva ihop tre delar. Alla bitarna är konstruerade så att de kan köras i samma maskin med minimal omställning. Stora serier är bra.
Europa: Biten är fräst i ett stycke. Europeisk ingenjörskonst.
Asien (Japan): Biten är gjuten. Här kombineras attityder. Stora serier och ingenjörskonst.

Är nog ganska mycket av detta i bilar också. Jämför Teslas hopplock med VAG, så ser man skillnaden. Har inte sett någon Japansk/Koreansk el-bilmotor sönderplockad ännu. Ska bli spännande att se vilken filosofi man valt där.
Här är en artikel om Hyundai/Kias motor. Det finns en bild på själva motorn en bit ner på sidan. Den ser rätt lik ut både Teslas och Audis.

https://teknikensvarld.se/nyheter/b...ndai-ny-plattform-elbil-debuterar-april-2021/
 
useless useless skrev:
Hur många biltillverkare tillverkar sina egna elmotorer?
Tror iallafall att bmw och tesla gör det. Åtminstone en gång i tiden
 
Maskintok skrev:
Inget som är rörligt eller roterande är för evigt...

Men det är inte ofta man byter bränsletank..
Ofta och ofta. Säkert några miljoner bränsletankar som har rostat sönder och behövt bytas. Fortfarande betydligt fler bränsletankar som behövt bytas än batteripack.
Procentuellt ligger bränsletankarna såklart bra till medan batteripacken inte är uppe i samma volymer ännu. Men varför bemöda sig att trycka ut en massa batteripack och ta redan på bra de egentligen är när elbilshatarna redan i förväg sitter på svaren. Lika bra att lägga ner elbilsflugan :p
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arbetare, icke utbildade, svennebanan
Föraktfullhet från en östermalmsuppkomling
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
S Stuff skrev:
.... Lika bra att lägga ner elbilsflugan :p
Kan vara hålla med.
När jag köpte min elbil så fick jag prata med "min" mekaniker.
Trevlig kille.
Undrar hur det gått för honom, när de 2 "obligatoriska" servicarna var klara så har jag inte sett honom.
Har han kvar jobbet? Har hans nyfödda dotter börjat skolan än?
Tragiskt att jag liksom tappat kontakten med honom.
Allt detta pga elbilen. Hade jag köpt en nissan juke så han jag fortsatt träffa han varje år...
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tror iallafall att bmw och tesla gör det. Åtminstone en gång i tiden
Det verkar som de flesta har planer på att göra det (inom koncernen).
 
R RoAd skrev:
Här är en artikel om Hyundai/Kias motor. Det finns en bild på själva motorn en bit ner på sidan. Den ser rätt lik ut både Teslas och Audis.

[länk]
Bara en bild säger inte mycket. Kan ju inte vara lik BÅDE Tesla och VAG
då de är ganska olika.
 
Isakare Isakare skrev:
Motorbyte är väl motorbyte ;)
Känner 2 som bytt motor på elbilar Zoe 12" mil Tesla S 18" mil.
Så elmotorer är inte odödliga.
Batteri är väl motsvarande byta bensintank :geek:
Oj!! De flesta känner väl typ max två som ens har elbil
 
R
lilytwig lilytwig skrev:
Bara en bild säger inte mycket. Kan ju inte vara lik BÅDE Tesla och VAG
då de är ganska olika.
Vet inte riktigt vad du menar, men jag pratar om de två motorer som länkades igår. En tesla model 3 och en från audis e-tron. De är i.a.f. ganska lika denna rent mekaniskt. Du kanske menar något annat, som konstruktionen av rotor/stator?
 
S Stuff skrev:
Exakt. Med alla elmotorer som finns i industrin, elverktyg, hushållsmaskiner, fläktsystem etc så har elmotorerna redan betydligt mer sammanlagd gångtid än förbränningsmotorerna, så det är inte direkt "ny" teknik vi pratar om :)
Motorer och drivelektronik är definitivt inget nytt. Titta på ett pappersbruk med sina gigantiska varvtalsstyrda motorer eller en högspänningsledning med likström. Väletablerad teknik sedan decennier tillbaka. Batterier är inte heller nytt, men lätta batterier för att driva bilar kan vara litet av en utmaning, om vi bortser från blybatterier då, som funnits i gruvtruckar, permobiler, golfbilar mm jättelänge.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nja. Bara för att man väljer att ersätta hela eller delar av drivlinan med elektriska komponenter så behöver man ju inte uppfinna hela bilen från scratch.
De flesta komponenter finns det många många decenniers erfarenhet av. Har man inte kompetensen så anställer eller köper man in den.
Alla komponenter behöver dessutom inte vara helt egna/exklusiva för varje biltillverkare utan kan tas fram tillsammans med partners/underleverantörer så som Bosh, brembo, autoliv, getrag, haldex etc.
Du förstår inte att det är sklllnad på att skaffa en torkarmekanism eller en startmotor, jfrt med att ta fram en helt ny elektrisk drivlina? Det finna inga leverantörer som kan erbjuda detta, Man måste i princip utveckla o testa allt från början, och har ingen erfarenhet, Sådant är något helt annat än att ta fram traditionella bilar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, men jag pratar om de två motorer som länkades igår. En tesla model 3 och en från audis e-tron. De är i.a.f. ganska lika denna rent mekaniskt. Du kanske menar något annat, som konstruktionen av rotor/stator?
Har inte studerat dem i detalj, men de är väl ungefär likadana som en Volvo eller en VW. Dvs, nästan allting är annorlunda.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Motorer och drivelektronik är definitivt inget nytt. Titta på ett pappersbruk med sina gigantiska varvtalsstyrda motorer eller en högspänningsledning med likström. Väletablerad teknik sedan decennier tillbaka. Batterier är inte heller nytt, men lätta batterier för att driva bilar kan vara litet av en utmaning, om vi bortser från blybatterier då, som funnits i gruvtruckar, permobiler, golfbilar mm jättelänge.
Väletablerad? Det är helt andra motorer i en elbil jft med ett pappersbruk... Inte ens samma princip. Endast drivmedlet är samma kan man säga.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, men jag pratar om de två motorer som länkades igår. En tesla model 3 och en från audis e-tron. De är i.a.f. ganska lika denna rent mekaniskt. Du kanske menar något annat, som konstruktionen av rotor/stator?
Kylningen är annorlunda. Tesla har fler lager (på gott och ont). VAG motor är modulär, passar i flera bilar medan Tesla är mer HPD och ganska överdimensionerad i vissa fall. Olika motorer för varje modell. I VAG sitter motorfästena i bilen. I Tesla sitter de i motorn. VAG kan enkelt plockas isär.
Så där är massor med olikheter
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.