anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Hur fan.. svetsar ni båtar där ute
 
  • Två dockfigurer framför en bokhylla ser förvånade ut och gestikulerar mot varandra.
  • Gilla
  • Haha
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte lyckades med det bästa el-avtalet sist, men det var helt ok i mina ögon!

Men när jag läser om dagens elkostnader.. så är jag glad att jag ändå har nått år kvar på mitt avtal :oops: (väljer alltid 3-årsavtal)

(skånepriser på rörligt är nu inte o leka med alltså)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är du också en fyrkantig ingenjör som när du kör bil säger att din hastighet är "50 km delat med tiden"? Jag brukar säga 50 km i timmen för att folk ska förstå men det är förstås en smaksak. För övrigt har du fel angående symbolen / som uteslutande matematisk notation men det kan du säkert googla upp själv...
Det klart man inte utläser det så i tal men vad menar du att / annars skulle vara om det inte var en matematisk notation? I vissa tekniska sammanhang byts det ju ibland till och med ut till * (som tex km*h^-1)
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
äh det kostar att leva och det är bara vinter 1 gång per år. Det är komiskt att folk med stora hus och dyra elbilar försöker spara in på elräkningen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
OT men blir mitt sista inlägg i debatten "onödigt vetande" angående 1) energi och tid, 2) användandet av symbolen '/' samt 3) ihopskrivning av kilowatt per timme.

1. Energi som totalt utfört arbete i relation till tid:

  • Byggahus.se - Bra sammanfattning av @adron
  • KM Faktabilaga - Måttsystem för energi och effekt
  • Wikipedia - Energiformer

2. Symbolen '/' (snedstreck)

Det är tydligt när unga alternativt fyrkantiga ingenjörer felaktigt kidnappar symbolen för strikt matematisk användning. Även om det är vanligt förekommande i västvärlden är symbolen inte universell och användandet avråds enligt ISO 80000-2 för matematisk notation av division.

I skiftliga uttryck är det minst lika vanligt att symbolen '/' används med betydelsen per/om/i och exempelvis km/h läses som "kilometer i timmen" (hastighet) och inte "kilometer delat med timme" (sträcka) eller m/s för vindhastighet med meter per sekund. Samma sak för tex J/As (volt) eller annan valfri energimåttenhet per tidsenhet. Det finns gott om referenser på nätet.

  • Wikipedia - Snedstreck
  • Wikipedia - Division_sign

3. Ihopskrivning av uttrycket kilowatt per timme (kWh)

Angående kilowatt per timme ska den ur strikt matematisk mening uttryckas med enhetssymbolerna kW·h. I mina ögon är fortfarande 1 kW/h lika med 1 kW "per" timma men koncensus råder för ihopskrivningen kWh. När i tiden det sammansatta uttrycket etablerades har jag inte lyckats hitta källan till men det får bli en "fråga Lund" och nytt ämne för "onödiga kunskaper".

  • Wikipedia - Wattimme
  • Vattenfall - Vad är kilowatt och kilowattimme?
Snälla förstå detta: kWh betyder INTE ”kW per timme” (inte matematiskt, inte i talmun, inte i syfte, inte i mening, inte i teorin, inte i praktiken, inte på något sätt).

Ingen som säger eller skriver kWh menar ”kW per timme”. Detta på samma sätt som att ingen tänker på sträcka som hastighet per timme (sträcka är ju hastighetstimmar, km/h * h).

kWh är energi och har SI-enheten J (med en enhetslös skalfaktor om 3.6*10^6 enheterna emellan).

kWh har faktiskt inget med tid att göra alls eftersom tidsenheterna tar ut varandra: 1 kWh = 1000 Wh = 1000 (J/s) * h = 1000 (J/s) * 3600 s = 3.6*10^6 (J/s) * s = 3.6*10^6 J. Detta på samma sätt som den mikroskopiska avståndsenheten ”skäggsekund” inte har något med sekunder att göra (en skäggsekund är definierad som avståndet som skägg växer under en sekund, dvs skäggväxthastighet*sekund): https://en.m.wiktionary.org/wiki/beard-second
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
blackarrow och 9 till
  • Laddar…
Graf som visar kostnader för värmepump per månad med en ökande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälper dig föga men så här illa kan det se ut för en som ändå har investerat stora pengar i ny värmepumpanläggning
 
  • Wow
  • Ledsen
Dino84 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
Klassiker. Finns en xkcd om allt :D
 
Aramil Aramil skrev:
Snälla förstå detta: kWh betyder INTE ”kW per timme” (inte matematiskt, inte i talmun, inte i syfte, inte i mening, inte i teorin, inte i praktiken, inte på något sätt).
Ok, så energi som effekt gånger tid gäller inte eller vad menar du?

Poängen är att det är inget som hindrar dig att använda vilken tidsenhet som helst som tex kilowatt-dygn, kilowatt-år eller vad du nu vill för att mäta förbrukning över tid. Svårare än så är det inte. Om du sedan vill räkna om det till en annan tidsenhet är upp till dig. Det är matte på grundskolenivå som vem som helst klarar av.
 
TRJBerg
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ingen kul läsningen att läsa av förbrukningen förstår jag. Vad kör ni för typ av uppvärmning med den förbrukningen?
Bergvärme för stora huset på fastigheten, direktel för lilla huset samt elelement i pumphus och ett förråd.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Bergvärme för stora huset på fastigheten, direktel för lilla huset samt elelement i pumphus och ett förråd.
Direktel kan möjligtvis ha stort påverkan men även en bergvärmepump om den går på konstant tillskott när det börjar bli kallt ute. Vad har ni för storlek på maskinen?
 
V Villa1949 skrev:
Ja det låter galet. Tittade precis på mitt avtal och där står det:

Totalpris per kWh inkl moms:
35.38 öre/kWh inkl moms

Bundet 7 månader till.

Tyvärr kommer du nog inte se liknande priser på 1-årsavtal på ett tag. Förluster måste ju omvandlas till nya vinster.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ok, så energi som effekt gånger tid gäller inte eller vad menar du?

Poängen är att det är inget som hindrar dig att använda vilken tidsenhet som helst som tex kilowatt-dygn, kilowatt-år eller vad du nu vill för att mäta förbrukning över tid. Svårare än så är det inte. Om du sedan vill räkna om det till en annan tidsenhet är upp till dig. Det är matte på grundskolenivå som vem som helst klarar av.
Jag har gått hela civilingenjörsprogrammet Teknisk Fysik på Chalmers. Du kan lita på att jag förstår precis.

Det jag pekar ut är att du motiverade ditt användande av ”/” genom att du menade att kWh betydde ”kW per h” på samma sätt som km/h betyder ”km per timme”. Jag påpekar att ditt argument faller här eftersom kWh INTE betyder ”kW per timme” (däremot betyder km/h just ”km per h”).

Jag har naturligtvis inga problem med kWh, kWår, kWmånad eller liknande som enheter för energi, eftersom de allihop har just dimensionen energi (men det var ju inte det som du argumenterade för).
 
Redigerat:
  • Gilla
Biohenke och 4 till
  • Laddar…
M magnuss skrev:
Tyvärr kommer du nog inte se liknande priser på 1-årsavtal på ett tag. Förluster måste ju omvandlas till nya vinster.
Det vara någon som tidigare spekulerade att fastprisavtalen riskerar att försvinna pga man inte lyckas försäkra upp eventuella förluster. Vi får se hur detta spektakel slutar...
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du blandar ihop matte med förenklat skriftuttryck. Ex 100 km/h ska uppfattas som 100 km i timmen, inte 100 km delat med en timme.
Jo
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.