Mikael_L
Maskintok skrev:
om du läser vad jag skrivit så förstår du mycket väl att vissa använder statistik för att bevisa sin övertygelse.
Om de gjort detta med avsikt eller ej har inte sådan betydelse... Utan de har iallafall gjort det jag skrivit... partiet har nu lämnat regeringen..

tänk kärnkraft kontra vindkraft det säger allt.
Det allra bästa är faktiskt att lära sig lite grundläggande om de statistiska matematiska verktygen, och sen utvärdering och hypotesprövning och det där som bildar resultat. Och försöksplanering skulle också vara gott att ha en lätt grundläggande insikt om (ty då kan man lätt avslöja, eller kritisera, många statistiska undersökningar, främst inom sociologi och andra närbesläktade områden).

Har du någon gång funderat på vad som menas med att en förändring är statistiskt säkerställd, eller inte, när resultat av en opinionsundersökning presenteras på nyheterna?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Kalla det killgissning, men rör jag mig ute i arbetet ser jag lite för många som driver runt på stan.
Men visst jag har säkert en skev bild av verkligheten.
Så har det väl varit typ i 30 år ?
Minns iallafall för 20 år sen att det drog runt samma folk på stan och det är en liten stad.
Tycker inte direkt det har blivit mer här.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Kalla det killgissning, men rör jag mig ute i arbetet ser jag lite för många som driver runt på stan.
Men visst jag har säkert en skev bild av verkligheten.
Tja, då tror jag inte jag kan säga något mer i frågan...
 
K karlmb skrev:
Men de jobbiga systemen, kamdrivning och avgasrening tex går ju jättelångt, på de modeller som är korrekt konstruerade...
Däremot är det väldigt ofta elfel och mjukvarufel numera.
Bromsar är desamma men kommer att få fler problem när mesta bromsningen sker via elmotorn.
Ja när det är rätt gjort går det länge, men rätt ofta är det ju inte det.....
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk på att maskintok är målgruppen för dessa statistiska fritolkningar vi pratar om :)
som är?
eftersom du tycks veta vilken grupp jag tillhör, tala om det då..
 
skoge skoge skrev:
Jodå...på den tiden man åkte Volvo 244.
Ingen tävlingsbil men undan gick det
När jag började var det V4 special. Man släppte i princip aldrig gasen utan bara på med vänsterbroms. Uppställ åt fel håll och sedan tog man det på returen.:cool:
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det allra bästa är faktiskt att lära sig lite grundläggande om de statistiska matematiska verktygen, och sen utvärdering och hypotesprövning och det där som bildar resultat. Och försöksplanering skulle också vara gott att ha en lätt grundläggande insikt om (ty då kan man lätt avslöja, eller kritisera, många statistiska undersökningar, främst inom sociologi och andra närbesläktade områden).

Har du någon gång funderat på vad som menas med att en förändring är statistiskt säkerställd, eller inte, när resultat av en opinionsundersökning presenteras på nyheterna?
Jag undrar varför S och mp båda stått med fingrarna i kakburken och viftat med "statistik" när sedan journalister granskat så var det långt ifrån sant..

även M har gjort detta..

Så nä håll dig till din verklighet så håller jag mig till min... Där iallafall politiker mm viftar med sin säkerställda statistik och bränner fingrarna...

dvs det går att bevisa vad man vill med statistik... Men det behöver inte vara sanningen för det.

input data och kalkyler, analyser mm kan vara väldigt vridna...
Lögn, förbannad lögn och statistik | HN
https://www.hn.se/åsikter/krönikor/lögn-förbannad-lögn-och-statistik-1.3204321
 
Redigerat:
Mikael_L
Maskintok skrev:
Så nä håll dig till din verklighet så håller jag mig till min...
OK, då bestämmer vi så ...

Och om jag slutar att försvara statistiska metoder fr.o.m nu, så slutar du och angripa dem såsom osanna - deal?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då bestämmer vi så ...

Och om jag slutar att försvara statistiska metoder fr.o.m nu, så slutar du och angripa dem såsom osanna - deal?
Kör så. (y)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Maten här är aldrig dyr, så elräkningen var dyrare än maten med. Och soppan. Och alla andra nöjen.
Jag ligger lite högre än dig på 9,5 kr milen. Men sen så har jag inga övriga kostnader förutom lite olja skatt och försäkring. Så den är faktiskt för jävla billig =)
I mitt fall kör jag 1500mil per år.
Din bil 9,5kr per mil =14200kr
500kr i olja och filter per år.
2000kr i skatt per år
=16700kr

Min bil
2kr per mil(snitt över året)3000kr
365kr i skatt
=3365kr per år
Om jag köper en elbil för 300.000kr och du en fossilbil för 150.000kr
Så är elbilens extrakostnad insparad på 11år.
För vissa är det toppen för andra är det inte.

Blandar man in reseavdraget så går det ännu snabbare.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk på att maskintok är målgruppen för dessa statistiska fritolkningar vi pratar om :)
Ska jag få något svar på detta någon gång?
Vilken målgrupp?
 
D
Norrtull Norrtull skrev:
Kalla det killgissning, men rör jag mig ute i arbetet ser jag lite för många som driver runt på stan.
Men visst jag har säkert en skev bild av verkligheten.
En svår metod, man måste ju vara överallt samtidigt för att få en bra bild men du ser ju vad ser.. :)
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Bra klipp på ämnet.


Han tar upp arbetslösheten också
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk på att maskintok är målgruppen för dessa statistiska fritolkningar vi pratar om :)
försök inte smita undan nu.
svara på frågan, vilken målgrupp tillhör jag?


Maskintok skrev:
Ska jag få något svar på detta någon gång?
 
Maskintok skrev:
försök inte smita undan nu.
svara på frågan, vilken målgrupp tillhör jag?
Arbetare, icke utbildade, svennebanan
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.