Det tror jag säkert går bra!
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
SVT Play
Hittade den här i morse.
Tror mig läst hela denna tråd och inte sett denna förut.
Fin film tycker jag.

/W
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Va bra! Livar upp fiolbyggartankarna!
 
Efter ett år av smärta har nu neurokirurgerna på nya KS bytt ut en disk i nacken mot stål och satt ihop några nackkotor med stålplatta och 4 skruvar. Ryggmärgen avlastad och nervkanalerna rensade. Har knappt någon känsel i händer och armar men mycket mindre ont! När man läser operationsberättelsen kan man inte undgå att jämföra med snickeri - kanske lagning av en trasig stol - samma verktyg används.
Nåväl - nu börjar omstart av fiolbygget att närma sig - ska bara klara av abstinensen från alla opiater som inte längre behövs och få ståldelarna lite inbyggda i skelettet under några veckor.
Lånar om fiolbyggarböckerna på biblioteket (se start av tråden) och idkar teoretisk fiolbyggnad till efter nyår.
God Jul och Gott nytt år!
 
  • Gilla
  • Älska
Derbyboy och 41 till
  • Laddar…
A
Herregud, lycka till med fortsatta bygget och rehabiliteringen! Ser väldigt mycket fram emot att få följa bygget igen!
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Efter ett år av smärta har nu neurokirurgerna på nya KS bytt ut en disk i nacken mot stål och satt ihop några nackkotor med stålplatta och 4 skruvar. Ryggmärgen avlastad och nervkanalerna rensade. Har knappt någon känsel i händer och armar men mycket mindre ont! När man läser operationsberättelsen kan man inte undgå att jämföra med snickeri - kanske lagning av en trasig stol - samma verktyg används.
Nåväl - nu börjar omstart av fiolbygget att närma sig - ska bara klara av abstinensen från alla opiater som inte längre behövs och få ståldelarna lite inbyggda i skelettet under några veckor.
Lånar om fiolbyggarböckerna på biblioteket (se start av tråden) och idkar teoretisk fiolbyggnad till efter nyår.
God Jul och Gott nytt år!
Roligt att du är på G igen .Du får nog ta det lite lugnare med fiolbygget ,små stunder./Anita
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Kolla upp Jakten på tonträ på svtplay om du inte redan har sett den!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har just sett den, riktigt bra.
 
  • Gilla
nilssonmag
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har just sett den, riktigt bra.
Skaffade konto hos Italienarna för ett år sedan - har dock inte köpt något än - avvaktar rehab!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett litet tips är att många av de stora instrumentbyggarna använder Titebond lim , speciellt den röda använder jag själv till att limma gitarrstall etc.


Riktigt kul tråd , ser fram emot förutsättningen
 
Music Man Music Man skrev:
Ett litet tips är att många av de stora instrumentbyggarna använder Titebond lim , speciellt den röda använder jag själv till att limma gitarrstall etc.


Riktigt kul tråd , ser fram emot förutsättningen
Tack för tipset! Testar allt möjligt och har en flaska Titebond. oöppnad! Har trott att man måste använda hela flaskan direkt om man öppnat den. Har du annan erfarenhet?
 
E Eklunda skrev:
Tack för tipset! Testar allt möjligt och har en flaska Titebond. oöppnad! Har trott att man måste använda hela flaskan direkt om man öppnat den. Har du annan erfarenhet?
Ja det är inga problem att använda länge, bara försluta den ordentligt
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Herre jösses vad roligt att jag hittade den här tråden och att få läsa om ditt projekt @Eklunda !

För att göra en så kort introduktion som möjligt kan jag nämna att jag är mitt i stöpet av att utbilda mig till fiolbyggare. Igår vid lunch råkade jag snubbla över den här tråden och läste sedan igenom hela rasket.
Sedan skapade jag det här kontot enkom för att få möjligheten att följa dig och ditt engagemang för ett projekt som jag hoppas går vägen! (Självfallet har jag användning för ett konto i fler hänseenden, med Hasse Eklundas fiol var det som till slut fick mig att skaffa ett Byggahus-konto)

Jag såg även att du haft lite bekymmer med sjukhus-vistelser. Jag hoppas verkligen att det blir ordentligt bra nu och att du får fortsätta med alla dina roliga projekt!

Det kändes även lustigt att se att tråden precis verkar ha fått nytt liv, så jag väntar nu med spänning på att få se vad du tar dig för i processen.

Hitintills har jag haft ett par saker jag skulle kunnat kommentera. Men inget som kanske är relevant just nu. Men nu får vi se vad dina nya tag och funderingar bär oss. Mig kan du iaf. räkna med att få ett par rader ifrån lite då och då (om det är önskvärt dvs.!)

Passar på att slänga in ett varmt tips för fortsatta djupa studier med hjälp av en oerhört skicklig och ödmjuk lärare. För att lära dig enormt mycket om fiolbygge och alla stegen på ett tydligt och överskådligt sätt bör du kolla upp Peter Westerlunds UNIKA youtube-serie där han delar med sig av sina kunskaper i en ca. 90 delar lång serie om hans bygge av sitt 400e instrument.
Peter är en av Sveriges nu mest kända och skickliga fiolbyggare och är världskänd för sina skapelser.

Men jag ska inte tjata för mycket om det.. sök bara på Westerlunds Violinverkstad på youtube och låt dig förundras.
Och med det önskar dig ett stort lycka till och en riktigt god jul!
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Efter ett år av smärta har nu neurokirurgerna på nya KS bytt ut en disk i nacken mot stål och satt ihop några nackkotor med stålplatta och 4 skruvar. Ryggmärgen avlastad och nervkanalerna rensade. Har knappt någon känsel i händer och armar men mycket mindre ont! När man läser operationsberättelsen kan man inte undgå att jämföra med snickeri - kanske lagning av en trasig stol - samma verktyg används.
Nåväl - nu börjar omstart av fiolbygget att närma sig - ska bara klara av abstinensen från alla opiater som inte längre behövs och få ståldelarna lite inbyggda i skelettet under några veckor.
Lånar om fiolbyggarböckerna på biblioteket (se start av tråden) och idkar teoretisk fiolbyggnad till efter nyår.
God Jul och Gott nytt år!
Jag kan inget om fioler, men har en stelopererad nacke och lite tips. Det är galet viktigt att bygga upp musklerna runt stelheten, framförallt om man ska stå framåtböjd längre stunder som man gör när man snickrar, diskar, hackar lök eller en massa andra saker.

När jag slutade ha ont efter operationen så tog jag rehabträningen lite för slappt och det har tagit mig ett antal år att ångra och försöka komma ikapp. Med lite för svaga nackmuskler blir det lätt för stor påfrestning utanför det stela området och efter en liten stund med framåtböjd nacke slår en riktigt otrevlig smärta till helt plötsligt. Med starkare nack- och axelmuskler kommer den smärtan mer smygande och man lär sig att pausa och sträcka på nacken, men med för svaga muskler blir det riktigt otrevligt. Nu när jag verkligen tränat ordentligt är handikappet rätt begränsat, vilket det inte var de första åren då jag fuskade. Så träna, träna träna!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag kan inget om fioler, men har en stelopererad nacke och lite tips. Det är galet viktigt att bygga upp musklerna runt stelheten, framförallt om man ska stå framåtböjd längre stunder som man gör när man snickrar, diskar, hackar lök eller en massa andra saker.

När jag slutade ha ont efter operationen så tog jag rehabträningen lite för slappt och det har tagit mig ett antal år att ångra och försöka komma ikapp. Med lite för svaga nackmuskler blir det lätt för stor påfrestning utanför det stela området och efter en liten stund med framåtböjd nacke slår en riktigt otrevlig smärta till helt plötsligt. Med starkare nack- och axelmuskler kommer den smärtan mer smygande och man lär sig att pausa och sträcka på nacken, men med för svaga muskler blir det riktigt otrevligt. Nu när jag verkligen tränat ordentligt är handikappet rätt begränsat, vilket det inte var de första åren då jag fuskade. Så träna, träna träna!
Tack för tipset om träning! Tackade nej till rehab eftersom jag tyckte jag var så bra!?- ångrar det nu! Så fort det går ska jag börja träna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.