Nån som kan förklara hur de fick ner första träelementet innan för typ HeA (eller vad det nu var för balk) smöjde de bara in dem och så fick de ligga på kanten (alltså de ligger inte på hela balkflänsen)

All heder ialla fall att de pratade reda pengar i detta program... Men att byggen spräcker budgetar är ändå en naturlag, bara att tex Newton inte hann definiera den (han var väl upptagen med att skriva sina lagar)
 
O ostmannen skrev:
Hoppas detta är ok att lägga upp men det finns ett inlägg angående värme, isolering och teknik på deras instagram nu.
intressant. jag antar att han menar att KL trästommen är utvändigt isolerad, för inte kan han fått i nån isolering i betongen. Det var väl rå betong? Sen kan jag inte fatta att han inte valde prefab element, jag kan inte tänka mig att det blir varken vackare eller bättre med platsgjutet..

Jag tycker att slutresultatet är ett ballt hus med en vidunderlig utsikt. Superläckert! dock något dyrt :)
 
E erikjakan skrev:
Under plattan Ja, i väggarna, tveksamt.
Verkade vara Kooltherm :giggle:
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det hade väl vart superintressant om dom hade tagit upp det i programmet istället för all annan dravel han (programmledaren) hasplar ur sig?
TV fattar aldrig att vi nördar vill veta sånt, de flesta i produktionen har nog inte ens klappat på en fin bergvärmepump :=)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
intressant. jag antar att han menar att KL trästommen är utvändigt isolerad, för inte kan han fått i nån isolering i betongen. Det var väl rå betong? Sen kan jag inte fatta att han inte valde prefab element, jag kan inte tänka mig att det blir varken vackare eller bättre med platsgjutet..

Jag tycker att slutresultatet är ett ballt hus med en vidunderlig utsikt. Superläckert! dock något dyrt :)
Läs inlägg #58!
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
O ostmannen skrev:
Hoppas detta är ok att lägga upp men det finns ett inlägg angående värme, isolering och teknik på deras instagram nu.
Bra att du la upp detta så slipper vi en massa spekulativa kommentarer och negativt önsketänkande
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ser grymt ut. toppen med solpaneler som fasad på högt beläget hus.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
1,3kW. 4,3 wh/m² låter mycket de för ett nybygge. Mitt eget drar 3 wh/m² och då är det ett hus från 1750 med ny isolering i tak å golv och lite tilläggsisolerade väggar med 150mm. Men bara 3 av 4 väggar är isolerade, en innerdörr som ytterdörr. Inga tätningslister i fönsterna eller dörren. Ett av fönsterna är bara enkelglas, dom andra fönster från början av 1800-talet men med innerfönster. Och mitt drar ändå mindre en deras nybygge. Trodde kraven på nybyggen var mer.
 
Ett väldigt intressant och ballt hus
 
  • Gilla
Komkat
  • Laddar…
Designen:



Resultatet:



Gillar verkligen designen. Sen finns det en massa anledningar att man inte bygger som i Kalifornien i Sverige. tex att vi har helt olika klimat.
Problemet blev ju att med noll kostnadskontroll och självinsikt så blev det ju itne vad de hade tänkt sig.

Får man avvika så mycket mot bygglov exv?

Jag älskade hur betongdelen började. men sen verkar orken tagit slut att genomföra planen
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur får man bygglov på något som inte är färdigritat? Såg bara några minuter av programmet men hann se mannens förtvivlan.
Och då var det ändå hans projekt. Kvinnan såg så deppad ut hela programmet.
 
K Kirre2 skrev:
Jag har inte sett programmet, men i artikeln står ju att de var tvungna att sälja huset pga att det dragit över budget. Men det verkar ju som de bor där?
Det är iaf ingen som bor i huset idag enligt folkbokföringen.

Så även om din kommentar var kring deras tidigare hus (tomten nedanför) så är det nog inte helt fel.
 
Appendix Appendix skrev:
Resultatet:

[bild]

Gillar verkligen designen. Sen finns det en massa anledningar att man inte bygger som i Kalifornien i Sverige. tex att vi har helt olika klimat.
Problemet blev ju att med noll kostnadskontroll och självinsikt så blev det ju itne vad de hade tänkt sig.

Får man avvika så mycket mot bygglov exv?
Det är väl förvisso inte färdigbyggt där – på bilden ser man ju köksdörren ut till den ännu inte byggda altanen/balkongen, den nämndes i programmet – så förhoppningsvis blir det mer likt skissen sedan när/om de blir klara.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det är väl förvisso inte färdigbyggt där – på bilden ser man ju köksdörren ut till den ännu inte byggda altanen/balkongen, den nämndes i programmet – så förhoppningsvis blir det mer likt skissen sedan när/om de blir klara.
Å andra sidan har de ju en gigantisk solpanelsinstallation där "kepsen" skulle vara. Utedäcket runt huset känns svårt att bygga nu när det inte finns balkar.

Det sa att det var 97% klart. så då kommer jag bedöma det som det är klart.
 
A arkTecko skrev:
300 ton betong, det motsvarar, vad, 100 ton koldioxidutsläpp? Och sen resten av bygget på det. Det borde problematiseras rejält.
Det räcker tyvärr inte, man räknar med drygt 700 kg CO2 per ton betong tyvärr. Så i det här fallet drygt 200 ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.