Mikael_L
D djac skrev:
För att få lite verklighet in i samtalet, vi har högst sysselsättningsgrad inom EU och vi har... <klipp>
D djac skrev:
Japp, det är ju här 80% av politikerna skelar till den grad att de kör i diket, svårt för de att ta in att ett system som uppmuntrar folk att arbeta både ger högre sysselsättningsgrad och en längre kö av folk som vill arbeta, jämfört med system som förtydligar för folk att det inte är lönt att försöka få ett jobb, dessa ger både lägre sysselsättning och en kortare kö.
Kul grej.
Tack för denna, ty sådär har jag inte lyckats tänka fram själv. Det är ett bra intressant sätt att se på det.

Om du vill, men du behöver inte, så får du gärna hitta någon källa på sysselsättningsgrad i olika länder.
Inte för att jag tvivlar på vad du anförde, men det kunde dock vara kul att se lite data.
(Och nu är jag alltså lat och försöker få dig att göra jobbet ;), men det var å andra sidan något du påstod, så det är knappast min uppgift att verifiera det... ;))
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i vilket fall, på detta forum bör vi kanske avhålla oss från denna lägsta nivån på fulretorik, och om man som du RoAd skriver sådär utan att samtidigt på något vis hinta om hur du menar, så blir det ju faktiskt som att du verkligen angriper din motpart på det viset.
Jag håller huvudsakligen med, men ibland går tanke till handling väldigt fort. Jag funderade faktiskt inte så mycket på det när jag skrev det utan antog väl, felaktigt, att den frasen var så känd att det skulle vara tydligt vad jag refererade till. Jag borde vetat bättre.

Jag lade i rättvisans namn in en smiley för att det skulle bli övertydligt att jag inte på allvar menade det jag skrev.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattade också som en hint till just argumentationsfelet, och inte som ett påhopp. :thinking:
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Ingen som blandar ihop kärnkraft med kärnvapen är speciellt trovärdig.
VAR STÅR DET NÅT OM KÄRNVAPEN??
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
smiley eller ej.
Man skriver inte så till folk oavsett.
Det är väldigt lätt att det missförstås vilket man borde ha vett att förstå.
Det ingår i sunt förnuft..
Och fattas det, ja då blir det som det blir.

Sedan ska man stå för det man skrivit.
Och har det blivit fel, be om ursäkt, ha lite moral och heder för fan.
gömma sig bakom att en jäkla symbol skulle vara bra nog.. Aldrig.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
VAR STÅR DET NÅT OM KÄRNVAPEN??
Vad är det du är så ivrig över att få veta?
citerad text där något blivit konstigt?
 
P
Maskintok skrev:
koppling/gas pedal är a och o..
Men det är klart.. automatlådan uppfanns ju för de som inte klara detta..
De tre främsta trafiksäkerhetshöjande finesserna i en personbil är automatlåda, luftkonditionering och handsfree.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang. På natten lyser inte solen och det blåser mindre men sannolikt minskar ock elförbruktningen i stort

Den avgörande punkten är dock om Sverige exporterar ren el under nätterna till tex polen. Om vi gör det så minskar den exporten pga elbilarna och polen måste då göra egen skitig elenergi med kol.

All el som du laddar din bil med är så kallad marginalel, dvs smustig el. Dett gäller så länge det inte finns ett överskott av ren el dygnet runt.
Hur "smutsigt" är bränslet till en fossilbil?
Elbilen vinner hur man än jämför.
 
useless useless skrev:
'Platt skatt' betyder att alla betalar lika många procent i skatt. Inte samma belopp.
Vilket betyder att man betalar mer om man har hög lön. Så vulgärt med den svenska progressiva skatten, och att den börjar så lågt som 45k är skrattretande. I USA har man också progressiv skatt men marginalskatten där är 35 procent högst och för det måste du tjäna 250k SEK i månaden.

Samtidigt i Svedala har du 66 procent marginalskatt redan vid 54k månaden
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
De tre främsta trafiksäkerhetshöjande finesserna i en personbil är automatlåda, luftkonditionering och handsfree.
handsfree kan jag acceptera.. Och även automat kan jag respektera... Men luftkonditionering?
vanlig fläkt duger gott.. finns sidoruta.. drar mindre bränsle.. ;) kommer ihåg test från
top gear.. (y)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
De tre främsta trafiksäkerhetshöjande finesserna i en personbil är automatlåda, luftkonditionering och handsfree.
Ja, sådana saker som säkerhetsbälte, airbag och deformeringszoner har ingen som helst påverkan på säkerheten i trafiken… ;)
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, vilken motbjudande inställning, möter den oftast hos människor som överskattar sin egen del av deras förhållandevis blygsamma framgång. Ligger bakom uttalanden som "vad får man för pengarna", svaret till dessa är oftast "allt", de förstår inte att deras framgång beror till allra största del på miljön och att den kommer av att andra gjort ansträngningar, och betalt sin skatt, så att de kan nå mer av sin potential.

Man kanske inte orkar att aktivt göra samhället bättre men det minsta man kan göra är att passivt bidra med lite skattepengar.

Jag tjänar mycket och betalar väldigt mycket skatt, det är en förmån att kunna göra bägge delarna. Det finns långt bättre människor än oss, som inte haft turen att födas under våra omständigheter och att då inte vilja vara del av att ge andra samma chans är sniket.
Miljö är sekundärt till gener det har bevisats om och om igen. Men vänstern kan inte acceptera att alla inte föds med samma förutsättningar.

Dock spelar miljö roll, men sekundärt till DNA
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
handsfree kan jag acceptera.. Och även automat kan jag respektera... Men luftkonditionering?
vanlig fläkt duger gott.. finns sidoruta.. drar mindre bränsle.. ;) kommer ihåg test från
top gear.. (y)
Inte bra för öronen och hörseln köra med fönster nerdragerna. Komforten blir ju lidande också. För att inte tala om hur varmt det blir på sommaren.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bra för öronen och hörseln köra med fönster nerdragerna. Komforten blir ju lidande också. För att inte tala om hur varmt det blir på sommaren.
räcker med ett så att armen får vila på fönsterlisten.. Blir inte så mycket varmare av att fönstret är nere... visst,, det blir varmare än med AC men nä.. jag är hellre utan..
Bara mer förbrukning och mer underhåll..
Men jag är ju å andra sidan van vid värmen då man går med röjsåg eller kör traktor i hettan... ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
har aldrig insett någon tjusning med automat.. :thinking:
jag lutar ju handen på växelspaken.. ;)

kört några bilar med automat.. sista var det så länge sedan jag hade kört med automat att jag glömde bort mig.. tog fel fot på bromsen, slog huvudet i ratten... :crysmile:
Ja, det är inte alla som kan lära sig köra automatväxlad bil på fem minuter. ;)
 
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.