Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Verkar som det är storstäderna som är värst drabbade om man tittar på ökningen.örebro län ligger det 1 patient på Iva och går inte jämföra mot tidigare.
ja i skåne så har det ökat med 4+1 de senaste 5 dagarna
 
harry73
L Lilak skrev:
[länk]
Det var en riktig smörja. Jag klarade inte av att läsa allt, eller jag hade nog klarat av det, men det kändes inte värt besväret.
Men om man kallar sin meningsmotståndare för frihetens gratisätare, är det inte riktigt frihet man eftersträvar
 
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Verkar som det är storstäderna som är värst drabbade om man tittar på ökningen.örebro län ligger det 1 patient på Iva och går inte jämföra mot tidigare.
Om man ser på antalet på IVA i förhållande till befolkningsmängd så verkar Östergötland nu hårdast drabbat med 8 st enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Vilket är lika många där som lägst mellan våg 2 och 3 för att dra en parallell till harry73s inlägg om antal som det kan bli om några veckor.

När det gäller antal på andra vårdavdelningar så kan jag tänka mig att Västmanland med ung. 20 st ligger dåligt till (28 st för 3 veckor sen), även om jag inte vet om Stockholm har 6 gånger större befolkning. Västmanland har haft hög incidens jämfört med resten av landet under november. 20 st där är betydligt mer än mellan våg 2 och 3.

Men Örebros 9 på annan avdelning är ungefär som mellan våg 2 och 3.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vad baseras dessa smittantalsiffror på? Positiva testresultat från labb? Positiva testresultat satt i någon formel?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man ser på antalet på IVA i förhållande till befolkningsmängd så verkar Östergötland nu hårdast drabbat med 8 st enligt [länk]

Vilket är lika många där som lägst mellan våg 2 och 3 för att dra en parallell till harry73s inlägg om antal som det kan bli om några veckor.

När det gäller antal på andra vårdavdelningar så kan jag tänka mig att Västmanland med ung. 20 st ligger dåligt till (28 st för 3 veckor sen), även om jag inte vet om Stockholm har 6 gånger större befolkning. Västmanland har haft hög incidens jämfört med resten av landet under november. 20 st där är betydligt mer än mellan våg 2 och 3.

Men Örebros 9 på annan avdelning är ungefär som mellan våg 2 och 3.
Tidigare hade örebro 22 intesivplatser och både dom och covid 19 avdelningarna var fullbelagda men nu har man lagt ner 4st covid avdelningar mycket berorpå få patienter men även brist på personal. Rätt liknade i Dalarna med inte så många patienter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T Tsdoesds skrev:
Vad baseras dessa smittantalsiffror på? Positiva testresultat från labb? Positiva testresultat satt i någon formel?
Vilka siffror?
 
Intressant att se en granskning av så kallade "factcheckers". Visade sig att att ingen hade medicinsk utbildning, utan dom flesta var journalister och en var professor i kommunikation:

Mycket märkligt att journalister håller på med detta faktagranskande. Jag har tidigare reagerat på att dom säger att det ena eller det andra är falskt, utan att dom har någon vettig motivering varför det dom förespråkar skulle vara sant.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Mycket märkligt att journalister håller på med detta faktagranskande.
Nej, det är inte märkligt för det ingår både i deras utbildning och i deras jobb. De får ju in en massa påstående för jämnan som de måste kolla upp om de stämmer innan det kan bli en artikel.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Några klipp från denn länk då jag tror den är låst.

Varför skulle det vara demokratiskt problematiskt att säga ifrån till människor som säger nej till varje form av gemensamt ansvar? Handlar inte demokrati också om konflikter? Just nu bor vi i en höstack. Ska vi då visa överseende mot dem som leker med tändstickor?

Ja, men friheten! Vaccinmotståndarna måste ha rätt till sin åsikt! Men vaccinmotstånd är inte en harmlös åsikt. Den medför betydande konsekvenser för andra människors hälsa och för allas möjligheter att röra sig fritt. Det som är frihet för vaccinmotståndarna är ofrihet för oss andra.

Ska rökare och alkoholister inte heller ha tillgång till offentliga sjukhus, frågar vaccinmotståndarna polemiskt, trots att alla vet att missbruk inte orsakas av ett smittsamt virus. Jämförelsen är absurd, om nu inte vaccinmotståndarna kommer till insikt om att de lider av sjukligt beroende av konspirationsteorier.


Plus en del till tänkvärda saker. Och jag håller inte med i allt detta men detta är ett sätt att tänka och fundera över frihet.
Vem "säger nej till varje form av gemensamt ansvar?" Vem leker med tändstickor?
En åsikt medför inga konsekvenser överhuvudtaget, däremot om du kväser den.
De som utsätter sig för svår sjukdom och död är egoister som försöker sabotera sjukvården? Kan ni inte bättre? Ni är ju skyddade gotta er åt det och gå vidare.
 
BirgitS
M mickef skrev:
De som utsätter sig för svår sjukdom och död är egoister som försöker sabotera sjukvården? Kan ni inte bättre? Ni är ju skyddade gotta er åt det och gå vidare.
Du vet mycket väl att inget vaccin skyddar mot sjukdom till 100 %.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet mycket väl att inget vaccin skyddar mot sjukdom till 100 %.
Du vet mycket väl att om du kombinerar ditt vaccin med munskydd och distans så är du i princip skyddad till 100% om du mot förmodan skulle möta en ovaccinerad och om den lika osannolikt skulle vara smittbärare. Så gå vidare med ditt liv du också.
 
  • Haha
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Du vet mycket väl att om du kombinerar ditt vaccin med munskydd och distans så är du i princip skyddad till 100% om du mot förmodan skulle möta en ovaccinerad och om den lika osannolikt skulle vara smittbärare. Så gå vidare med ditt liv du också.
Det är inte frågan om/att jag kan skydda mig själv utan om att samhället t.ex. sjukvården behöver skyddas. Eftersom det finns ovaccinerade i samhället som fullkomligt ignorerar (ibland förnekar) att det pågår en pandemi så blir det en allt värre situation inom vården för närvarande. Då blir det restriktioner som slår mot alla, om inte annat så genom ökade statliga utgifter för stödåtgärder.
 
  • Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte frågan om/att jag kan skydda mig själv utan om att samhället t.ex. sjukvården behöver skyddas. Eftersom det finns ovaccinerade i samhället som fullkomligt ignorerar (ibland förnekar) att det pågår en pandemi så blir det en allt värre situation inom vården för närvarande. Då blir det restriktioner som slår mot alla, om inte annat så genom ökade statliga utgifter för stödåtgärder.
Som nybliven bussfluktare konstaterar jag att munskyddsfrekvensen ligger på väldigt låg nivå och sannolikt står vaccinerade för 100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken. Jag tycker att ni kan komma ner från era höga hästar och inse ovaccinerade inte är illvilliga egoister som varken vill smitta andra eller, med fara för sitt eget liv, sabotera sjukvården.
 
  • Gilla
  • Haha
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
och sannolikt står vaccinerade för 100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken.
Hur kommer du fram till siffran 100%?
Du tänker kanske "jag är ovaccinerad och försiktig, så troligen lever alla ovaccinerade som jag"?

Så kan en vaccinerad som lever försiktigt också tänka och då blir det väl glasklart att tanken inte håller.

Dessa antivaxxers som anordnar demonstrationer, dessa antivaxxers som inte ens tror det finns en pandemi etc, tror du de är försiktiga?

Vad sägs om SDarns i riksdagen (de enda jag sett) som inte vaccinerat sig, men ändå springer på möten etc, är de extra försiktiga för att de är ovaccinerade?
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Som nybliven bussfluktare konstaterar jag att munskyddsfrekvensen ligger på väldigt låg nivå och sannolikt står vaccinerade för 100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken. Jag tycker att ni kan komma ner från era höga hästar och inse ovaccinerade inte är illvilliga egoister som varken vill smitta andra eller, med fara för sitt eget liv, sabotera sjukvården.
Kan inget annat att hålla med dig.Är det inte i England som 3/4 som belastar sjukvården är fullvavaccinerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.