G Goza skrev:
Det som ni beskriver är skrymmande! Jag läst en hel del och fått höra av ansvarig jurist på mitt arbetsplats. Så är inte konstigt att man får göra vad som helst bara lagligt så inga problema. Att jag hört att taket rasar ner hit och dit ,att felbyggt parkering på stora sjh av utländska medarbetare nu förstår jag varför.

Det visar att Sverige nått U - landsnivå på byggkvalitet, den typen av fuskbygg av nybyggda hus inte ens i U- länder med så stor frekvens som i Sverige.
Nej, det visar att du saknar självinsikt och inte kan se att du ingåt en affär, i en storlek som dom flesta va oss aldrig kommer att göra, utan att brytt dig om att kolla upp hur det fungerar i Sverige. Inget annat.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 8 till
  • Laddar…
G
N nybyggarn3 skrev:
Ok, då förstår jag att du är riktigt dåligt till. Helt klart tråkigt situation.

Jag tror att du behöver ett djupt andetag och erkänna för dig själv att ni har förorsakat detta själv genom att inte ta reda på vad som gäller i Sverige. Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att det är Sverige det är fel på, eller polacker. Det förändrar inte att alla på detta forum tycker att det är ditt eget fel. Däremot finns det säkert jätte mycket kunskap här som kan vara nyttig när du går vidare och försöker minimera skadan.

Vill du ha konstruktiv hjälp här gör du klokt i att sänka tonläget och se saken för vad den är. Är syftet bara att få utlopp för ilska och åsikter som kan uppfattas som rasistiska finns det säkert forum som är bättre lämpade för det.
Jag väljer att gå vidare med vad det blir resultatet! Chansen är liten men jag tar den. Tack för eras tips och råd.
 
G
N nybyggarn3 skrev:
Nej, det visar att du saknar självinsikt och inte kan se att du ingåt en affär, i en storlek som dom flesta va oss aldrig kommer att göra, utan att brytt dig om att kolla upp hur det fungerar i Sverige. Inget annat.
För jag har råd och detta kommer inte att påverka min familj så mycket! Men det handlar om var och en får följa sina skyldigheter och rättigheter och ibte bara sätta skulden på en.
 
G Goza skrev:
För jag har råd och detta kommer inte att påverka min familj så mycket! Men det handlar om var och en får följa sina skyldigheter och rättigheter och ibte bara sätta skulden på en.
Inte påverka din familj så mycket? Mådde inte din son enormt dåligt över detta?
Men kul ni har lyckats så 11miljoner inte påverkar er så mycket. Vill säga, se det som lärdomspengar. Men i ditt fall tror jag inte mycket blir lärdom.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att det brukar ofta bli så i sådana här situationer att det inte finns några vinnare.

Eftersom en besiktningsman hittade felen, som jag förstår relativt omedelbart, är felen inte dolda - dvs hade du besiktigat innan hade du hittat dem.

Eftersom du inte köpt från firma gäller sannolikt köp mellan privatpersoner av ett begagnat hus.

Eftersom firman gått i konkurs har du inget att hämta där och säljaren kan inte i sin tur kräva några pengar av sin egen konkursade firma.

Om säljaren / firmans ägare inte är vid stadd kassa så har du troligen inget att hämta där heller. Om det är tillräckligt mycket pengar lär hans pengar vara gömda utomlands eller skrivna på någon annan.

Om du inte vinner har du förlorat kanske 300.000 kr i rättegångs och juristkostnader.

Om du "vinner" så är risken stor inga pengar finns att hämta. Då har du betalat 300.000 för at få veta att du hade rätt.

Jag är ledsen men tyvärr tror jag att du har uppförsbacke. Givetvis ska du ta hjälp av besiktningsman och en jurist att titta på detta, men för din egen skull - fråga dem hur stor chans du har att få ut något av det och hur mycket det kommer kosta dig. Om de säger att chansen är minimal och kostnaden dyr. Lägg ned. Du verkar redan bitter på alla inblandade, kommun och hela länder. Du kommer ruttna på rättssystemet som du kommer uppleva är orättvist om du fortsätter in i detta.

Om du har så god ekonomi att 11MSEK inte är mycket eller några hundra tusen i rättegångskostnader inte påverkar din ekonomi, grattis. Använd din tid till nåt bättre. Tex att fixa huset och sälja det på ett öppet och ärligt sätt. Nog finns det hus som är så felbyggda de inte går att åtgärda alls, men troligen går det ju att fixa det värsta och upplysa om resten. Är du ärlig och berättar som det är för de blivande köparna har de en större undersökningsplikt - du kan till och med sälja med friskrivning så att köparen inte kan kräva dig på nåt.

Det är ett spännande case, men det är nog kört.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
G
JLyck JLyck skrev:
Inte påverka din familj så mycket? Mådde inte din son enormt dåligt över detta?
Men kul ni har lyckats så 11miljoner inte påverkar er så mycket. Vill säga, se det som lärdomspengar. Men i ditt fall tror jag inte mycket blir lärdom.
Det handlar inte om summan utan om själv köpet! Om du tycker att det är okej att bli lurad och mår bra av detta så vet vilket håll sitter ni i.
Min son är så värdefull och jag är mer mån om honom. Även om vi kommer att förlora flera miljoner så hans hälsa är viktigaste. Man lär sig av sina misstag och utan hälsan man äger inget.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Är det Jacob på Nomad ni haft som mäklare:).
 
G Goza skrev:
Det som ni beskriver är skrymmande! Jag läst en hel del och fått höra av ansvarig jurist på mitt arbetsplats. Så är inte konstigt att man får göra vad som helst bara lagligt så inga problema. Att jag hört att taket rasar ner hit och dit ,att felbyggt parkering på stora sjh av utländska medarbetare nu förstår jag varför.

Det visar att Sverige nått U - landsnivå på byggkvalitet, den typen av fuskbygg av nybyggda hus inte ens i U- länder med så stor frekvens som i Sverige.
Du måste byta jurist illa kvickt.
För du kommer med så mycket felaktigheter att jag blir orolig för att din jurist ska lura dig.
För i u-landet Sverige så får jurister luras.
Ta och läs på om slutbesked....
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
Hittade lite fakta om slutbesked..
Kan vara värt att läsa..
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

Sen kan det vara kul att veta att det finns inga lag krav på hur ett badrum ska vara uppbyggt.
Jag bryter inte mot någon lag om jag inte har tätskikt.
Men jag får inga pengar från fb när det blir vattenskador. Detta då fb brukar sätta krav att man följer branschstandard.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är en massa tyckande om hur regelverket borde vara, väldigt lite om hur det faktiskt är från ts sida.

Inget eget ansvar, alla andras fel.

Lägg på lite rasism på det, rasism som avslöjades redan vid innan felen hittades vad det verkar.

Jag tror att TS kommer förlora igen, inget kommer vinnas i domstol med detta. Så sen är väl alla jurister dåliga i Sverige också.

Kanske läge att göra slag i saken och flytta till USA, landet där byggarna aldrig gör dåliga jobb, där man kan vara hur naiv som helst för ingen luras någonsin. Landet där staten/delstaten/staden besiktigar alla nybyggda villor och tittar inte bara på de saker de ska utan bedömer allt i bygget...

Eller så tar man tag i saken, fixar eventuella problem, säljer eller bor kvar när det är klart och lär sig (och sonen) att ta eget ansvar för det man gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en massa tyckande om hur regelverket borde vara, väldigt lite om hur det faktiskt är från ts sida.

Inget eget ansvar, alla andras fel.

Lägg på lite rasism på det, rasism som avslöjades redan vid innan felen hittades vad det verkar.

Jag tror att TS kommer förlora igen, inget kommer vinnas i domstol med detta. Så sen är väl alla jurister dåliga i Sverige också.

Kanske läge att göra slag i saken och flytta till USA, landet där byggarna aldrig gör dåliga jobb, där man kan vara hur naiv som helst för ingen luras någonsin. Landet där staten/delstaten/staden besiktigar alla nybyggda villor och tittar inte bara på de saker de ska utan bedömer allt i bygget...

Eller så tar man tag i saken, fixar eventuella problem, säljer eller bor kvar när det är klart och lär sig (och sonen) att ta eget ansvar för det man gör.
Pratade med en bekant som är uppvuxen i USA . Han sa att i Califonien kommer en "inspektör" med jämna mellanrum till bygget, kontrollerar olika saker tex att osb sätts med rätt antal skruvar. Kan det vara möjligt i landet som bygger på frihet?
Sen finns ju andra länder där samhället bygger på att många lever på nån slags myndighetskontrollerande verksamhet, samma funktion som vår sysselsättning för arbetslösa, folk får sitta och stämpla papper och annat meningslöst men öppnar även för lite mutor och korruption för att spä på lönen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Pratade med en bekant som är uppvuxen i USA . Han sa att i Califonien kommer en "inspektör" med jämna mellanrum till bygget, kontrollerar olika saker tex att osb sätts med rätt antal skruvar. Kan det vara möjligt i landet som bygger på frihet?
Sen finns ju andra länder där samhället bygger på att många lever på nån slags myndighetskontrollerande verksamhet, samma funktion som vår sysselsättning för arbetslösa, folk får sitta och stämpla papper och annat meningslöst men öppnar även för lite mutor och korruption för att spä på lönen.
Det kan nog stämma. Brukar titta på ett program där två bröder hjälper husköpare och en ena är mäklare och den andra snickare. Där brukar de behöva anlita inspektörer som kommer och kollar hur de skall förstärka bjälklag mm.

Facket är otroligt starkt i USA så jag skulle inte bli förvånad om man måste ha dit både el och VA kontrollanter som är fackanslutna när man bygger.
 
G
S Skogsmusen skrev:
Är det Jacob på Nomad ni haft som mäklare:).
Nej! Har ni också hamnat i sånt situation? Har ni sålt något hus med honom?
 
G Goza skrev:
Nej! Har ni också hamnat i sånt situation? Har ni sålt något hus med honom?
Nej, det har vi inte.:sweat:
Men har en del info om denna mäklare som kan vara av intresse om det var honom som sålde huset till din son. Men då det inte var han som sålde huset till din son så är den infon överflödig.
 
R Robert-san01 skrev:
Det kan nog stämma. Brukar titta på ett program där två bröder hjälper husköpare och en ena är mäklare och den andra snickare. Där brukar de behöva anlita inspektörer som kommer och kollar hur de skall förstärka bjälklag mm.

Facket är otroligt starkt i USA så jag skulle inte bli förvånad om man måste ha dit både el och VA kontrollanter som är fackanslutna när man bygger.
Nu är väl just den serien kanadensisk, men de kanske gör byggen i USA också?

Hittade lite intressant info om att köpa hus i Kanada annars. Verkar vara liknande process och procentsatser för avgifter som i Sverige. https://www.canada.ca/en/financial-consumer-agency/services/buying-home.html
Speciellt det där om att göra en egen besiktning. Som ska bekostas av köparen.

"Home inspection
An inspector provides a comprehensive visual inspection of a home’s overall structure, major systems and components such as:

  • electrical and plumbing systems
  • the foundation
  • the roof
CMHC recommends that you include a home inspection as a condition when you make an offer."
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.