Programidén kämpar på med att vara lagom politiskt korrekta, ena veckan ett miljö/naturhus nu detta miljö katastrofhus. Huset kan ju ensamt driva runt cementa ett bra tag. Men byggdes som tur var bara ett liknande på privatmarknaden om året. Är ändå precis som byggherren svag för platsgjuten betong. Tror också man kunde erhållit samma uttryck med en bråkdel av åtgången.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Jag har inte sett programmet, men i artikeln står ju att de var tvungna att sälja huset pga att det dragit över budget. Men det verkar ju som de bor där?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag har inte sett programmet, men i artikeln står ju att de var tvungna att sälja huset pga att det dragit över budget. Men det verkar ju som de bor där?
De hade ett annat hus bara 200 m bort sen innan som de var tvungna att sälja innan det nya var helt klart.
 
HOBBY ARCHITECT
Verkar va ett rätt häftig hus, men man fick ju inte se det helt färdigt. Förstår mig inte riktigt på designen, hoppas det klarnar…
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
De hade ett annat hus bara 200 m bort sen innan som de var tvungna att sälja innan det nya var helt klart.
Aha, då förstår jag!
 
Jag hade väldigt höga förhoppningar när jag såg trailern. Men måste tyvärr erkänna att det föll lite platt för mig med. solcellerna gillade jag inte alls, det förstörde en stor del av designen för mig. Sedan så gillar jag inte de "ofärdiga" detaljerna som de pratade om, det ger ett kaosigt och (inte helt orimligt) ofärdigt intryck. Betongbunkern gillade jag inte heller, hade man bara haft en källare och möjlighet att spränga sig ner i berg så "ok". Men nu hade man ju prima läge, jag hade utan tvekan disponerat volymen annorlunda. Lägg där till att nedervåningen antaligen kostade stålar och slit så blir den än mer "fel" i mina ögon.

Känndes också konstigt att de sa att byggarna skulle göra allting själva. Men jag såg dom aldrig med verktyg i handen ? Kanske menade de arkitekt och projektledare. Hmm.

De pratades om nästan 300 kvm. Men förutom källaren, som var ett stort rum (vad man såg) så kändes övervåningen inte speciellt stor.

Sparade de pengar på att göra mycket själva, säkert. Men hade jag haft pengarna hade jag hellre betalat 12 Mkr för ett panghus än 10 Mkr för ett "sådär" hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
300 ton betong, det motsvarar, vad, 100 ton koldioxidutsläpp? Och sen resten av bygget på det. Det borde problematiseras rejält.
 
  • Gilla
magiul och 2 till
  • Laddar…
Inte nå tanke på miljön i detta hus, bland de sämre. Lagar om uppvärmningen finns det, men inte nå om utsläpp i bygger av hus.
 
G Gabbe1 skrev:
Ja men såg du inte i ett klipp från första gjutningen hur han lägger i några större sprängstenar i betongen/formen. Där sparades det minst 2kg betong. ;)

För övrigt tycker jag att det är ett häftigt bygge av ett häftigt hus. Hade jag gjort likadant, nej. Hade jag valt att spendera lika mycket pengar, nej. Men det är totalt irrelevant för det är inte jag som valt att göra det.
Jag tycker också huset blev häftigt och i stora delar i min smak, tyvärr så förstör dom som gör Grand design hela programmet med denna hitta på storyn att allt är fel och galet och penga brist etc etc.
Varför inte bara ha huset i focus och inte allt drammel.

Hade faktisk en chef som beställde för lite betong på en garageplatta och han stod och slängde i trädgårdsplattor :rofl: efter ett tjugotal så fick han ändo beställa mer betong.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Arbetsmiljöverket skulle ha gjort ett besök när dem monterade trädelarna.. dåligt med fallskydd på vissa herrar, men det är väl som vanligt, så billigt så möjligt och med livet som insats.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vad blir det för U-värde på schabraket egentligen? Ingen isolering i bottenvåningen?

MVH
 
E erikjakan skrev:
Vad blir det för U-värde på schabraket egentligen? Ingen isolering i bottenvåningen?

MVH
Kanske inte så intressant får TV4 att upplysa om detta eller total årsförbrukning eftersom huset inte varit i drift över 12 månader ännu. Samt, varför är vi bananer så nyfikna på uppvärmningsdetaljer?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
varför är vi bananer så nyfikna på uppvärmningsdetaljer?
Kanske det är någon slags känsla av orättvisa, eller åtminstone ett hopp om att få smarta tips till kryphål. ”HUR kunde de få bygga så där när jag själv var tvungen att redovisa energikalkyler och öka isoleringstjockleken vid MITT bygglov?”
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kanske det är någon slags känsla av orättvisa? ”HUR kunde de få bygga så där när jag själv var tvungen att redovisa energikalkyler och öka isoleringstjockleken vid MITT bygglov?”
Lite det jag är rädd för, eller kanske: "slöseri med resurser , jorden går under..."
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
KristinaRT
Inte min typ av hus, men de har verkligen tagit tillvara och maximalt utnyttjat vyer, utsikt och läget.

Jag hade nog själv försökt få huset att kännas mer ihopbyggt med naturen, men det är ju en fråga om tycke och smak ;)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.