AXS AXS skrev:
Lastbalansering är bra!
Det vore intressant om nån kunde göra ett räkneexempel.

50 anställda har elbil, de har 2 mil till jobbet och vi säger att hälften INTE kan ladda hemma.

Det blir alltså 25 bilar som behöver ladda 2 mil och 25 bilar som behöver ladda 4 mil, under arbetsdagens 8-9 timmar.

Hur lågt kan man få ner effektbehovet under arbetsdagen?
 
N Nerre skrev:
Det vore intressant om nån kunde göra ett räkneexempel.

50 anställda har elbil, de har 2 mil till jobbet och vi säger att hälften INTE kan ladda hemma.

Det blir alltså 25 bilar som behöver ladda 2 mil och 25 bilar som behöver ladda 4 mil, under arbetsdagens 8-9 timmar.

Hur lågt kan man få ner effektbehovet under arbetsdagen?
Jag uppskattar att vi har mer elplatser än så, tror det är ca 100st vid vår "byggnad" (som iofs rymmer ~3000 anställda). Men max är 10A per bil och man kan få köa ett par timmar om man är sen in på morgonen. Kontentan är att man laddar ungefär det en hybrid kan suga i sig under en arbetsdag. De med elbil laddar oftast inte på jobbet då deras räckvidd är så lång att det är billigare ladda hemma på natten (vi betalar marknadspris för elen vilket gör att hur du än äger bilen så får du inte nåt förmånsvärde, de som får ladda "gratis" på jobbet gör det nog mot skattereglerna). De började med nån 30-tal platser och har sen byggt ut platserna med en "rad" per år skulle jag uppskatta.
 
N Nerre skrev:
Det vore intressant om nån kunde göra ett räkneexempel.
Varför gör du det inte själv? Du har ju givit en rad förutsättningar. Det är ju bara att räkna.
 
A Avemo skrev:
Det är inget problem som inte går att lösa. Men man måste lära sig att inte bara av vana ställa in den högsta laddeffekten.
Håller med om att problemet är lösbart, men det borde inte i första hand göras av användarna, utan genom lastbalansering (som redan nämnts) av matningen.

Har på en gemensam laddplats inte mer än X kW man kan ta ut ska det heller inte gå att göra det.

Problemet med den inställningen är förstås att det kan upplevas för svårt och företaget då helt slutar tillhandahålla laddning åt de anställda.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att problemet är lösbart, men det borde inte i första hand göras av användarna, utan genom lastbalansering (som redan nämnts) av matningen.

Har på en gemensam laddplats inte mer än X kW man kan ta ut ska det heller inte gå att göra det.

Problemet med den inställningen är förstås att det kan upplevas för svårt och företaget då helt slutar tillhandahålla laddning åt de anställda.
Vi har tyvärr bara schukoladdare, max 10A, tar man ut mer slår laddaren av och man kickas ut och får ställa sig i "kön" på nytt, dvs det gäller att ställa ned effekten annars riskerar man att inte få en laddad bil. Trist att de inte valt att köra riktiga typ2 platser, men som sagt, om företaget totalt har säg 2-300 laddplatser blir det rätt stor skillnad i investering kan jag tänka mig...
 
N Nerre skrev:
Det vore intressant om nån kunde göra ett räkneexempel.

50 anställda har elbil, de har 2 mil till jobbet och vi säger att hälften INTE kan ladda hemma.

Det blir alltså 25 bilar som behöver ladda 2 mil och 25 bilar som behöver ladda 4 mil, under arbetsdagens 8-9 timmar.

Hur lågt kan man få ner effektbehovet under arbetsdagen?
25 bilar som behöver fyra mil ger 100 mils laddning. Plus 50 för de som bara behöver hälften. Räknar vi högt behövs 2 kWh per mil, så totalt 300 kWh.

Delat på åtta timmar ger det ett behov på 37,5 kW/h

Det borde då dra 55 A trefas om jag räknar rätt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att problemet är lösbart, men det borde inte i första hand göras av användarna, utan genom lastbalansering (som redan nämnts) av matningen.

Har på en gemensam laddplats inte mer än X kW man kan ta ut ska det heller inte gå att göra det.

Problemet med den inställningen är förstås att det kan upplevas för svårt och företaget då helt slutar tillhandahålla laddning åt de anställda.
Det blir väl olika lösning beroende på situation och storlek på företag. Där jag jobbar är det tre som kör laddhybrid och två som kör elbil. Det finns fyra platser där man kan ladda från vägguttag och två laddboxar för 11 kW. Än så länge ser det ut att räcka med uppmaningen att sänka strömmen till 8A om man använder en laddbox. Blir det många fler får vi kanske tänka om. Jag ser potentiella problem i framtiden. Och jag är övertygad om att de går att lösa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det blir väl olika lösning beroende på situation och storlek på företag. Där jag jobbar är det tre som kör laddhybrid och två som kör elbil. Det finns fyra platser där man kan ladda från vägguttag och två laddboxar för 11 kW. Än så länge ser det ut att räcka med uppmaningen att sänka strömmen till 8A om man använder en laddbox. Blir det många fler får vi kanske tänka om. Jag ser potentiella problem i framtiden. Och jag är övertygad om att de går att lösa.
Ja, ett företag med 10-50 anställda och egna lokaler/parkering kan laga efter läge och vid behov köpa samma typ av laddboxar som privatpersoner. Större företag eller kontorslokaler där många företag delar parkering så det är 100-tals bilar eller fler så krävs mer planering och ett system för laddning.

Företag i centrala lägen i större städer erbjuder ju oftast inte parkering alls, det är ju företag i förorter / industriområden dit inte bra kollektiv trafik går som brukar erbjuda parkering...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
AXS
N Nerre skrev:
Det vore intressant om nån kunde göra ett räkneexempel.

50 anställda har elbil, de har 2 mil till jobbet och vi säger att hälften INTE kan ladda hemma.

Det blir alltså 25 bilar som behöver ladda 2 mil och 25 bilar som behöver ladda 4 mil, under arbetsdagens 8-9 timmar.

Hur lågt kan man få ner effektbehovet under arbetsdagen?
Tror inte dom som kan ladda hemma laddar på jobbet.

Men dom som inte har laddning hemma måste även ladda på jobbet för övriga resor.

På jobbet har de satt upp 8 laddare för ca150 anställda. 3 är gästparkering och får användas av de med elbil som inte har egen plats i undantagsfall. Funkar bra men är inte billigaste lösningen för mig.

800:- i förmån och 2:-/kwh.
 
AXS AXS skrev:
Tror inte dom som kan ladda hemma laddar på jobbet.

Men dom som inte har laddning hemma måste även ladda på jobbet för övriga resor.

På jobbet har de satt upp 8 laddare för ca150 anställda. 3 är gästparkering och får användas av de med elbil som inte har egen plats i undantagsfall. Funkar bra men är inte billigaste lösningen för mig.

800:- i förmån och 2:-/kwh.
Jag fick också förmånsbeskatting för parkering på en arbetsplats. Om det bara finns avgiftsbelagda parkeringar i närområdet måste företaget göra så för att göra rätt för sig. För oss var det löjligt, tidigare hade några fått stå i garage - tror det var en del lottning och en del behovsstyrt i vilka som fick plats där. Ny "lottning" skedde om nån bytte jobb eller slutade har jag för mig. Så hade man jobbat där ett par år så fick man garageplats. Jag hade turen att få garageplats, men efter ett tag så koms denna regel på. Garageplats ansågs mycket bättre än markparkering, så det blev förmånsvärde på typ 1500 spänn. Efter det fick alla med tjänste(förmåns)bil garageplats och vi med gamla skorvar som kanske bäst behövde fick stå ute. För det vart så dyrt för oss. De med "förmånsbil" ingick parkering i förmånen...

Om elkostnaden är minst marknadsmässig och parkering utan laddmöjlighet inte kostar så tror jag parkeringen inte behöver ha förmånsvärde, därav tror jag vi har betalat nånstans 2.50 för elen. Lyckas man bara trycka i 8kWh spelar det inte så stor roll...

Sen kommer rättvisefrågan, på fruns jobb hade diskuterats laddplatser och att de med fossilbil tyckte det skulle bli orättvist om laddbara bilar fick stå på platser där laddning inte fanns medan fossilbilar inte fick stå på en laddplats. Själv kan jag känna att om fördelningen laddplatser och vanliga platser är som i exemplen ovan, dvs ca 5% är laddplatser, så borde det inte kännas fruktansvärt orättvist. Det rimliga är väl att det är ungefär motsvarande andel laddplatser / vanliga som fördelning laddbara bilar vs fossilbilar bland de anställda...
 
C
J JohanLun skrev:
Om det bara finns avgiftsbelagda parkeringar i närområdet måste företaget göra så för att göra rätt för sig.
Korkat nog även när det är gratis att parkera på gatan. Jobbade själv på ett företag som fick backning på att de erbjöd gratis parkering för de anställda trots att det är fri parkering dygnet runt på gatan i hela stadsdelen. De fick sätta upp P-automater på företagsparkeringen och ta ut en "marknadsmässig" avgift för alla med privatbil.
 
C cpalm skrev:
Korkat nog även när det är gratis att parkera på gatan. Jobbade själv på ett företag som fick backning på att de erbjöd gratis parkering för de anställda trots att det är fri parkering dygnet runt på gatan i hela stadsdelen. De fick sätta upp P-automater på företagsparkeringen och ta ut en "marknadsmässig" avgift för alla med privatbil.
Trist, jag fick det svaret. Vi hade för långt till där man kunde stå gratis.
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får då en månadskostnad på ca 3200kr om jag inte räknar med utebliven avkastning på de 130tkr du köpte bilen för.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
25 bilar som behöver fyra mil ger 100 mils laddning. Plus 50 för de som bara behöver hälften. Räknar vi högt behövs 2 kWh per mil, så totalt 300 kWh.

Delat på åtta timmar ger det ett behov på 37,5 kW/h

Det borde då dra 55 A trefas om jag räknar rätt.
Jag gissar på att företaget behöver ström till sin övriga verksamhet, är det inräknat?
 
Fairlane
S DanielF skrev:
Jag gissar på att företaget behöver ström till sin övriga verksamhet, är det inräknat?
Det är självklart inte inräknat (uträkningen står ju där). Hur ska man räkna in det? Det beror väl på om firman är ett enkelt kontor eller ett smältverk?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
25 bilar som behöver fyra mil ger 100 mils laddning. Plus 50 för de som bara behöver hälften. Räknar vi högt behövs 2 kWh per mil, så totalt 300 kWh.

Delat på åtta timmar ger det ett behov på 37,5 kW/h

Det borde då dra 55 A trefas om jag räknar rätt.
Vare sig jag räknar rätt eller fel är det dock ett orealistiskt laddmönster. Det kanske skulle vara relevant för laddhybrider, men moderna elbilar har så mycket längre räckvidd att de som i exemplet kan ladda hemma inte alls kommer behöva utnyttja företagets laddare medan de som inte har något hemalternativ kanske kommer göra det för mer än bara xi resan till och från jobbet.

Detta givet att det inte finns skeva incitament, som att företaget bjuder på eller tar orimligt mycket betalt för laddningen.

Men någonstans mellan 0,5 och 1 kW per anställd tror jag ändå är rimligt att gissa att man behöver reservera om man har de förutsättningar som beskrivs i exemplet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.