N Nerre skrev:
Men hur ska då de göra som har gatuparkering och inte kan ladda "hemma"? De måste ju antingen ladda på jobbet, eller snabbladda, och det gör ju att elbilen blir ett betydligt kostsammare alternativ.
Om marknaden fungerar, så blir det nog bara dubbla priset för elen för dem, när de snabbladdar.
 
AXS
N Nerre skrev:
Det är ju flera som skrivit här i tråden att man laddar inte när man behöver ladda utan man försöker ladda varje gång man parkerar?
Ingen på mitt jobb som gör så vad jag sett. Kanske någon gång i månaden om de ska åka långt direkt från jobbet.

Tror det är en kostnadsfråga, hade det varit gratis hade nog alla som kunde pluggat in.

Men egentligen är det som du säger, bäst att alltid ha laddsladden i.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nj

Då min luft luft värmepump , max drar 900 watt och ger 4000 watt värme, så tror jag att runt 1000 watt kan vara rimligt för att kunna värma bilen. Jag tror inte du behöver 2000 watt.
Tvärt emot vad man kanske förväntar sig så kan man spara energi på att värma snabbt med hög effekt. Det läcker ju energi till omgivningen under hela uppvärmningen. Ju längre tid det tar desto mer energi läcker ut. På Vw ID4 kan man se momentan elförbrukning i displayen i mitten. Det mesta jag sett den visa vid stillastående var runt 9 kW. Då hade jag precis slagit på den och det var flera minusgrader. Jag vet inte hur mycket av detta som värmde kupén och vad som värmde annat. Men det är uppenbart att det går extremt fort för bilen att bli varm även om man missat att slå på värmen i förväg.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tvärt emot vad man kanske förväntar sig så kan man spara energi på att värma snabbt med hög effekt. Det läcker ju energi till omgivningen under hela uppvärmningen. Ju längre tid det tar desto mer energi läcker ut. På Vw ID4 kan man se momentan elförbrukning i displayen i mitten. Det mesta jag sett den visa vid stillastående var runt 9 kW. Då hade jag precis slagit på den och det var flera minusgrader. Jag vet inte hur mycket av detta som värmde kupén och vad som värmde annat. Men det är uppenbart att det går extremt fort för bilen att bli varm även om man missat att slå på värmen i förväg.
Vw ID4 finns ju som både med värmepump och utan. Så det blir intressant vad vi har här?
 
@
K Nils Andersson1 skrev:
Vw ID4 finns ju som både med värmepump och utan. Så det blir intressant vad vi har här?
Finns bara med värmepump i Sverige
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
@
N Nerre skrev:
Det är ju flera som skrivit här i tråden att man laddar inte när man behöver ladda utan man försöker ladda varje gång man parkerar?
Laddar en eller två gånger i veckan och det räcker. Laddar då till batteriet är 70 eller 80 procent fullt. De flesta med en modern elbil och normal körsträcka torde inte behöva ladda oftare...
 
  • Gilla
karny889
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Vw ID4 finns ju som både med värmepump och utan. Så det blir intressant vad vi har här?
Det är en first edition. Den har värmepump enligt vad jag kan läsa mig till.
 
N Nerre skrev:
Det jag ser på mitt jobb är ju att det är bara rena elbilar som står på laddplatserna för elbil. Så trots ditt påstående om att de som kan ladda hemma inte "behöver" ladda på jobbet så gör de faktiskt det.
Som jag väl också sa och som @Nils Andersson1 var inne på kan det ju finnas andra incitament också. Är det billigt på jobbet? Är det ont om andra bra laddplatser? Har de verkligen laddmöjlighet hemma, eller är jobbet lättaste stället att ladda på?

Utan lite mer kött på benen i de frågorna är det svårt att kommentera er situation.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är en first edition. Den har värmepump enligt vad jag kan läsa mig till.
När jag läste om varianterna, så fattade jag det som att man kunde välja olika utrustningspaket och om man ville ha värmepump eller inte Samt att alla modeller med mellanstorlek (o stort) på batteri hade den som standard. Det var bara som jag fattade, den billigaste varianten och med lilla batteriet som inte hade den. Hur det är nu vet jag inte.
 
  • Gilla
Joakim V
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men hur ska då de göra som har gatuparkering och inte kan ladda "hemma"? De måste ju antingen ladda på jobbet, eller snabbladda, och det gör ju att elbilen blir ett betydligt kostsammare alternativ.
Varför frågar du? Du skriver ju själv ett par tänkbara lösningar. Kan man inte ladda hemma så får man snabbladda eller ladda på jobbet till exempel. Ja det kostar pengar. Ibland är det fördel att bo i hus.
N Nerre skrev:
Det är ju flera som skrivit här i tråden att man laddar inte när man behöver ladda utan man försöker ladda varje gång man parkerar?
Du vet väl att inte alla ägare av elbilar är lika? Det finns de som laddar varje gång de parkerar. Och så finns det andra som inte gör det.
N Nerre skrev:
Det jag ser på mitt jobb är ju att det är bara rena elbilar som står på laddplatserna för elbil. Så trots ditt påstående om att de som kan ladda hemma inte "behöver" ladda på jobbet så gör de faktiskt det.
Är det ett problem på något sätt? Jag kan tänka mig en uppsjö av tillfällen då det ställer till problem att folk laddar elbilar på jobbet. Precis som att det också finns en uppsjö av tillfällen då det fungerar utmärkt och alla är glada. Hur fungerar det på ditt jobb?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
När jag läste om varianterna, så fattade jag det som att man kunde välja olika utrustningspaket och om man ville ha värmepump eller inte Samt att alla modeller med mellanstorlek (o stort) på batteri hade den som standard. Det var bara som jag fattade, den billigaste varianten och med lilla batteriet som inte hade den. Hur det är nu vet jag inte.
Det ser lite konstig ut när jag klipper ut ur en PDF. Hoppas det är läsbart. I början fanns det mindre att välja på. First edition eller first edition max. Och så fyra olika färger.

KÖPEOBJEKT
Modell Volkswagen ID.4 VW ID.4 Pro Performance 77 kWh batteri,
204 hk, 1 vxl (E213MN)
514 900 kr
Färg Blue Dusk Metallic Black (2PA1) 0 kr
Klädsel Stolar: Platinum Grey-Brown, Instrumentpanel, ovansida: Black-
Platinum Grey, Golvmatta: Black, Takhimmel: Black, Material: Klä
0 kr

Fabriksutrustning
1M6 Dragkrok infällbar, elektriskt utfällbar 0 kr
E8S First Edition 0 kr
W4F First Edition package 0 kr
WPU Värmepump 0 kr
 
500 000 kr är dyrt imho, skulle den inte gå att köpa för 350 000 kr?
 
K Nils Andersson1 skrev:
500 000 kr är dyrt imho, skulle den inte gå att köpa för 350 000 kr?
Elbilar har väl börjat nå större kretsar därför att fler accepterar hur dyra de är snarare än genom att de blir billigare. Någon ID4 för 350000 har jag aldrig sett. Men ett tag fanns de på deras hemsida för en bra bit under 500000. Inte när jag tittar nu dock.
 
Funderar på att ta ut en elbil åt frun som pendlar 2mil tor var dag. Är lite inne på en MG men kommande Megane-E ser fin ut.

i3 gick bort pga dörrarna.

308e gillade hon inte pga sitthöjd (kör SUV idag)

Citroën är lite intressant.

Kona, Leaf och ioniq känns utgående och omoderna.

Är det något fler alternativ som bör tittas på?
 
AXS
Fiat 500, tycker man sitter skönt i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.