R RoAd skrev:
Har du sålt huset du pratar om? Annars har du förstås inte tjänat (eller fått) en enda krona. Den enda fördelen du fått av en värdeökning är att du kan använda den för att låna mer pengar.
Inte att förglömma en väldig massa extra pluring som går åt pga ökat taxeringsvärde, ingen fördel såklart men värt att nämna.
 
P
F frasen_36 skrev:
Kraftverksdammar är visserligen ofta stora men mera av kategorin engångshändelse.
Fyra kärnkraftsolyckor (varav 3 härdsmältor)
En (påstådd) brusten damm.
Vi vet idag absolut inget om att kärnavfall är ett mindre problem! Vi har ju inte löst det!
Det går knappast att säga att vattenkraft är säkrare än kärnkraft, eller tvärtom. Kärnkraft och vattenkraft har samma storleksordning på siffrorna för dödsfall per Wh. Valet står inte mellan dessa både elproduktionsformer utan mellan dessa två (och vindkraft) å ena sidan och fossilel å andra.

Det finns nackdelar med allt tre. Det lär t.ex. bli mycket svårt att bygga ut de resterande älvar i Norrland som har stor potential. Vindkraften ger stabilitetsproblem i elnäten om den blir en för stor andel av elproduktionen. Kärnkraft är dyr och tar lång tid att bygga, men är den som har störst potential på lång sikt.

Kärnbränsleavfall är lokala problem. Växthusgasutsläpp är ett globalt problem.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Ja det finns värmeverk som är byggda som kraftvärmeverk, bla sopförbränning, men som inte används för mer än fjärrvärme generatorer finns och de är driftade men används icke
Varför i allsin dar används inte generatorerna?
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Vi har redan länkan in information om att statistiskt är Kärnkraft den säkraste kraftsorten. 90 personer har konstaterats dött i kärnkraftrelaterade olyckor ( detta inkluderar Tjernobyl). För Vattenkraft är siffran ungefär det dubbla.
Som jag påpekade i ett annat inlägg så är de förnybara energikällorna vattenkraft, vindkraft, solkraft och kärnkraft betydligt säkrare än alla former av fossilkraft. Det vore alltså bra att avveckla fossilkraft så snabbt som möjligt inte bara för klimatets skull.
Med det sagt är vattenkraft en utmärkt kraftsort men begränsas kraftigt av vattenlagen från -70. talet.
Freden i Sarek 1961 var början på en process som fredade de s.k. nationalälvarna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan använda luftvärmepumpar. Det görs bla i Schweiz. Finns ju en del byar innan Stockholm också man skulle kunna värma upp.
Det har utretts och det blir tydligen för dyrt i Forsmarks fall. Kanske är sträckan Forsmark – Stockholm för lång?
 
F
S Styrman_jansson skrev:
”Bäst” på vilket sätt? Troligtvis har man gjort vad man anser är den bästa affären för Finland sett totalt. Det är ju trots allt det en upphandling syftar till. Med det sagt är det inte säkert man köpte det bästa planet för just för Finlands förutsättningar rent praktiskt/tekniskt/ekonomi.
Lägg av nu. De köpte det de ansåg vara bäst för sitt behov.
 
F
K karlmb skrev:
Hur ska man hantera om grundvattnet kommer i kontakt med avfallet långt där nere utan att någon ens vet om det? Eller pga politiskt läge helt skiter i det i 500 år?
Exakt !!
 
P
Maskintok skrev:
Bara en sak kan döda..
alla kan vara dödande... Men du dör av en sak.
Så är det nog i många fall där en enda person dör, men det tror jag är ett sällsynt scenario vid ett dammbrott.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det har utretts och det blir tydligen för dyrt i Forsmarks fall. Kanske är sträckan Forsmark – Stockholm för lång?
Kan vara så. Men det finns ju andra samhällen.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Även om vi tar bort Banqiao Dam-katastrofen, med sina ca 150.000 döda, så blir det ändå många tusentals döda i dammolyckor runt om i världen. Sug på denna lista:
[länk]
Jag suger och suger och gör en hel pudel.
Kan inte förneka det.
MEN fortfarande hävdar jag att ett kärnkraftshaveri typ Cherobyl, eller det i Japan ger för mänskligheten obotliga skador. Långt över vad (iofs tragiska) översvämningar gör.
 
F frasen_36 skrev:
Jag suger och suger och gör en hel pudel.
Kan inte förneka det.
MEN fortfarande hävdar jag att ett kärnkraftshaveri typ Cherobyl, eller det i Japan ger för mänskligheten obotliga skador. Långt över vad (iofs tragiska) översvämningar gör.
Vi har ju precis presenterat fakta som visar motsatsen.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har ju precis presenterat fakta som visar motsatsen.
Bevisar motsatsen till vad?
 
P
B b8q skrev:
Det kallnar så många grader på vägen att det inte ens kan användas i värmeväxlare menar du?
Jag vet inte riktigt, men Vattenfall bestämde sig för tio år sen att det inte lönar sig att bygga en fjärrvärmeledning från Forsmark till Stockholm. Jag har inte sett något om att de har ändrat sig på den punkten, men jag har inte finkammat Internet.

En utredning från Elforsk stöder Vattenfalls bedömning.
 
P
A AndersS skrev:
Tycker att man även i Storbritannien och idag skulle göra detsamma :crysmile::crysmile:
:rofl: De har inte råd. Brexit är en dyr övning.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Väldigt mycket tjafs om radioaktivitet. Det är fullt hanterbart, dags att börja förstå det.

Tips. Skaffa en radiak-mätare, jag köpte en Radex (rysk mätare med ett single GM-rör helt enkelt, kalibrerbar osv) efter Fukushima.

Kollat både här och där, visst det finns litet gamla grejer typ en vintage Silva syftkompass jag har med några självlysande prickar av Radium förmodligen, där gick ju mätaren litet bananas. Så vi har inte denna kompass under huvudkudden och slickar inte på den i onödan.

Men intressant att se att dammet som fångas upp i vår LLVP’s filter har rätt hög aktivitet. Därför anmodar jag att man inte använder dammsugare för att renöra dylika utan spolar av filtren i duschen istället. Man gör vad man kan och efter den information man skaffar sig.
Kanske tänker på annat sätt när en själv eller nära drabbas av cancer...
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om vad som är bäst för Finland utan vad USA tvingar Finland att köpa.
Finland vill nog ha USA på sin sida vid ett eventuellt krig mot Ryssland.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.