Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.

Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?
 
B
Alltså om det kan spara 46% av värmekostnaden skulle de bygga upp husets väggar av samma material.

Nej det låter extremt överdrivet. Det är så överdrivet att jag helt hade skippat produkten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alltså om det kan spara 46% av värmekostnaden skulle de bygga upp husets väggar av samma material.

Nej det låter extremt överdrivet. Det är så överdrivet att jag helt hade skippat produkten.
Bra argument. Håller med om att det låter väldigt överdrivet, kan jag spara in det på 10år så är jag dock nöjd, annars köper jag nog ett par "vanliga" gardiner.
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
Vid stora fönster som inte är moderna treglas kan jag tänka mig att det ger en förbättring?
 
Mellan tummen och pekfingret:
Ett tvåglasfönster släpper ut 1,5-2 W per grad temperaturskillnad inne och ute om det är 1x1 meter. Det blir med 22 graders temperaturskillnad inne/ute ca 40 watt per fönster, alltså runt 40 kr per månad och 500 kr per år enligt 2020 års el-priser(!) om man har direktverkande el. En halvering sparar då 250 kr per år.

Om man istället har bergvärme blir besparingen ca 70 kr per år på ett fönster istället.
 
  • Gilla
malg01 och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vid stora fönster som inte är moderna treglas kan jag tänka mig att det ger en förbättring?
Förbättring ger det nog alltid, men frågan är hur stor :)

M multix skrev:
Mellan tummen och pekfingret:
Ett tvåglasfönster släpper ut 1,5-2 W per grad temperaturskillnad inne och ute om det är 1x1 meter. Det blir med 22 graders temperaturskillnad inne/ute ca 40 watt per fönster, alltså runt 40 kr per månad och 500 kr per år enligt 2020 års priser om man har direktverkande el. En halvering sparar då 250 kr per år. Om man istället har bergvärme blir besparingen ca 70 kr per år på ett fönster istället.
Detta skulle alltså ta 4-14år att spara igen. Visserligen är gardinerna större än fönsterna och det skulle leda till ytterligare besparing. Frågan är dock hur realistisk "en halvering" är? Vad kan man tänka sig spara om man bara drar för de 10 timmar under dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikT2 och 1 till
  • Laddar…
Så länge de inte beskriver vad de jämför med så är det nog helt rimligt.
Med ett par tjocka vindtäta gardiner kan man nog få en rätt rejäl besparing jämfört med att bara ha myggnät. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Klassiker är att dra ner rullgardinerna för att hålla värmen inne bättre. Det funkar åtminstone med gammaldags fönster, utan hokus-pokusmaterial eftersom det minskar luftutbytet mot det kalla fönstret och eventuellt också värmeutstrålning från rummet. Jag har använt rullgardinen dessa kalla dagar och rummet blir varmare.
Ikea har billiga rullgardiner ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har tjocka sammetsgardiner jag drar för kväll och natt, tvåglasfönster med kallras. Skillnad gör det men procentsatsen som nämns känns tagen ur luften. Nu är det ju vanligt sammetstyg jag använt, inget expert tyg för tvåtusen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi har en vanlig mörkläggningsgardin från Hemtex innanför ytterdörren som ett draperi. Det gör jättestor skillnad i hallen, vilket säger en del om vår ytterdörr... Men tjocka tyger gör skillnad, sen behöver de inte kosta 2000 kr
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Företaget Moondream säljer gardiner som ska vara värmeisolerande utöver ljudisolerande och mörkläggande. De hävdar att man kan spara upp till 46% av värmekostnaderna och har testats oberoende av ENVEHO. Jag hittar ingen information ens om ENVEHO, vilket gör mig tveksam.
Det där är bara bluff. Ett psr
Ett par gardiner från Moondream (140x300) kostar 2000kr jämfört med ett par mörkläggande gardiner från IKEA (Majgull) för 400kr.

Om man verkligen sparar 46% så kommer 1600 sparas in på en månad, men jag tänker mer realistiskt, sparar man in denna kostnad över 5-10år ens?

I mitt fall så har jag en dålig isolerad vägg och fönster. Fördelen med gardiner är att de är enkla att montera, sedan att de är mörkläggande och ljudabsorberande lockar mig. För att få så stor besparing så möjligt så antar jag gardinerna ska vara igendragna så mycket som möjligt, vilket inte lockar mig. Just nu är de ständigt öppna förutom under nätterna.

Någon som köpt och kan berätta om sin erfarenhet?
Du förlorar inte 46% av värmen genom dina fönster, hur skall du då kunna spara 46%? Bara att påstå så innebär att det är ett blufföretag. Köp absolut inte deras gardiner. Får man gissa så är Majgull precis lika effektiva.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
När vi är inne på gardiner, frugan vill ha gardiner som går ner och över elementet. Jag tror att värmen då leds till fönstret och ut men vad tror ni? Spelar en tunn gardin ingen roll, eller har jag rätt igen? :D
 
  • Gilla
Esdie
  • Laddar…
Vi har plisségardiner från Skånska och de är suveräna för mörkläggning. Värmeisolerande är de också. Hade tjockt med frost på insidan av sovrumsfönstret när det var 20 minus ute.
2-glasfönster och 23 grader varmt i rummet.

Utdrag ur Skånskas beskrivning :
"Plisseväven ger ett behagligt inomhusklimat. På sommaren hålls värmen ute och på vintern reduceras värmeförlusterna vid fönstret med ca 46%."
 
Dessutom påstår man på Moondream att gardinerna sommartid reflekterar bort värmen och samtidigt bevarar värmen inomhus vintertid. sparar 46% av värmekostnaderna och sänker temperaturen 7 grader på sommaren. Man undrar naturligtvis hur. Måste man vända dem varje vår- och höstdagjämning eller finns det någon slags automatik i det?
 
Kan det inte vara så att de menar att du sparar in 46% av värmeförlusterna som man har vid fönstret. Dvs inte det totala
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.