Jag har LED i kyl och frys. Det är det sista stället jag vill ha värme på.
Man kan absolut tycka att det är värt priset att ha lampor. Men påstå då inte att de är nästan lika effektiva på att värma som värmepumpen. Det är de definitivt inte.
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
I kylskåpet bytte jag från medföljande 1 W spökkall LED till en riktig 6 W varmvit LED. Aldrig sett så bra ljus i ett kylskåp. I frysen har jag ILA.
 
R
Magnus Filip skrev:
Om man vill spara någon hundralapp eller två. Men vad har man då gjort med sitt liv?

Vet en tok som bytte ut kylskåpslampan från glödtröd till LED, de är fanatiskt religiösa på el.
Jag sparar gärna "någon hundralapp eller två" om det är så enkelt att jag sätter en annan typ av lampa i sockeln. Du får gärna vaska energi om du känner att det gör ditt liv rikare :)

Men då låter det som om vi nu är överens om att det rent krasst är en dålig idé att använda sin belysning för uppvärmning?
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
I kylskåpet bytte jag från medföljande 1 W spökkall LED till en riktig 6 W varmvit LED. Aldrig sett så bra ljus i ett kylskåp. I frysen har jag ILA.
åt andra hållet! himla smart!
 
A
R RoAd skrev:
Jag sparar gärna "någon hundralapp eller två" om det är så enkelt att jag sätter en annan typ av lampa i sockeln. Du får gärna vaska energi om du känner att det gör ditt liv rikare :)

Men då låter det som om vi nu är överens om att det rent krasst är en dålig idé att använda sin belysning för uppvärmning?
Nej, är inte alls överens för det beror på vilken typ av uppväming man betalar för. Även med värmepump blir skillnaden rätt liten.

Har kvar våra sköna lampor till granen från 70-talet med vackra designade ljuspipor, som vi har fått från någon nån gång.
värt lite extra att ha dem istället för fula Kina- LED med tråkigt ljus från Jula eller nåt. Beror väl på hur man är? betalar gladeligen lite mer i el för att ha dem än LED. kostar totalt 52 kr i el i 12h per dag i 30 dagar. LED skulle gå på 7 kr. Haha hörde ett uttryck på svenska nyss "Han gråter när han skiter" - han är snål alltså!
 
Magnus Filip skrev:
Har kvar våra sköna lampor till granen från 70-talet med vackra designade ljuspipor, som vi har fått från någon nån gång.
Mina är ärvda, från 50-talet. Måste vara av de första med plastisolerad sladd. Droppformade Philips-lampor. En gång har jag köpt ett paket med tre reserv, på en loppis...
 
A
R RoAd skrev:
Kul att du är medveten om att en värmepump ger mer värme ut än det matas in el för att sedan totalt ignorera det faktumet :)

Om en värmepump har COP på säg 3 så får du ut 3kWh per inmatad kWh. 3 gånger bättre än dina glödlampor m.a.o.

Vet inte om det är så messerschmittigt att påpeka en så uppenbar sak. Snarare är det väl lite desinformationsvarning på det du precis skrev.
Bergvärmepumpar säljs med en COP om 3-4. I verkligheten under vintertid rör det sig om 2 - 2,5 COP alltså den energin som verkligen kommer huset tillgodo. . Bara att surfa runt så hittar man info. Anledningen till att jag vet detta är att en bekant arbetar med VVS och har firma samt har den kollen.

En självklar parallell är angiven bränsleförbrukningen, el-förbrukningen på bilar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
I kylskåpet bytte jag från medföljande 1 W spökkall LED till en riktig 6 W varmvit LED. Aldrig sett så bra ljus i ett kylskåp. I frysen har jag ILA.
Vad är ILA för någonting? Eller är det något som "autocorren" skapade?
 
R roli skrev:
Vad är ILA för någonting? Eller är det något som "autocorren" skapade?
Inget Ljus Alls?
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Intensiva Lågenergi Automater?
Ingen Lurar Autocorrect?
 
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Jag har LED i kyl och frys. Det är det sista stället jag vill ha värme på.
Man kan absolut tycka att det är värt priset att ha lampor. Men påstå då inte att de är nästan lika effektiva på att värma som värmepumpen. Det är de definitivt inte.
Har du räknat på vad det kostar att öppna dörren till kylskåpet så kylan går ut vs kostnad för elen till lampan medans dörren är öppen?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Sen använder man ju energi till att flytta värme, dvs energi, från inne i kylen till utanför, och kylen står i ett utrymme som värms upp när det tenderar till att vara kallare än vad dess innevånare uppskatter, dvs oftast när utetemperaturen faller under 15-16 grader C...inte lätt detta...:rolleyes:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Magnus Filip skrev:
Nej, är inte alls överens för det beror på vilken typ av uppväming man betalar för. Även med värmepump blir skillnaden rätt liten.

Har kvar våra sköna lampor till granen från 70-talet med vackra designade ljuspipor, som vi har fått från någon nån gång.
värt lite extra att ha dem istället för fula Kina- LED med tråkigt ljus från Jula eller nåt. Beror väl på hur man är? betalar gladeligen lite mer i el för att ha dem än LED. kostar totalt 52 kr i el i 12h per dag i 30 dagar. LED skulle gå på 7 kr. Haha hörde ett uttryck på svenska nyss "Han gråter när han skiter" - han är snål alltså!
Jag har inte vänt mig mot affektionsvärdet på din julgransbelysning. Och du får faktiskt betala hur mycket som helst för vad som helst med dina egna pengar. Jag bryr mig inte om du så eldar upp dem i öppna spisen för att värma huset.

Jag vände mig mot ditt påstående att det inte skulle vara någon egentlig skillnad på att värma upp med glödlampor eller med värmepump. Det uttalandet var helt enkelt skitfel.

Magnus Filip skrev:
Bergvärmepumpar säljs med en COP om 3-4. I verkligheten under vintertid rör det sig om 2 - 2,5 COP alltså den energin som verkligen kommer huset tillgodo. . Bara att surfa runt så hittar man info. Anledningen till att jag vet detta är att en bekant arbetar med VVS och har firma samt har den kollen.

En självklar parallell är angiven bränsleförbrukningen, el-förbrukningen på bilar.
Ok, vem är det som besserwissrar nu då? Min poäng faller ju inte med att det inte är exakt COP 3. Vid COP 2.5 är det fortfarande 2.5 gånger bättre att värma huset med en värmepump än med glödlampa.

Lägg ner nu är du snäll för det börjar bli aningens löjligt :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag vände mig mot ditt påstående att det inte skulle vara någon egentlig skillnad på att värma upp med glödlampor eller med värmepump. Det uttalandet var helt enkelt skitfel.
Mja, påståendet var väl snarare att eftersom spillvärmen från belysning värmer huset, så är inte skillnaden led-glödljus lika stor som de platta siffrorna ger sken av vid första anblick?
Att värmepump, av vilket slag det vara må, är effektivare på att värma huset än glödlampor har väl aldrig någon ifrågasatt?
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, påståendet var väl snarare att eftersom spillvärmen från belysning värmer huset, så är inte skillnaden led-glödljus lika stor som de platta siffrorna ger sken av vid första anblick?
Att värmepump, av vilket slag det vara må, är effektivare på att värma huset än glödlampor har väl aldrig någon ifrågasatt?
Jo det var precis det som @Magnus Filip gjorde. Han skrev att det inte spelade någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.