A AndersS skrev:
Denna ska upp igen, fina grejor och inte en aning vad den drar i el. Är ju fjollvarning på att byta ut kulturhistoria, garanterat tidigare än 60-tal.:cool:
[bild]
Är det sån där lampan är 7cm lång och "stearinet" är del av glödlampan? Då har jag nog samma. Bävar när en lampa går sönder... :)
 
A
A AndersS skrev:
Denna ska upp igen, fina grejor och inte en aning vad den drar i el. Är ju fjollvarning på att byta ut kulturhistoria, garanterat tidigare än 60-tal.:cool:
[bild]
Haha, har exakt samma kartong iaf. Så kul! Om det är samma inuti?
Vad har elförbrukningen för betydelse här? Fjollvarning! Så bra skrivet!
 
A
J JohanLun skrev:
För de som byter kyl och frys för att spara pengar brukar jag tycka det är rimligt att nämna att spillvärmen faktiskt kommer till nytta. Iallafall vintertid och för de med direktverkande el. Alla prylar bör man göra en livscykel analys på map kostnad och miljöbelastning. Innan man skrotar nåt.
Håller med. Kostar mer att byta ut.
En del stollar som köper hus börjar med att kasta ut de helt fungerande vitvarorna. Men de kanske har fått låna för mycket och måste bränna av?
En släkting som är hantverkare har bekräftat.
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hålet 18 år. Nya pumpen 1,5år. Den gamla pumpen Nibe f1215-7 visade inte decimaler men ofta -1 in. Nya 1245-7 just nu -1,7 In -4,3 ut. Kb Cp 70%, rena filter, hål tot 140m, aktivt ca 130m, berg börjar direkt, massor med hål hos olika grannar ca 20m runt om.
Sveriger behöver inte bara el utan även effekt, mest på vintern.
Precis och du bidrar.
Vad man kan och vill göra är inte så enkelt;)
Vart är du i livet 30 år eller 65 år, din ekonomi, vad har du gjort för att redan minska energibehovet, familjeliv, osv. Det blir så svart och vitt i tråden där nan inte alls vet förutsättningar en 30-åring i familjebildning och sedan en 65-åring som ska leva på pension.
Och sedan alla olika där emellan, tja det blur ofta bara massa tjafs utifrån helt olika flrutsättningar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det sån där lampan är 7cm lång och "stearinet" är del av glödlampan? Då har jag nog samma. Bävar när en lampa går sönder... :)
Tja, ljuset är väl minst decimeter och har ärvt den.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jo du, gått på reklamen! Det är långt ifrån konstant. Ägna tid att sätta dig in i systemet du har om du har mer intresse. Enklast är väl att kolla temp på inkommande brine?
Jag har loggad statistik sedan flera år på vår egen anläggning samt tillgång till ett hundratal pumpar en månad tillbaka men tack för tipset ;-)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tja, ljuset är väl minst decimeter och har ärvt den.
Jag tror jag fått farsans, eller fått erbjudande få den. Han hade den som barn tror jag. Hela min barndom användes den. Nu tror jag den fått vara i dvala ett par år. Får kolla när granen ska upp om den ligger i den lådan...
 
hsd
J JohanLun skrev:
Är det sån där lampan är 7cm lång och "stearinet" är del av glödlampan? Då har jag nog samma. Bävar när en lampa går sönder... :)
Inga problem,det finns nya, köpte själv ett trepack på järnaffären
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Politiker vill nog helst att alla grupper röstar på dem, så det tror jag inte riktigt på.
Folk kan tänka vad som är bäst för landet, inte bara vad som är bäst för dem själva.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är mycket el som handlas utanför spotmarknaden. Klart mer än den siffra du nämner. Men det ändå spotmarknaden som sätter det momentana priset. De svängningarna blir inte mindre av att el handlas på andra marknader. För att få balans mellan tillgång och efterfrågan måste man ha ett rörligt elpris. För jag gissar att du i te vill låsa upp storleken på din förbrukning exakt långt i förväg.
VV citera så man kan gå tillbaka o se vad du kommenterar.
Svängnningarna kanske inte blir mindre men de flesta skulle inte se dem, om man kunde upphandla sin el i förväg. Vad menar du med att låsa upp exakt. Det räcker ju att låsa upp typ 80% av förbrukningskurvan ett normalår. Resten kan inhandlas på annat vis.
 
A AndersS skrev:
Denna ska upp igen, fina grejor och inte en aning vad den drar i el. Är ju fjollvarning på att byta ut kulturhistoria, garanterat tidigare än 60-tal.:cool:
[bild]
Vi har en sån. Men det är jobbigt när en lampa går sönder och man måste leta upp vilken det är genom att byta en efter en. Nä, den går snart på tippen. Används inte längre.
 
A AndersS skrev:
Denna ska upp igen, fina grejor och inte en aning vad den drar i el. Är ju fjollvarning på att byta ut kulturhistoria, garanterat tidigare än 60-tal.:cool:
[bild]
Vi har en sån. Men det är jobbigt när en lampa går sönder och man måste leta upp vilken det är genom att byta en
A AndersS skrev:
Denna ska upp igen, fina grejor och inte en aning vad den drar i el. Är ju fjollvarning på att byta ut kulturhistoria, garanterat tidigare än 60-tal.:cool:
[bild]
Vi har en sån. Men det är jobbigt när en lampa går sönder och man måste leta upp vilken det är genom att byta en efter en. Nä, den går snart på tippen. Används inte längre.
 
Finns tillfällen då en sån här är användbar...:
Spänningsprovare i pennformat på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
hsd
För säkringar, vägguttag m.m. PHASEN testinstrument utan metallisk kontakt för att kontrollera växelspänning i vägguttag, spänningsförande ledare. Röd lysdiod
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns tillfällen då en sån här är användbar...:
[bild]
Jo, jo...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.