D
Jag tycker det här med el och priser, framförallt i söder, är ganska enkelt, på en hög nivå iaf, detta ser jag i kristallkulan.

Fortsätta med en integrerad internationell energiproduktion, som nu, ger under mycket lång tid (=tills europa ställt om och byggt ifatt) mycket höga priser, som nu ungefär, därefter blir priserna bara höga, förmodligen runt 1,50-2kr, Europa har ju inte tillgång till billig vattenkraft i någon större utsträckning, så det blir dyr-el för hela slanten, med skvättar av vind.

Dra ner på integrationen, detta kommer stimulera byggandet av mer inhemsk elproduktion, ger förmodligen priser runt 1kr, lite vattenkraft blandat med annat. Kan vi utjämna inom Sverige kan det kanske komma ner till hälften.

Vill man ha mer miljövänlig elproduktion så måste man i första hand dra ner på subventionerna, kanske även senare beskatta, av olja, kol och gas, detta kommer vara bästa stimuli för att bygga något annat, som idag i första hand sannolikt är kärnkraft men kanske kan vara annat senare.

Ser ingen quickfix
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jo, så är det nog. Man kan nog få en hel del röster genom att säga att "de rika" måste beskattas hårdare. "De rika" är en liten grupp så det gör inget om man inte få deras röster.

Att en hårdare beskattning av "de rika" inte skulle påverka statsbudgeten så värst mycket spelar ingen roll. När man har vunnit valet beskattar man alla hårdare istället, speciell dem vars röster man har fått.
Nu brukar man av ren självbevarelsedrift ta någon svagare, de har ju ingen röst att göra motstånd med. Detta börjar ofta redan i skolåldern då "ledare" utser hackkycklingar, någon svag, som man sen bygger sin egen makt på att förtrycka. Ganska vardagliga mekanismer men även vuxna går, som vi ser, på den enkla.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, vill man kalla det för framgångsrikt att inte driva sin egen politik när man tror att den är inopportun kan man ju göra det. Oklart vad framgången är bara. Att få sitta vid köttgrytorna? Det är ju det politiker normalt hävdar inte är deras drivkraft.

Därmed förstås inte sagt att det är eftersträvansvärt att vara kompromisslös, bara att vissa kompromisser är dåliga.
Om du tänker på dagens situation så är den ju ganska enkel, inget parti har mandat att genomföra sin politik från ax till limpa, kräver >50%, största partiet regerar och får igenom huvuddelen av sin politik men får också svälja att andra får inflytande. Har man varit chef i några decennier så är man van vid att man också måste verkställa beslut som man i grunden inte gillar och kanske tycker är fel. Sånt är livet, ända tills man blir diktator, eller småföretagare :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Vill man ha mer miljövänlig elproduktion så måste man i första hand dra ner på subventionerna, kanske även senare beskatta, av olja, kol och gas
På vilket sätt menar du att fossila bränslen är subventionerade i Sverige?

Jag är med på att vissa transport- och produktionsslag är skatteundantagna eller -gynnade pga. internationella konventioner (flyg- och fartygstrafik) och produktionsstöd (främst jordbruk), men hur får du det till fossilsubventioner, eller menar du något annat?
 
D djac skrev:
Om du tänker på dagens situation så är den ju ganska enkel, inget parti har mandat att genomföra sin politik från ax till limpa, kräver >50%, största partiet regerar och får igenom huvuddelen av sin politik men får också svälja att andra får inflytande.
Jag vet inte riktigt varför jag upprepat får agera halmgubbe för åsikter jag inte uttryckt (inte bara av dig), men jag talar förstås inte om att någon ska få genomslag för all sin politik; tvärtom är jag mot den stora staten och för begränsningar av majoritetens rätt.

Däremot tycker jag att de stora, teknikvänliga partierna och deras företrädare betett sig uselt som lämnat energipolitiken åt ett antal mindre, i frågan extrema, partier för att de själva inte brytt sig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt menar du att fossila bränslen är subventionerade i Sverige?

Jag är med på att vissa transport- och produktionsslag är skatteundantagna eller -gynnade pga. internationella konventioner (flyg- och fartygstrafik) och produktionsstöd (främst jordbruk), men hur får du det till fossilsubventioner, eller menar du något annat?
Det är det i särklass mest suventionerade energislaget, ända från produktionsplatsen, via transporter, till användningen.

Stapeldiagram visar subventioner för fossila bränslen 2020 med olja, kol, gas och elektricitet jämfört i miljarder dollar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte riktigt varför jag upprepat får agera halmgubbe för åsikter jag inte uttryckt (inte bara av dig), men jag talar förstås inte om att någon ska få genomslag för all sin politik; tvärtom är jag mot den stora staten och för begränsningar av majoritetens rätt.

Däremot tycker jag att de stora, teknikvänliga partierna och deras företrädare betett sig uselt som lämnat energipolitiken åt ett antal mindre, i frågan extrema, partier för att de själva inte brytt sig.
Jag tycker också att vi borde haft en mer robust energiproduktion men jag ser också att förutsättningarna för att skapa en sådan, utan att debattera kärnkraft specifikt, har motarbetats genom många små förändringar som oftare haft annan ideologisk grund.
 
D djac skrev:
Det är det i särklass mest suventionerade energislaget, ända från produktionsplatsen, via transporter, till användningen.

[bild]
Ok, så du har inget svar på frågan utan svarar på något annat. Fair enough.

Jag är som bekant (tror jag) ingen vän av fossila bränslen, men den där definitionen av subventioner är inte allmänt accepterad och störbilden mer än hjälper den. Jag pratar gärna negativa externaliteter, men det är något annat än subventioner.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, så du har inget svar på frågan utan svarar på något annat. Fair enough.

Jag är som bekant (tror jag) ingen vän av fossila bränslen, men den där definitionen av subventioner är inte allmänt accepterad och störbilden mer än hjälper den. Jag pratar gärna negativa externaliteter, men det är något annat än subventioner.
Det får man ju tycka såklart men att undanta beskattning, i förhållande till annat, anses allmänt vara en subvention. Jag är för att åtminstone göra det lika mellan energislagen, tex kärnkraft belastas med framtida miljöpåverkan (förvaring), medan olja inte ens belastas med samtida miljöpåverkan, då tycker jag att det haltar och gör det svårare att locka investeringar till kärnkraft.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
berisen berisen skrev:
[länk]

Kul tanke med reportage men det vore bättre att dom lät folk gissa vad uppvärmningen av ett hus kostar. En lampa kommer ju aldrig bli dyr att ha igång oavsett pris. Hittills i december har 85% gått åt till uppvärmning för egen del och den är ju svår att göra jättemycket åt.
SVT tänkte inte att i den snöiga vinterbilden på att 100% av elen från lampor och advetsstaken blir också till 100% värmeenergi. Man kan alltså vintertid inomhus lugnt ha igång sina lampor och adventsstakar utan att bry sig om om de drar 21 W eller 0,7 watt. Spelar ingen roll.

Sedan finns det väl någon messerschmitter här kanske som vill hävda att jämfört med värmepumpsvärne så skiljer det, stämmer förvisso. Men det blir så pass lite i diff att det knappast spelar någon roll. Även i förhållande till trevligheten i att julbelysa inomhus med riktiga lampor med glödtråd i, istället för fula LED.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
SVT tänkte inte att i den snöiga vinterbilden på att 100% av elen från lampor och advetsstaken blir också till 100% värmeenergi. Man kan alltså vintertid inomhus lugnt ha igång sina lampor och adventsstakar utan att bry sig om om de drar 21 W eller 0,7 watt. Spelar ingen roll.

Sedan finns det väl någon messerschmitter här kanske som vill hävda att jämfört med värmepumpsvärne så skiljer det, stämmer förvisso. Men det blir så pass lite i diff att det knappast spelar någon roll. Även i förhållande till trevligheten i att julbelysa inomhus med riktiga lampor med glödtråd i, istället för fula LED.
mmm och tyvärr säljs inte längre heatballs :(
( https://en.wikipedia.org/wiki/Heatball )
 
R
Magnus Filip skrev:
SVT tänkte inte att i den snöiga vinterbilden på att 100% av elen från lampor och advetsstaken blir också till 100% värmeenergi. Man kan alltså vintertid inomhus lugnt ha igång sina lampor och adventsstakar utan att bry sig om om de drar 21 W eller 0,7 watt. Spelar ingen roll.

Sedan finns det väl någon messerschmitter här kanske som vill hävda att jämfört med värmepumpsvärne så skiljer det, stämmer förvisso. Men det blir så pass lite i diff att det knappast spelar någon roll. Även i förhållande till trevligheten i att julbelysa inomhus med riktiga lampor med glödtråd i, istället för fula LED.
Kul att du är medveten om att en värmepump ger mer värme ut än det matas in el för att sedan totalt ignorera det faktumet :)

Om en värmepump har COP på säg 3 så får du ut 3kWh per inmatad kWh. 3 gånger bättre än dina glödlampor m.a.o.

Vet inte om det är så messerschmittigt att påpeka en så uppenbar sak. Snarare är det väl lite desinformationsvarning på det du precis skrev.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Kul att du är medveten om att en värmepump ger mer värme ut än det matas in el för att sedan totalt ignorera det faktumet :)

Om en värmepump har COP på säg 3 så får du ut 3kWh per inmatad kWh. 3 gånger bättre än dina glödlampor m.a.o.

Vet inte om det är så messerschmittigt att påpeka en så uppenbar sak. Snarare är det väl lite desinformationsvarning på det du precis skrev.
Om man vill spara någon hundralapp eller två. Men vad har man då gjort med sitt liv?

Vet en tok som bytte ut kylskåpslampan från glödtröd till LED, de är fanatiskt religiösa på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.