D
P pmd skrev:
Politiker vill nog helst att alla grupper röstar på dem, så det tror jag inte riktigt på.
Nja, om man kan peka ut en liten grupp som ett problem och få den större gruppens röster på det så är allt "fine and dandy" såklart.
 
P
Jo, så är det nog. Man kan nog få en hel del röster genom att säga att "de rika" måste beskattas hårdare. "De rika" är en liten grupp så det gör inget om man inte få deras röster.

Att en hårdare beskattning av "de rika" inte skulle påverka statsbudgeten så värst mycket spelar ingen roll. När man har vunnit valet beskattar man alla hårdare istället, speciell dem vars röster man har fått.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Socialdemokraterna ville antagligen inte ägga ner kärnkraftverk, men insåg att frågan skulle komma upp i varenda valrörelse i decennier framöver. Bättre då att göra kärnkraftens framtid till en icke-fråga.
Ja, det var precis det jag menade när jag kallade Palme populist. Han agerade mot sin egen övertygelse för att det var lättare att följa opinionen än försöka påverka den.

Samma sak med m och fp förstås, och att inget av betongpartierna orkade stå upp för moderniteten säger väl en del om tidsandan i skiftet 70/80-tal.

Numera tror jag dock att s är lika splittrade som sina väljare i frågan, men att en kärnkraftsvän som Stefan Löfven satte Ygeman som energiminister är sorgligt och talar väl för att partimotståndet är starkt och att Palmes populistiska val var politiskt klokt. Synd bara.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det var precis det jag menade när jag kallade Palme populist. Han agerade mot sin egen övertygelse för att det var lättare att följa opinionen än försöka påverka den.

Samma sak med m och fp förstås, och att inget av betongpartierna orkade stå upp för moderniteten säger väl en del om tidsandan i skiftet 70/80-tal.

Numera tror jag dock att s är lika splittrade som sina väljare i frågan, men att en kärnkraftsvän som Stefan Löfven satte Ygeman som energiminister är sorgligt och talar väl för att partimotståndet är starkt och att Palmes populistiska val var politiskt klokt. Synd bara.
Att man inte är svart/vit är en utmärkande egenskap för framgångsrika människor, både inom politik och näringsliv, fundamentalister får förvisso ofta ett fåtal hardcoresupporters men desto fler som inte tolererar dem, det gör de olämpliga som ledare i något större sammanhang.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
tommib tommib skrev:
Lite en definitionsfråga. Man drev inte kristallmottagaren med något lokalt batteri men nog behövdes det el till sändaren. Energin överfördes alltså trådlöst.

En, för all del långsökt, liknelse är att hävda att mobiltelefoner med trådlös laddning inte skulle kräva el eftersom de inte är kopplade med sladd till väggen.

Ja, jag hade tid över och var på humör att vara lite tvär ;)
Du har rätt, men mitt inlägg var menat som ett svar på vad jag uppfattade som att radiolyssnande för 100 år sen var ett skäl till att dra in el i hemmet. Förvisso smart att dra in ändå om man var lite förutseende.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D djac skrev:
Att man inte är svart/vit är en utmärkande egenskap för framgångsrika människor, både inom politik och näringsliv, fundamentalister får förvisso ofta ett fåtal hardcoresupporters men desto fler som inte tolererar dem, det gör de olämpliga som ledare i något större sammanhang.
Tja, vill man kalla det för framgångsrikt att inte driva sin egen politik när man tror att den är inopportun kan man ju göra det. Oklart vad framgången är bara. Att få sitta vid köttgrytorna? Det är ju det politiker normalt hävdar inte är deras drivkraft.

Därmed förstås inte sagt att det är eftersträvansvärt att vara kompromisslös, bara att vissa kompromisser är dåliga.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(Han agerade mot sin egen övertygelse) för att det var lättare att följa opinionen än försöka påverka den.
Hm, är inte jobbet som politiker att göra bägge de där sakerna ...
Jag ändrade ditt citat med att lägga in 2 parenteser för att förtydliga vad politiken handlar om, för att mildra ditt "mot sin egen övertygelse".
Ty det är ju inte skrivet på baksidan av Moses stentavlor vad en politiker, ett parti, eller en ideologi ska ha för åsikt i någon fråga, detta är flyende materia som hela tiden ändras under historiens gång.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Känns som väder/vind spelar mindre roll. Närmare 3kr per kWh i morgon igen i södra Sverige. Enorma skillnader mot SE1/2 just nu trots stor export. Det här är nog det nya normalpriset ett tag framöver.
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
https://www.dagbladet.no/nyheter/gir-deg-tusenlapper-i-ny-krisepakke/74862833

Vilken dröm. Staten tar 60-70% av alla kostnader över en visst nivå. Tänk om regeringen här hemma kunde vara sådär driftiga. Kommer ju såklart inte hända men kul för grannlandet :p

  • I stedet vil Ap/Sp-regjeringen innføre et system hvor staten automatisk tar mesteparten av regningen på all strøm over en viss kilowattpris.
  • Det blir trolig slik at staten ta 65 - 70 prosent av utgiftene over dette innslagspunktet.
  • Krisepakken skal vare ut mars 2022, blir Dagbladet fortalt.
  • Det er uklart hvor Vedum og Støre setter innslaget for staten, men enkelte nevner 70 eller 80 øre per kilowatt. Det vil i så fall medføre en betydelig lettelse for alle norske husstander med dagens strømpri
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
är ett beslut taget av sveriges riksdag/regering som ju representerar HELA Sverige.
Verkligen??? Sveriges regering styr hela Sverige MEN representerade liiite drygt hälften av väljare fram till nyligen ….nu gör den inte ens det!! Sunt förnuft har ingen chans när makthunger förblindar…. Ett välmående land som varken är utsatt för krig , sanktioner eller bojkott och ändå…..blir livet allt mindre attraktivt…. arma Sverige
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Ska göra och ska göra, frågan började med att @pmd kallade Palme en smart politiker och jag kontrade med att säga att han var en kortsiktig populist.

Tror man på public choice-skolan (vilket jag i någon mån gör) är förstås politisk opportunism att vänta, men det är ju inte detsamma som att vara imponerad av det.

Och i det specifika fallet konstaterar jag bara att jag anser att den politiska opportunismen i elsystemfrågan har varit skadlig och beklaglig.

Jag tycker därtill att jag varit tydlig med att jag tycker att flera partier levererat undermåligt här (utifrån mina preferenser) såväl som att det varit begripligt.

Men det är som sagt inte i sig skäl att tycka att de gjort rätt eller presterat bra. Det hade nog gått att driva en annan energipolitik till relativt liten politisk kostnad de senaste 20–25 åren i alla fall, men så har inte skett och det kan de ansvariga gott ställas till svars för. För det funkar förstås åt det hållet också, att vi som är för ett högelektrifierat samhälle kan driva den linjen genom att tillkännage våra preferenser.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P
berisen berisen skrev:
[länk]

Vilken dröm. Staten tar 60-70% av alla kostnader över en visst nivå. Tänk om regeringen här hemma kunde vara sådär driftiga. Kommer ju såklart inte hända men kul för grannlandet :p
Jag är tveksam till att betala elektriciteten för alla som slösar med den när jag själv sparar.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det hade nog gått att driva en annan energipolitik till relativt liten politisk kostnad de senaste 20–25 åren i alla fall, men så har inte skett och det kan de ansvariga gott ställas till svars för.
Absolut, de senaste 20 åren hade många kunnat stå stadigare för t.ex. kärnkraft, för de gamla 70-80-talsvindarna har till stor del blåst över. Visst finns det ett kraftigt KK-motstånd, även idag, i en krympande minoritet. Men politiskt har det inte varit speciellt omöjligt att ställa sig på KK-sidan om man inte hör till den minoriteten.
Det kom vi väl fram till också, att folkpartiet tydligen var rätt uttalat för KK redan år 2001, det hade varit svårare ytterligare 20 år tidigare.


Men för att bemöta det du kallar populism så anser jag att politik visst är att veta vart man vill, men för att vara en duglig politiker som ska kunna ändra på något i verkligheten så måste man också ha en känsla för vad som är politiskt möjligt, i den givna tid man lever i.
Genom att både anpassa sig till realiteten och samtidigt på ett annat, mer skymt sätt, försöka driva samhället till att det ska bli politiskt möjligt ger nog den största framgången.
Många politiker har kastat bort sina möjligheter genom att vara för fundamentalistiska i sin hållning, som ganska snart leder till att man inte får igenom något alls, inte påverkar något alls. Det är de rakryggade politikerna som inte fick något uträttat.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
hsd
Tidigare statsministern Stefan Löfven (S) har ansökt om avgångsersättning, skriver Dagens industri.

Ansökan lämnades in till Statsrådsarvodesnämnden i fredags. Löfven kan som mest få 2,16 miljoner kronor, som motsvarar hans tidigare årslön som statsminister
 
G
hsd hsd skrev:
Tidigare statsministern Stefan Löfven (S) har ansökt om avgångsersättning, skriver Dagens industri.

Ansökan lämnades in till Statsrådsarvodesnämnden i fredags. Löfven kan som mest få 2,16 miljoner kronor, som motsvarar hans tidigare årslön som statsminister
Och visst får MP folket som sa upp sig från regeringen också pengar av oss. Ska höra med chefen där jag jobbar om vi har liknande avtal;). I SVDs ledare stod det för några månader sedan en i mitt tycke rätt eftertänksamt stycke som handlade om "har man frågat de som betalar"...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.