S Styrman_jansson skrev:
Ericsson i Kista har ganska rejäla datahallar där man bl.a. utvecklar/testar teknik för t.ex. 5G.

Vid en snabb efterforskning kan jag även hitta att;
AGA i älvsjö tillverkar industrigaser, Atlas Copco i Nacka tillverkar vad jag kan lösa mig till kompressorer, Barnängen tillverkar tvål i sin fabrik på Ekerö samt en hel drös med mindre tillverkare såsom t.ex. borstfabriker, industrisvetsprodukter, snickerier m.m

Vissa, t.ex. Assa, är oklart om de har tillverkning i Stockholm. Många verkar ha haft nyligen men jag kan inte hitta info om de fortfarande har.
Ja men då är det inte sthlm i sig =) då är det sthlm kommun. Inte staden. Så är det färdigutrett.

Lite som att som förr säga att Malmö tillverkade minsann maskiner till bönderna. Men det var bara samma län. (innan allt blev skåne län)
 
skoge skoge skrev:
För övrigt angående pris på mat, mjölken kostar 10.65/liter (Coop,Arla ko)...
Om det ska bära sig med dagens priser på jordbrukets "förnödenheter" så måste mjölken upp i 15 kr/liter
Här i Stockholm är mjölken dyrare, kom hit och handla så hjälper ni landsbygden! ;) (jag fick en smärre chock när jag för många år sen började jämföra priser i matbutiker mellan Stockholm och Uppsala).
 
P pmd skrev:
Där tillverkas rätt mycket programvara. Sånt brukar man göra på kontor.
Alltså ingen industri då.
Utan kontor =)
 
R Rkarlsson skrev:
Ja men då är det inte sthlm i sig =) då är det sthlm kommun. Inte staden. Så är det färdigutrett.

Lite som att som förr säga att Malmö tillverkade minsann maskiner till bönderna. Men det var bara samma län. (innan allt blev skåne län)
Vad är Stockholm då? Ska vi begränsa oss till bara Stureplan eller vad säger du.

Vad kallar sig någon som bor i Kista, Nacka och Ekerö? Södermanlänningar?

Då sker inte någon tillverkning i t.ex. Göteborg heller. Jag såg inte någon fabrik på Avenyn sist jag var där...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, du tycker att mindre företag inte spelar någon roll, vi kan lägga ner alla företag i Sverige, utom 10, eller hur många ska det vara? 5, 20?

Du underskattar dessutom totalt (eller kanske inte ens tänkt tanken) på vilken betydelse Stockholm har som ekonomisk motor, kulturell motor, innovationsmotor i Sverige.

Så nä, fjollträskarna behövs, Sverige behöver Stockholm, och Stockholm behöver övriga Sverige, utan tvekan.
Alla behöver alla.
Men kontoren kan flytta, det kan ofta inte stora fabriker, eller det är extremt omfattande jämfört med att flytta kontor.
Nej mindre företag är inte av obetydande roll. Men det är skillnad på en liten snickare som omsätter 5 miljoner mot en fabrik som omsätter från 200-300 miljoner.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja men då är det inte sthlm i sig =) då är det sthlm kommun. Inte staden. Så är det färdigutrett.

Lite som att som förr säga att Malmö tillverkade minsann maskiner till bönderna. Men det var bara samma län. (innan allt blev skåne län)
Som någon skrev, man producerar väl även saker när man tex skapar programkod, designar och utvecklar saker. Bara det att man inte har en fabrik som massproducerar en fysisk artikel. Vad är viktigast att ha kvar i Sverige, kompetens att utveckla avancerad teknik eller möjligheter att producera billig teknik?

Jag är för att ha kvar produktion i Sverige, då jag tror att alla inte vill läsa på högskola och att jag vet att det är lättare att prata med produktionspersonal nästgårds än på andra sidan klotet. Jag tror att man måste låta låga löner ha låg skatt och ge mer pengar in än bidrag. Långt ifrån bilism nu... Men kontentan är väl att vi blir mindre beroende av både bilen och centraliserade arbeten om arbetena är av "kontorskaraktär"...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla behöver alla.
Men kontoren kan flytta, det kan ofta inte stora fabriker, eller det är extremt omfattande jämfört med att flytta kontor.
Nej mindre företag är inte av obetydande roll. Men det är skillnad på en liten snickare som omsätter 5 miljoner mot en fabrik som omsätter från 200-300 miljoner.
Näe, kontoren kan inte flytta enkelt, det är nog lättare att flytta en maskin än tjänstemän med spetskompetens (och deras familjer). Däremot kan tjänstemännen jobba på distans.

Stora fabriksanläggningar kan ju investeringarna i lokaler vara dyra. Men själva produktionen kan flytta. Det har jag sett ske hos underleverantörer. De flyttar en line från en kontinent till en annan som ingenting. Jag har haft flera sådana case senaste åren.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Näe, kontoren kan inte flytta enkelt, det är nog lättare att flytta en maskin än tjänstemän med spetskompetens (och deras familjer). Däremot kan tjänstemännen jobba på distans.

Stora fabriksanläggningar kan ju investeringarna i lokaler vara dyra. Men själva produktionen kan flytta. Det har jag sett ske hos underleverantörer. De flyttar en line från en kontinent till en annan som ingenting. Jag har haft flera sådana case senaste åren.
Jag är för att ha PRODUKTION i Sverige, inte i kina, eller övriga asiatiska länder.

Produktionen är svårare att flytta än tjänstemän i sverige där vi ska ha kvar vår produktion. Lycka till att hitta vettig kompetent personal som är effektiv och kan allt i produktionen.

I det fallet är det exakt lika lätt som en plätt att kicka utvecklarna i Kista och ringa kina så löser de fallet på mindre än ett dygn. Tråkigt men sant.

Har man då produktion i sverige så kan man som en del fabriker, ha utvecklarna i fabriken i direktkontakt med de som tillverkar.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är Stockholm då? Ska vi begränsa oss till bara Stureplan eller vad säger du.

Vad kallar sig någon som bor i Kista, Nacka och Ekerö? Södermanlänningar?

Då sker inte någon tillverkning i t.ex. Göteborg heller. Jag såg inte någon fabrik på Avenyn sist jag var där...
Som det var uppe. Jag kallar ingen i Södertälje för sthlmbor.

Nej Torslanda är ganska långt ut på hisingen förvisso.
 
A
J JohanLun skrev:
Här i Stockholm är mjölken dyrare, kom hit och handla så hjälper ni landsbygden! ;) (jag fick en smärre chock när jag för många år sen började jämföra priser i matbutiker mellan Stockholm och Uppsala).
Hur tänkte du nu?
För att mjölken är dyrare där betyder inte det att bonden får mer betalt.. Utan att mellanhänderna får mer betalt...

19 kr betalar jag för mjölken på affären i byn.
Då går 13 kr rakt in till bonden..
Varför?
Det är hans mjölk från eget mejeri.
Det kallar jag få bra betalt för sin produkt.
Inte 6-7 kr per liter.... om ens det från arla... Med äldre kontrakt..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är Stockholm då? Ska vi begränsa oss till bara Stureplan eller vad säger du.

Vad kallar sig någon som bor i Kista, Nacka och Ekerö? Södermanlänningar?

Då sker inte någon tillverkning i t.ex. Göteborg heller. Jag såg inte någon fabrik på Avenyn sist jag var där...
Tror begreppet Storstockholm inkluderar alla kommuner i Stockholm län, vill du minska ned kan man skriva Stockholm med kranskommuner.
Blev tillfrågad om en ev. offert med Kalmar län och dess kommuner där man var väldigt exalterad, tills jag beskrev länet och där största kommunen Kalmar var ca hälften av Huddinge eller Haninge, lite slarvigt. Och de båda kommunerna tillsammans är lite mindre än hela länet. Vad som hände med intresset,.... ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag är för att ha PRODUKTION i Sverige, inte i kina, eller övriga asiatiska länder.

Produktionen är svårare att flytta än tjänstemän i sverige där vi ska ha kvar vår produktion. Lycka till att hitta vettig kompetent personal som är effektiv och kan allt i produktionen.

I det fallet är det exakt lika lätt som en plätt att kicka utvecklarna i Kista och ringa kina så löser de fallet på mindre än ett dygn. Tråkigt men sant.

Har man då produktion i sverige så kan man som en del fabriker, ha utvecklarna i fabriken i direktkontakt med de som tillverkar.
De leverantörer vi har som flyttar produktion har redan fabriker dit de flyttar. De flyttar en Line i fabriken, alltså en produkt. Tar man en produkt i taget så är det rätt odramatiskt. Kompetensen finns redan där.

Givetvis kan du flytta RoD till andra länder, men ingenjörer är rätt lågt avlönade i Sverige.
 
Utifrån mitt inlägg #4331 så kan man inte i en tråd belysa vilka förutsättningar vi har geografiskt.
Har haft fingret med i en del av infrastrukturaffärer och då får man lära sig den hårda vägen de mycket stora skillnader som finns geografiskt. Så i inläggen blandas helt olika förutsättningar, men gillar man bara att diskutera, debattera och hävda vad som är rätt, jajamen då fungerar en tråd för hela Sverige.
Den gamla klyschan "elefanten måste styckas" gäller ännu mera här.
Ett exempel, från Linköping till Kalmar R34an som blir ca 25 mil och exkluderar vi start och stoppstäder, finns väl ingen kommun på den sträckan större än Vimmerby på ca 16000 i hela kommunen, resten av kommuner och orter är betydligt mindre. Så i det geografisk området bor säkerligen färre än i Huddinge eller Haninge (har ej räknat)
Och nu är vi södra Sverige, inte Norrland.
Så att vi ser olika på framtiden för bilister är utifrån olika förutsättningar, bara att acceptera om de problem som finns framöver ska kunna lösas. Hade liknande dialog i ett internationellt bolag där Holländare undrade varför vi inte kunde göra som dem i Sverige, där även de snabbt insåg att det gåååår ju inte, vi skulle aldrig kunna bygga något i Sverige. De hade då nästan dubbelt så många innevånare som i Sverige på en helt annan yta.
 
G
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
G OMathson skrev:
Hur mycket tex lagfart, pantbrev, reavinstskatt, statlig skatt, trängselskatt, osv har du betalat? Svårt att se det också? Lägg ned tex Dorotea!
[länk]
ingen reavinstskatt.
Ingen trängselskatt.

övrigt du listat har jag betalat.
summor håller jag för mig.
Men jag har iallafall betalat för mig.
Att folk i städerna får betala mer än en på landsbygden är helt normalt, då inkomster och försäljning är högre.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.