Nissens
Maskintok skrev:
Men om vi hugger av stöckhölm från resten av Sverige... Så blir mycket tyst...
kabeln är liksom som av då:crysmile:
och inte behöver de bekymra sig för energi..
Och att strömmen ska gå... För det skulle vara konstant svart där... (y):crysmile::crysmile::crysmile:
Ja, det är lite lustigt, det är bara de i Sthlm som tycker att Sthlm är viktigt för Sverige. Man hör aldrig någon utanför Sthlm säga det…

Och det är en bara liten minoritet om drygt 10% av Sveriges befolkning som bor där. :)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men om vi hugger av stöckhölm från resten av Sverige... Så blir mycket tyst...
kabeln är liksom som av då:crysmile:
och inte behöver de bekymra sig för energi..
Och att strömmen ska gå... För det skulle vara konstant svart där... (y):crysmile::crysmile::crysmile:
Enorm gruvdrivningsmaskin över en väg, med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskiner finns för jobbet
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
[bild]

Maskiner finns för jobbet
Och minns jag rätt är den eldriven :rolleyes:

Edit: Jupp, jag mindes rätt. Här funkade det inte med någon fjuttig fossilmotor ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagger_288
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Och minns jag rätt är den eldriven :rolleyes:

Edit: Jupp, jag mindes rätt. Här funkade det inte med någon fjuttig fossilmotor ;)

[länk]
Hur ofta tror du den flyttas... köra på el går ju när kabel finns...prova ladda batterier för att driva den
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]

Maskiner finns för jobbet
Såg ett program för många år sedan när de körde en sådan från, om jag minns rätt, Holland eller västra Tyskland bort till något kolbrott i östra Tyskland.
 
A
skoge skoge skrev:
Hur ofta tror du den flyttas... köra på el går ju när kabel finns...prova ladda batterier för att driva den
Fan är ju bara att använda kabeln som tokholmarna har nu..
2 hål i väggen... vattenfall.. Blir bra det där.. :D:crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
 
harry73
skoge skoge skrev:
köra på el går ju när kabel finns
Och det är ett bra sätt att transportera sig
Interiör av en tågvagn med sittplatser och en passagerare i farten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Du kan drunkna i en vattenpöl. Men du förminskar att ett litet bolag som hade en liten damm sket totalt i sin damm.
Är vi så säkra på att de större har koll på sina större dammar då? Den räcker för att visa att dammar är rätt farliga.
Det var många som blev drabbade länge, bron var borta ett bra tag, sen när de väl fick dit en militärbro så tog det ett par år innan en permanent var där.
Det var inte meningen att förminska de olägenheter som uppstod där då, men jag förstår inte vad det har med fossilfri och co2-fri vattenkraft att göra.
R Rkarlsson skrev:
Du kan drunkna i en vattenpöl. Men du förminskar att ett litet bolag som hade en liten damm sket totalt i sin damm.
Är vi så säkra på att de större har koll på sina större dammar då? Den räcker för att visa att dammar är rätt farliga.
Det var många som blev drabbade länge, bron var borta ett bra tag, sen när de väl fick dit en militärbro så tog det ett par år innan en permanent var där.

R Rkarlsson skrev:
Du kan drunkna i en vattenpöl. Men du förminskar att ett litet bolag som hade en liten damm sket totalt i sin damm.
Är vi så säkra på att de större har koll på sina större dammar då? Den räcker för att visa att dammar är rätt farliga.
Det var många som blev drabbade länge, bron var borta ett bra tag, sen när de väl fick dit en militärbro så tog det ett par år innan en permanent var där.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hmm, de där skidsystemen skulle nog dö rätt fort utan vi skidåkare i Stockholm. Fast jag åker iof till Alperna. Men senaste 3 åren har jag kört sverige så ungarna fått lära sig
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är lite lustigt, det är bara de i Sthlm som tycker att Sthlm är viktigt för Sverige. Man hör aldrig någon utanför Sthlm säga det…

Och det är en bara liten minoritet om drygt 10% av Sveriges befolkning som bor där. :)
De 10% drygaste...!
 
F frasen_36 skrev:
Det var inte meningen att förminska de olägenheter som uppstod där då, men jag förstår inte vad det har med fossilfri och co2-fri vattenkraft att göra.
Förstår inte riktigt vad du menar? Det var ju inte dig jag citerade, så ditt svar blev märkligt precis som att du har 2 konton.
 
F frasen_36 skrev:
Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.
Det kommer troligtvis åldras lika som avfallet efter den naturliga ”kärnreaktorn” i Okla i Afrika.
https://fof.se/tidning/2003/2/artikel/en-naturlig-karnreaktor

Där har avfall ”förvarats” naturligt i 2 miljoner år. Vår valda metod av för slutförvar bygger bl.a. på erfarenheter därifrån.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
hugg lös den där pungkulan från resten av landet så kan ni behålla ert diesel och bensinförakt där... Så behåller vi fjällvärlden och alla skidbackar... Kan ju inte direkt säga att jag skulle sakna er..
Men kanske deras pengar ...? :thinking:
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kanske deras pengar ...? :thinking:
Nja det skulle vara de som startat upp verksamhet för Stockholmarnas ankomst och boende.. Men vi övriga.. nej.. vi klarar oss bättre utan...
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är lite lustigt, det är bara de i Sthlm som tycker att Sthlm är viktigt för Sverige. Man hör aldrig någon utanför Sthlm säga det…

Och det är en bara liten minoritet om drygt 10% av Sveriges befolkning som bor där. :)
Jag bor inte i Stockholm (och har aldrig bott där), men jag tycker ändå att Stockholm är jäkligt viktigt för Sverige.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.