1 092 794 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nedsättningen av förmånsvärdet togs bort så sent som 31/12 2020.Nötegårdsgubben skrev:
Och sen nya besiktningsregler 2018 som kräver att halva bilen skruvas isär vid varje besiktning (genom ägarens försorg, så klart).
Det var nog spikarna i kistan för ett annars utmärkt alternativ.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 315 inlägg
Hade en gasvolvo, en V70. Tyvärr hade gastanken en begränsad livslängd (godkännande?) och nya slutades tillverka så det blev ju till att göra sig av med den innan man var tvungen att spärra gasdelen. Mycket irriterande. Speciellt då det finns en gasmack i byn!
Gastankarna i gasbilar har en viss livslängd.V videopac skrev:
Köper du en passat så måste du antingen lämna in den på verkstad varannan besiktning (eller varje kommer inte ihåg) för att demontera skyddet så att de kan besikta tankarna. Eller betala vw för att besikta de.
Svindyrt, plus att det var skittankar i iallafall 2012 års modellerna.
Tror det var en Passat som sköt gastanken vid tankning för ett par år sedan?
Fel, en Touran var det:
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...de-vid-tankning-av-biogas-i-linkoping-182638/
https://corren.se/nyheter/linkoping/explosion-vid-biogasstation-8011273.aspx
https://www.gasnatetstockholm.se/ny...-vw-aterkallar-gasbilar-efter-tank-explosion/
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...de-vid-tankning-av-biogas-i-linkoping-182638/
https://corren.se/nyheter/linkoping/explosion-vid-biogasstation-8011273.aspx
https://www.gasnatetstockholm.se/ny...-vw-aterkallar-gasbilar-efter-tank-explosion/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, men på Volvon så fanns inte någon sådan möjlighet utan när godkännandet gick ut så var det bara att byta tank... inte så lätt när de slutat tillverka dem.R Rkarlsson skrev:Gastankarna i gasbilar har en viss livslängd.
Köper du en passat så måste du antingen lämna in den på verkstad varannan besiktning (eller varje kommer inte ihåg) för att demontera skyddet så att de kan besikta tankarna. Eller betala vw för att besikta de.
Svindyrt, plus att det var skittankar i iallafall 2012 års modellerna.
Trist för det kändes som ett bra alternativ miljömässigt.
Nej det är miljövidrigt att man inte kan ordna det. Den går inte långt på bensin heller va ?V videopac skrev:
Inte på alla stationer, utan bara drygt hälften,M Mats_R skrev:
”På alla våra stationer kan du betala med INGO-kort, Circle K kort och bankkort. På drygt hälften av våra stationer kan du även betala med kontanter.”
https://www.ingo.se/stationer
Finns ett par i storlek 42 på Erikshjälpen i orten där jag bor. Som nya men lite för små för mig. Hör av dig om du är "42:a" och vill ha ett par riktiga skoterkängor.G Guson skrev:
Ja. Dock var nedsättningen alltid tidsbegränsad, och varenda gång den skulle gå ut väntade regeringen in i det sista (typ sista dagarna) med att ta beslut om det skulle bli en fortsättning. Vilket innebar att marknaden var totaldöd dessa år i väntan på beslut.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ingen "möjlighet" tyvärr, utan tankarna måste fortfarande bytas när de "går ut". Ovanpå detta måste besiktningen varje år numera kolla att de inte gått ut, och då måste tankarna vara frilagda eller så får man ha med sig ett intyg från verkstaden.V videopac skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 315 inlägg
Ja, det låg väl i statsbudgeten, och där kommer ju själva sakbesluten sent i december.C cpalm skrev:
Minns en kollega som hade en etanolbil som blev mäkta snopen när extranedsättningen för dem försvann från ett år till ett annat. Jag frågade honom om han inte hade koll på övergångsbestämmelserna i inkomstskattelagen, men det var tydligen inte roligt…
Jag har med egna ögon sett när det samma skedde med en Subaru, den var konverterade till motorgas i Italien och köparen (som importerade den till Sverige) fick med en adapter som gjorde att munstycket till biogas gick att ansluta.Fotografen skrev:
Det var en Legacy kombi och från baksätet och bakåt var såväl golv som tak i princip bortsprängt, bakluckan låg i skärmtaket ovanför pumpen och krockbalken hittades på en bergknalle (5-7m hög?) 20m bort.
Som av ett under backade taxin som stod i kö undan sekunder innan smällen. Två (ägaren och hans vän) som stod bredvid bilen blev allvarligt skadade men som tur var dog ingen.
Fy tusan...just med adaptrar går det att göra bort sig har jag förstått.