C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Subventionsmässigt försvann väl fördelen för förmånsbilar för en handfull år sen, och då kan vi ju se att marknaden snart dör, om det går som för etanolbilarna.
Nedsättningen av förmånsvärdet togs bort så sent som 31/12 2020.
Och sen nya besiktningsregler 2018 som kräver att halva bilen skruvas isär vid varje besiktning (genom ägarens försorg, så klart).
Det var nog spikarna i kistan för ett annars utmärkt alternativ.
 
C cpalm skrev:
Nedsättningen av förmånsvärdet togs bort så sent som 31/12 2020.
Så pass, även den extra nedsättningen alltså? Ja, jag har som sagt närmast förträngt det.
 
Hade en gasvolvo, en V70. Tyvärr hade gastanken en begränsad livslängd (godkännande?) och nya slutades tillverka så det blev ju till att göra sig av med den innan man var tvungen att spärra gasdelen. Mycket irriterande. Speciellt då det finns en gasmack i byn!
 
V videopac skrev:
Hade en gasvolvo, en V70. Tyvärr hade gastanken en begränsad livslängd (godkännande?) och nya slutades tillverka så det blev ju till att göra sig av med den innan man var tvungen att spärra gasdelen. Mycket irriterande. Speciellt då det finns en gasmack i byn!
Gastankarna i gasbilar har en viss livslängd.
Köper du en passat så måste du antingen lämna in den på verkstad varannan besiktning (eller varje kommer inte ihåg) för att demontera skyddet så att de kan besikta tankarna. Eller betala vw för att besikta de.
Svindyrt, plus att det var skittankar i iallafall 2012 års modellerna.
 
Tror det var en Passat som sköt gastanken vid tankning för ett par år sedan?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Gastankarna i gasbilar har en viss livslängd.
Köper du en passat så måste du antingen lämna in den på verkstad varannan besiktning (eller varje kommer inte ihåg) för att demontera skyddet så att de kan besikta tankarna. Eller betala vw för att besikta de.
Svindyrt, plus att det var skittankar i iallafall 2012 års modellerna.
Jo, men på Volvon så fanns inte någon sådan möjlighet utan när godkännandet gick ut så var det bara att byta tank... inte så lätt när de slutat tillverka dem.

Trist för det kändes som ett bra alternativ miljömässigt.
 
V videopac skrev:
Jo, men på Volvon så fanns inte någon sådan möjlighet utan när godkännandet gick ut så var det bara att byta tank... inte så lätt när de slutat tillverka dem.

Trist för det kändes som ett bra alternativ miljömässigt.
Nej det är miljövidrigt att man inte kan ordna det. Den går inte långt på bensin heller va ?
 
M Mats_R skrev:
Ingo har sedelautomat så man slipper använda plastkort.
Inte på alla stationer, utan bara drygt hälften,
”På alla våra stationer kan du betala med INGO-kort, Circle K kort och bankkort. På drygt hälften av våra stationer kan du även betala med kontanter.”
https://www.ingo.se/stationer
 
G Guson skrev:
Skoterkängor.[bild] Skulle gärna köpa igen om de fanns att få tag på idag. "Riktiga" skoterkängor som säljs nu är inte vad jag söker.
Finns ett par i storlek 42 på Erikshjälpen i orten där jag bor. Som nya men lite för små för mig. Hör av dig om du är "42:a" och vill ha ett par riktiga skoterkängor.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är miljövidrigt att man inte kan ordna det. Den går inte långt på bensin heller va ?
Nej, inte värst långt tyvärr. Totalt med gas och bensin blev det väl som en vanlig V70. De fick minska bensintankens storlek för att inte behöva höja golvet i lastutrymmet.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så pass, även den extra nedsättningen alltså?
Ja. Dock var nedsättningen alltid tidsbegränsad, och varenda gång den skulle gå ut väntade regeringen in i det sista (typ sista dagarna) med att ta beslut om det skulle bli en fortsättning. :mad: Vilket innebar att marknaden var totaldöd dessa år i väntan på beslut.

V videopac skrev:
Jo, men på Volvon så fanns inte någon sådan möjlighet utan när godkännandet gick ut så var det bara att byta tank...
Det är ingen "möjlighet" tyvärr, utan tankarna måste fortfarande bytas när de "går ut". Ovanpå detta måste besiktningen varje år numera kolla att de inte gått ut, och då måste tankarna vara frilagda eller så får man ha med sig ett intyg från verkstaden.
 
C cpalm skrev:
Ja. Dock var nedsättningen alltid tidsbegränsad, och varenda gång den skulle gå ut väntade regeringen in i det sista (typ sista dagarna) med att ta beslut om det skulle bli en fortsättning. :mad: Vilket innebar att marknaden var totaldöd dessa år i väntan på beslut.
Ja, det låg väl i statsbudgeten, och där kommer ju själva sakbesluten sent i december.

Minns en kollega som hade en etanolbil som blev mäkta snopen när extranedsättningen för dem försvann från ett år till ett annat. Jag frågade honom om han inte hade koll på övergångsbestämmelserna i inkomstskattelagen, men det var tydligen inte roligt…
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tror det var en Passat som sköt gastanken vid tankning för ett par år sedan?
Jag har med egna ögon sett när det samma skedde med en Subaru, den var konverterade till motorgas i Italien och köparen (som importerade den till Sverige) fick med en adapter som gjorde att munstycket till biogas gick att ansluta.
Det var en Legacy kombi och från baksätet och bakåt var såväl golv som tak i princip bortsprängt, bakluckan låg i skärmtaket ovanför pumpen och krockbalken hittades på en bergknalle (5-7m hög?) 20m bort.
Som av ett under backade taxin som stod i kö undan sekunder innan smällen. Två (ägaren och hans vän) som stod bredvid bilen blev allvarligt skadade men som tur var dog ingen.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Fy tusan...just med adaptrar går det att göra bort sig har jag förstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.