13th Marine 13th Marine skrev:
"För varje körd kilometer med en bil som drivs av el släpps det genomsnittligen ut 61 gram CO2 om elen producerats på konventionellt sätt, laddas batteriet med el producerad från vatten eller vind minskar uppsläppet ytterligare"
Och andelen "konventionell" el kommer minska med tiden.
Antar att siffrorna också gäller moderna bilar och inte snittet över fordonsparken.

Där är väl ingen hets på att skrota bilar? Målet är ju att fasa in elbilen genom att de nya är av el, det är sällan någon skrotar sin 20år gamla bil för att gå och köpa en ren elbil.
Priset ändrar sig förhoppningsvis på sikt, det är en tidig teknik och ofta har man inte satsat på budgetmodellerna utan de man kan ta mer för.

EDIT: Och i din länk kan man förresten läsa detta:
"I juli 2018 togs den femåriga befrielsen av miljöbilars fordonskatt bort" ;)
Hur mycket CO2 släpper elbilen ut om den är laddad på el från oljeverket i Karlshamn eller från kolkraftverk i Polen?
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jo det håller jag med på. Om Svensk grön el ersätter kol i annat land är det också en miljövinst.
[länk]
Att hävda att andra uppgifter om elbilens co2 påverkan är fel kan man inte göra, man vet inte vad man får.
Det är klipparna på Nasdaq börsen som avgör.
Man kan bara förmoda att ex en bilhandel som gärna och helst säljer elbilar är något relevanta med sina uppgifter angående co2, det gjorde i alla fall jag. Antar att man tagit ett snitt i EU.
Det är helt klart så att elbilens miljövänlighet är väldigt beroende av hur elen produceras. Det är dumt att påstå eller tro något annat. Skit in skit ut helt enkelt.

Dock kan jag ju, oavsett vilken bil jag kör, välja att köpa grön el och då har man ju tagit hand om sin del av kakan.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur mycket CO2 släpper elbilen ut om den är laddad på el från oljeverket i Karlshamn eller från kolkraftverk i Polen?
Men det är för att vi röstat genom att man ska lägga ner kärnkraften.

Eller för att citera Kjell-Olof Feldt och hans dikt om löntagarfonderna


Kärnkraftsnedläggningen är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är väl lite oärligt att gapa om att bilarna är dåliga när det uppenbarligen är priset som är nageln i ögat och det nu istället är synd om folk som inte har råd med dem.
Självklart ska vi ställa om till elbil men först bör kollektivtrafiken byggas ut utanför 08, sedan ska vår el även komma från kärnkraft i större utsträckning
 
P pmd skrev:
Man kan inte välja att bli renskötande same och därmed bli särbehandlad. Man kan däremot välja att bli bonde och få EU-bidrag.
Eller invandrare
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dock kan jag ju, oavsett vilken bil jag kör, välja att köpa grön el och då har man ju tagit hand om sin del av kakan.
Jag tror att det som har störst effekt är att ladda under timmar med lågt elpris. Ju högre priset är, desto större andel fossil kraft ingår i mixen.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Din ursprungskommentar har så många nivåer som nu dessutom fördjupas av ovan.

Har din värld krympt till det kvarteret du bor i? Är du den ovanliga sortens egoist som inte förstår hur negativ påverkan på andra till slut drabbar dig själv? Ser du inte att ditt kvarter producerar noll av det du behöver?

De människor långt bort, vars arbete du beror av, kommer snart bo i tält på din innergård efter att deras hemtrakt översvämmats. Inte ens Frontex polerade kängor och dränkningsmanövrar kommer att stoppa det.

Hur tror du klimatet påverkar lokala miljöer?
Det må vara egoistiskt men jag tänker på mina barn först som måste andas in din kolmonoxid och klimatet kommer sekundärt det. Men du kan ju glädja dig med att min kamp för elbilen gynnar även klimatet även om Sveriges omställning till elbil spelar exakt noll roll för klimatet. Sverige kan enbart spela en roll för klimatet genom forskning och innovation.
 
W witten skrev:
Jag tror att det som har störst effekt är att ladda under timmar med lågt elpris. Ju högre priset är, desto större andel fossil kraft ingår i mixen.
Ja då hjälper du även den som inte köper grön el att få leveransmixen mindre fossil.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja då hjälper du även den som inte köper grön el att få leveransmixen mindre fossil.
Ja precis, även om du köper 100% fossilfritt så förbrukar du lika stor andel fossilt som alla andra den sekund du använder el och det ingår fossilt i mixen just då.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
engs
MathiasS MathiasS skrev:
Och det är inte tillåtet enligt EU-reglerna har jag fått lära mig så där sitter vi fast.

Men, det man som konsument kan göra är ju att köpa "grön el". Man vet förstås inte var den energi man förbrukat kommer i varje ögonblick, men man ser till att den volym man köper produceras rätt.

Man kan ju tycka att det är lite av ett luftslott, men på totalen ger det ändå den minsta mängd energi som måste produceras utan fossila bränslen.
Bättre med kärnkraft då som tyvärr inte klassas som grön (än). Runt 2,5ggr lägre CO2 / kWh än vindkraft.
Dock kommer kärnkraft klassas som "hållbar" av EU efter årsskiftet, med 99% säkerhet av vad jag hört.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag har 60% kärnkraft från fortum. Skulle gärna sett 100%. Men hur kan de garantera att 60% av min el innehåller elektroner från kärnkraften? :p
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min elvaåriga Passat med DSG går fortfarande bra.
Fint!
6 eller 7 växlad? , de senare verkar svagare
 
En omedelbar fara trumfar ju oftast en fara på längre tid, om huset brinner funderar man inte på hur brandbilen framdrivs, om barnen får bestående skador av gifter funderar man inte på CO2, men om huset är säkert och barnen andas frisk luft så tänker jag att om vi inte agerar på CO2 så kommer de ev få stora problem inom en ganska nära horisont, kanske värre än de avgaser de andas in idag. Samma tänker jag med långtidsförvaring av kärnavfall. Givetvis måste vi tänka på det, men vi måste släcka bränderna först - dvs CO2 trumfar att lägga ned kärnkraften. Därför tror jag ändå det är lättare för oss än för de länder med hungersnöd och diktatur. De kommer skita i CO2 om de riskerar dö av svält eller en kula... Lite Maslovs behovstrappa, om man ställs inför en snar död eller att rädda planeten på sikt så är det få som offrar livet för planeten. Men det finns de som gör det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
De människor långt bort, vars arbete du beror av, kommer snart bo i tält på din innergård efter att deras hemtrakt översvämmats. Inte ens Frontex polerade kängor och dränkningsmanövrar kommer att stoppa det.
Vi måste nog låta Frankrike ta över ansvaret för Frontex...
Blir nog mer avskräckande
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har 60% kärnkraft från fortum. Skulle gärna sett 100%. Men hur kan de garantera att 60% av min el innehåller elektroner från kärnkraften? :p
Kärnfull.se är nog din grej.

Elektronerna behöver du inte fundera på, det är andra saker som transporterar energi....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.