skoge skoge skrev:
Ja jag är övertygad om det, redan idag har de svårt med lönsamheten...
jag tror du inte vet något alls om vad som händer om 20 år. Om det ska ske en omställning för denna typ av fordon så sker den så långsamt att det omöjligen kan vara ett problem i ett större perspektiv. Ska jag gissa kommer man köra traktor på miljödiesel under överskådlig framtid.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Marike
P pmd skrev:
Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.

Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Så verkar det vara. Och 70-talets hippies har nu ersatts av nallar och plattor ,man behöver inte kunna något, bara att kolla på tuben eller googla. Den dagen internet slås ut kommer många att bara stå och se ut som fågelholkar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Den gröna revolutionen på 50-60 talen var nog lika viktig om inte viktigare än konstgödselns roll. Sen gick ju utvecklingen (avling av bättre grödor) konstant framåt även före. Så där är vi i ett bättre läge även om vi tappar mycket av det som fossila bränslen tillåter idag.
Konstgödsel var en stor del av den gröna revolutionen.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Grannen har dels en Kia elhybrid som tanten pendlar med till jobbet varje dag 4 mil enkel resa.

Dels har de en Hynda ren elbil som guben pendlar med till jobbet 1 km enkel resa.

Hur miljövänligt är deras åkande?
Det borde vara rejält miljövänligt eftersom bilarna inte släpper ut kväve- och svavelföreningar, koloxid eller sotpartiklar.
Med reservation för hybridbilen förstås, men den torde vara miljövänligare än en motsvarande fossildriven bill.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
harry73
Silver78 Silver78 skrev:
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Väldigt mycket trams!!
Finns några olika sätt för en väg att förslitas:
1 utmattning pga dynamisk töjning i underkant asfalt. Detta är pga den vertikala belastning och en fullastad lastbil ger upp till ca 10000ggr mer skada än en personbil,
2 plastisk deformation i asfalt, detta är också beroende av axellasten och även här är det i princip bara tunga lastbilar som är problemet.
3 slitage på ytan, här kan däckfriktion skapa stensläpp, men det stora problemet är vridkrafter orsakade av tandem eller tridemaxlar när en lastbil går genom en kurva (t ex i en cirkulationsplats). Dessutom är överlag största problemet dubbdäcksslitage.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Marike
P pmd skrev:
Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.

Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Gramatikfel är något som retar mig, verkar blivit implementerat även hos äldre.
Läste i SydSvenskan att en Tillman skulle blivit mördad, tänkte skriva en insändare och varna alla som heter Tillman att någon är ute efter dem.:mad:
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Gramatikfel är något som retar mig, verkar blivit implementerat även hos äldre.
Läste i SydSvenskan att en Tillman skulle blivit mördad, tänkte skriva en insändare och varna alla som heter Tillman att någon är ute efter er.:mad:
Jo men visst... här har vi en korvfamilj som heter så... Så detta vore kanske logiskt i det fallet :thinking:;):rofl:
 
  • Haha
Marike
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
Jo men visst... här har vi en korvfamilj som heter så... Så detta vore kanske logiskt i det fallet :thinking:;):rofl:
Maskintok skrev:
Jo men visst... här har vi en korvfamilj som heter så... Så detta vore kanske logiskt i det fallet :thinking:;):rofl:
Inga goa korvar eller?:surprised:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Nä... där är vi 2,köpt ett par jeans sen 2018
Säffle, för tusan! Jag har inte köpt ett par jeans sen 1990-talet.
 
Marike
Maskintok skrev:
Jo men visst... här har vi en korvfamilj som heter så... Så detta vore kanske logiskt i det fallet :thinking:;):rofl:
Apropå korvar.
Det var en slaktare som stolt skulle visa sin son korvstoppningsmaskinen han uppfunnit.
Det var väl inget sa sonen, uppfinn istället en maskin du kan stoppa in en korv i och det kommer ut en gris.
Nja, sa gubben, en sån maskin har redan din mor.:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Inga goa korvar eller?:surprised:
Jodå men godare förr då var det lite häst i också
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Matematik är alltså inte din starka sida.
0,98* 1 till 2% = 0,98% till 1,96% av hela världens utsläpp har vi då kvar att åtgärda.
Jag brukar vara en hejare på matte, men kanske inte klockan 1 på morgonen. :)
Ojdå, har du helt slutat äta mat som fraktats med lastbil eller bil, och haft maskiner vid tillverkningen.
Då har du alltså en egen täppa där du odlar allt, har inget fordon (som är tillverkat i någon fabrik i alla fall), du lever enklare än amish helt enkelt. (y)
Vi odlar grönsaker själva. Redan gjorda utsläpp pga tillverkningen av en bil är ointressanta i sammanhanget. Det är hur mycket jag släpper ut nu som spelar roll. Bilen är f.ö. drygt tio år gammal.

Förr pendlade jag 15 mil om dagen. Nu kör jag knappt alls. Och, som sagt, värmer huset med fossilfri el. Jag köper "närproducerat" så ofta jag kan när jag köper mat. Jag tror att jag ligger på plus jämfört med medelutsläpparen i Sverige.

Jag misstänker dock att jag inte kommer att vinna på det när det lagstiftas om nya klimatåtgärder. Det skulle ju vara "orättvist".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?

Tur att elbilar är skattebefriade då!
 
A
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
ja vi ska nog göra myteri och strunta i att betala för elbilar... För de var ju inte subventionerade... hmmm vad är då skattebefrielse?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland är det praktiskt, och ganska användbart och faktiskt helt OK och förlåtligt.
Rasism är det först när man grupperar med tanken att det skulle finnas några särdrag som anses medfödda eller oföränderliga för gruppen ifråga ,ofta negativa egenskaper, men det är inte nödvändigt för att det strikt sett ska vara rasism.
Om man grupperar ihop människor av något annat skäl är det inte (alltid) rasism.
t.ex. Bönderna skulle få det svårt utan EU-bidragen
Friluftsfiskare med handredskap belastar inte miljön i någon nämnvärd omfattning
Samer använder för mycket bränsle i sin verksamhet.
Samer blir hårt drabbade av vindkraftsutbyggnaden
Muslimer krigar om sina två huvudtolkningar av islam.

Dessa saker är inte rasism, då de inte klistrar på individuella egenskaper på populationen som avses, utan gruppens namn används bara för att beskriva vilken grupp som avses.

Däremot är "90-talister är lata och tar aldrig något ansvar" rasism, eller kallar man det plötsligt fördom här?
Bönder får inte EU-bidrag baserat på etnicitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.