Maskintok skrev:
Då är det andra generationens.
första är från vete, majs, socker, sockerrör mm som vissa tror är av mat kvalitet men det är fel.

andra generationens etanol har jag för mig du får av 1m3 cellulosa ca 0.30 m3 etanol.
av 1m3 sockerrör får du ca 0.37-0.40 m3 etanol.
Och hur mycket behövs energi behövs till framställningen?
 
F
Krilleman Krilleman skrev:
Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................

Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.

Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!

Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel (igen).
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Ja då fick en hel del elbilar bekänna färg och bli bärgade. Men det kommer väl ALDRIG att hända igen??
 
R
Maskintok skrev:
Nähä, nä men så kan det ju vara.
därför kan det ju vara bra att vara tydlig i sitt svenska språk..
Säg denna korrespondens, är den alltid så här lite ilsken i tonen på orden eller mera mjuk?
dina meningar kan ibland uppfattas som lite ilskna och förbannad tangenttryckning pågått?
Nu är vi ganska utanför trådens ämne, men ja. Om en kollega hade skrivit på det sätt du gör, kommit med "gissningar", och vägrat läsa saker jag bett dem läsa så hade tonen varit ännu hårdare. Jag hade nog gått till deras chef och förklarat att läget är ohållbart.

Maskintok skrev:
Ja till viss del så kan man hävda alkylatbensin är klimatneutralt.
iallafall om jag ska fråga och få svar av husqvarna... Då de själva hävdar att deras Alkylat är klimatneutral...

Så allt kanske inte är som det verkar..
vilken trevlig utveckling.
Jag har ingen aning om hur husqvarna motiverar det, kanske på samma sätt som flygbolagen när de klimatkompenserar.

Alkylatbensin görs av fossil råvara och är därför inte klimatneutral. Är du säker på att den inte påstås vara miljövänlig, det är i.a.f. vad jag hört.
 
F
skoge skoge skrev:
Inget fel på Renault, har iofs aldrig kört personbil
Jag har iofs kört Renault... Visserligen en med dagens mått gammal modell.
Men med de lösningar den hade el, motor, manöverorgan och rostskydd innebär att jag aldrig någonsin skulle ta risken att äga en sådan igen.
 
A
O OskarJ skrev:
Och hur mycket behövs energi behövs till framställningen?
Men nu får ni väl börja jobba lite själva..
 
A
R RoAd skrev:
Nu är vi ganska utanför trådens ämne, men ja. Om en kollega hade skrivit på det sätt du gör, kommit med "gissningar", och vägrat läsa saker jag bett dem läsa så hade tonen varit ännu hårdare. Jag hade nog gått till deras chef och förklarat att läget är ohållbart.



Jag har ingen aning om hur husqvarna motiverar det, kanske på samma sätt som flygbolagen när de klimatkompenserar.

Alkylatbensin görs av fossil råvara och är därför inte klimatneutral. Är du säker på att den inte påstås vara miljövänlig, det är i.a.f. vad jag hört.
Klimatneutralt drivmedel utlovas - Entreprenad
https://www.entreprenad.com/article/view/703811/klimatneutralt_drivmedel_utlovas
 
Maskintok skrev:
Men nu får ni väl börja jobba lite själva..
Du skrev tidigare att det var lätt att få fram tillräckligt med etanol för att täcka hela Sveriges behov även om man ersätter bensin och diesel med bränslen framställda av skogsråvara.

Jag efterfrågade då hur det ska gå till och hur mycket energi som går åt för denna tillverkning.

Nu har du svarat på hur mycket råvara som behövs och varifrån vi får den. Är det då orimligt att efterfråga hur mycket resurser som går åt för själva tillverkningen också?
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.
Trams.
 
R
Maskintok skrev:
Klimatneutralt drivmedel utlovas - Entreprenad
[länk]
Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.

"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.

"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
"Husqvarna introducerar nu alkylatbensin som utlovas vara helt klimatneutral."
falsk marknadsföring enligt dig...

Eller hur vill du jag ska tolka detta?
genom att anmäla kanske?
Det verkar ni ju tycka om på detta forum..
anmäla inlägg och stycken... vissa personer iallafall... ;)
Medans ni andra kör på i samma anda..
med era åsikter så kan inte nya medlemmar tro det är så för dem... nej nej.. de anmäler ni tills någon fått tillräckligt med varningar... :thinking:
 
A
R RoAd skrev:
Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.

"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
vilket för att Hva kan säga att deras bränsle är klimatneutralt. sedan vad du anser hör inte hit..
Har de fått detta igenom så har de eller hur?
Hur skulle du tolka detta?

" Med nyheten Re-Power presenterar Husqvarna för första gången en alkylatbensin som är helt klimatneutral. Innehållet i Re-Power består av 10 % förnybart innehåll, i detta fall från hållbart odlad och RSB-certifierad majs. För övriga 90 % av innehållet klimatkompenserar Husqvarna genom ett samarbete med First Climate Market AG."

falsk marknadsföring?
Nja läser man verkligen texten så står det ju faktiskt där... klimatneutralt...
Och du skulle väl inte påstå att Hva ljuger medvetet på sin hemsida?
Om sin produkt?
Du kanske kan vara av den sortens man att erkänna du hade fel?
vore väl trevligt, inte så där ilsket hårt och otrevligt som det brukar vara..
utan mer åt det hållet att gemenskapen på forumet blomstrar... Som någon brukar skriva..
Jag känner redan doften av kaprifol...
Och mandelblom.... Ja så får det vara..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jaså, är det så bra för miljön?
Klimatet min vän, klimatet ...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Trams.
O OskarJ skrev:
Du skrev tidigare att det var lätt att få fram tillräckligt med etanol för att täcka hela Sveriges behov även om man ersätter bensin och diesel med bränslen framställda av skogsråvara.

Jag efterfrågade då hur det ska gå till och hur mycket energi som går åt för denna tillverkning.

Nu har du svarat på hur mycket råvara som behövs och varifrån vi får den. Är det då orimligt att efterfråga hur mycket resurser som går åt för själva tillverkningen också?
Ja det tycker jag absolut att det är.
Du får nog försöka förstå att min tid inte är helt gratis..
Men vill du boka en tid för detta så kan jag återkomma med detta... Kanske första bästa tillfälle går bra, eller ska jag ta fram almanackan och se när detta är?

sedervanlig faktura skickas med mail eller per post.
Jag debiterar oftast 440 kr i timmen exkl moms, alltså 550 kr inkl moms i timmen.
klagomål emot fakturan skall göras inom 8 dagar, helst skriftligt.

Hur känns detta för dig?
vill du prata om upplevelsen?
behöver du en servett, eller näsduk?
Du kan få den gratis.. jag känner mig givmild.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Klimatet min vän, klimatet ...
Ja min mamma har också kommit in i klimatet... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och du skulle väl inte påstå att Hva ljuger medvetet på sin hemsida?
Kallas för greenwashing, du förstår säkert vad som avses.

Det är inte lätt att vara konsument idag, marknadsföringen är snabb att lukta sig till vad som säljer. Idag är ledorden klimat och miljö - och det klistras på massor av produkter.

De ljuger inte men man måste läsa det finstilta, precis som Road gjorde.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.