A
R RoAd skrev:
Klimat != miljö. Om du inte fattat det så blir det svårt att diskutera med dig.
klimat är en sak och miljö en annan..
miljö är det du har runt dig..
klimat är det du lever i på hela jorden..
Man kan även säga att du har din närmiljö nära dig..
Och det klimat som påverkar din miljö är lite längre bort och omsluter hela jorden..
 
Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Ytterligare en faktor som är intressant i sammanhanget är hur mycket energi som behövs för att framställa exempelvis en kubikmeter.
vilken etanol pratar vi om?
Den för rengöring som även går att driva fordon med?.
Eller den andra generationens etanol som går att dricka, driva fordon, rengöra, tillverka plast mm?
 
Maskintok skrev:
vilken etanol pratar vi om?
Den för rengöring som även går att driva fordon med?.
Eller den andra generationens etanol som går att dricka, driva fordon, rengöra, tillverka plast mm?
Den som vi diskuterat ett bra tag här. Dvs från skogsråvara och grot.
 
A
O OskarJ skrev:
Den som vi diskuterat ett bra tag här. Dvs från skogsråvara och grot.
Då är det andra generationens.
första är från vete, majs, socker, sockerrör mm som vissa tror är av mat kvalitet men det är fel.

andra generationens etanol har jag för mig du får av 1m3 cellulosa ca 0.30 m3 etanol.
av 1m3 sockerrör får du ca 0.37-0.40 m3 etanol.
 
A
R RoAd skrev:
Att ingå i kolkretsloppet ÄR att vara klimatneutralt. Det är verkligen grundkunskap i ämnet så nu får du faktiskt skämmas.
Nä inte alls.
Det beror på hur man räknat tillverkningen som du borde vetat.

Hur var det med miljö och klimat? skämmas?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Att ingå i kolkretsloppet ÄR att vara klimatneutralt. Det är verkligen grundkunskap i ämnet så nu får du faktiskt skämmas.
Hur räknar du Alkylat?
 
R
Maskintok skrev:
klimat är en sak och miljö en annan..
miljö är det du har runt dig..
klimat är det du lever i på hela jorden..
Ja det var det jag skrev, != betyder just "inte lika med".
 
A
R RoAd skrev:
Ja det var det jag skrev, != betyder just "inte lika med".
Men vad gör då detta = tecken där?
Vad betyder det för dig?
Har du haft en dålig upplevelse av detta tecken?
ditt svar känns lite ilsket.. något som är fel?
 
R
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Det beror på hur man räknat tillverkningen som du borde vetat.

Hur var det med miljö och klimat? skämmas?
Jag ger upp, du vill inte förstå så du kommer inte förstå. Du vill förstås räkna med tillverkningen och påpeka att elektriciteten till fabriken minsann kommer från kolkraft eller något liknande.

I sig ÄR etanol klimatneutralt ÄVEN om det kan förbrukas fossila bränslen vid tillverkningen.

Maskintok skrev:
Hur räknar du Alkylat?
Görs av fossila råvaror så vad tror du själv?
 
R
Maskintok skrev:
Men vad gör då detta = tecken där?
Vad betyder det för dig?
Har du haft en dålig upplevelse av detta tecken?
ditt svar känns lite ilsket.. något som är fel?
Nej, det är bara så man skriver "inte(!) lika(=) med" när man programmerar. Jag är van vid att skriva så, även i korrespondens med kollegor, och tänkte inte på att en del här inte skulle förstå det.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jag ger upp, du vill inte förstå så du kommer inte förstå. Du vill förstås räkna med tillverkningen och påpeka att elektriciteten till fabriken minsann kommer från kolkraft eller något liknande.

I sig ÄR etanol klimatneutralt ÄVEN om det kan förbrukas fossila bränslen vid tillverkningen.



Görs av fossila råvaror så vad tror du själv?
Nja ska du fråga EU så skulle etanol vara ett fossilt bränsle och det var pga dess tillverkning men eftersom Sverige kunde visa på att det ingick i kretslopp så var det inte så men EU slog fast att det var i transporter till fabrik inte helt neutralt så därför var detta beroende på hur man räknade.
Nu räknade inte EU efter andra generationens etanol utan första...
 
A
R RoAd skrev:
Nej, det är bara så man skriver "inte(!) lika(=) med" när man programmerar. Jag är van vid att skriva så, även i korrespondens med kollegor, och tänkte inte på att en del här inte skulle förstå det.
Nähä, nä men så kan det ju vara.
därför kan det ju vara bra att vara tydlig i sitt svenska språk..
Säg denna korrespondens, är den alltid så här lite ilsken i tonen på orden eller mera mjuk?
dina meningar kan ibland uppfattas som lite ilskna och förbannad tangenttryckning pågått?
 
A
R RoAd skrev:
Jag ger upp, du vill inte förstå så du kommer inte förstå. Du vill förstås räkna med tillverkningen och påpeka att elektriciteten till fabriken minsann kommer från kolkraft eller något liknande.

I sig ÄR etanol klimatneutralt ÄVEN om det kan förbrukas fossila bränslen vid tillverkningen.



Görs av fossila råvaror så vad tror du själv?
Ja till viss del så kan man hävda alkylatbensin är klimatneutralt.
iallafall om jag ska fråga och få svar av husqvarna... Då de själva hävdar att deras Alkylat är klimatneutral...

Så allt kanske inte är som det verkar..
vilken trevlig utveckling.
 
F
harry73 harry73 skrev:
Citroën har bra bilar och framförallt bra motorer. Problemet är bara elsystemet, så kanske inte så lämpligt som elbil dock:rofl:
Aldrig mera en Citroen - eller Renault heller för den delen.
Elsystem som inte är värda namnet ens.
 
F frasen_36 skrev:
Aldrig mera en Citroen - eller Renault heller för den delen.
Elsystem som inte är värda namnet ens.
Inget fel på Renault, har iofs aldrig kört personbil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.