A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter bra. Jag tror dock att det finns någon hake här. Annars borde det väl redan vara gjort.
Och inte kostar E85 som den gör för att det lagts alkolholskatt på etanolen, det kan du glömma.
Då skulle E85 kosta 439 kr/liter + vad 15% bensin kostar + moms och energiskatt ...
[länk]
Du glömmer sedan några saker till..
Vad tror du att oljelobbyn säger?
Vad tror du att miljölobbyn säger?
fundera en hel del på detta så inser du att politiker och tjänstemän är utsatta för en hel del utpressning vad det gäller etanol, metanol... mm..
 
Måste bara tillägga att jag är ganska säker på att det framöver kommer att ha flera alternativ när det kommer till att framställa, överföra och lagra energi. Inget sätt är perfekt och utan brister.

Transportmedel för korta till medellånga avstånd med ganska lätt last tror jag dock batterier och el är lösningen.
Varutransporter i städer och hyggligt tätbebyggda områden tror jag också på batterier och el.

Långdistanstransporter av gods och människor borde passa bra på järnväg. El är kanske underförstått här?

Det som inte passar på järnvägen och behöver lastbilar kanske en kombination av el/batteri och nån form av flytande bränsle med egenskaper som motsvarar diesel. Elmotorn hjälper till vid acceleration och vid körning i tätbebyggda områden.

För de få som bor långt ut i ingenstans och kör väldigt mycket så kommer det säkert finnas motsvarande personbilar med hygglig driftsekonomi.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det tröstar dig så kan jag meddela att jag aldrig någonsin (än så länge i alla fall) lagt min röst på MP.
Hoppas du får en gladare helg nu. ;)
Jag gör dig sällskap! Jag tycker visserligen att miljön är en mycket prioriterad fråga, men jag tycker inte att Mp för någon vidare bra politik.
 
Maskintok skrev:
Du glömmer sedan några saker till..
Vad tror du att oljelobbyn säger?
Vad tror du att miljölobbyn säger?
fundera en hel del på detta så inser du att politiker och tjänstemän är utsatta för en hel del utpressning vad det gäller etanol, metanol... mm..
Det är vad jag förstår eu regler som sätter skatten på etanol. Men oavsett är det synd att man inte kan ha den som ett alternativ till att reducera co2 som är ekonomiskt för användarna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Det är vad jag förstår eu regler som sätter skatten på etanol. Men oavsett är det synd att man inte kan ha den som ett alternativ till att reducera co2 som är ekonomiskt för användarna
Ture sventon hade vesslan..
Vi har EU.. :crysmile:;)
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
A
vi har glömt några i debatten..
samerna..
crossar.. snöskotrar.. helikoptrar.
Finns dessa att tillgå från och med imorgon med eldrift?
Det brukar hävdas från deras håll att deras leverne inte går att utöva utan dess maskiner..
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Det är vad jag förstår eu regler som sätter skatten på etanol. Men oavsett är det synd att man inte kan ha den som ett alternativ till att reducera co2 som är ekonomiskt för användarna
Det är väl just det man har etanolen till genom inblandning i bensinen numera 10%.
E85 som bränsle var rätt uselt, jag hade en sådan bil, den gick som en kratta och fick helt ohemul förbrukning om man tankat E85 mer är 3ggr i rad.
 
Maskintok skrev:
vi har glömt några i debatten..
samerna..
crossar.. snöskotrar.. helikoptrar.
Finns dessa att tillgå från och med imorgon med eldrift?
Det brukar hävdas från deras håll att deras leverne inte går att utöva utan dess maskiner..
Skotrar finns, men det är inget att rekomendera på fjället. Det är för rundturer på led med turister.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Skotrar finns, men det är inget att rekomendera på fjället. Det är för rundturer på led med turister.
Då är det ju bättre med ett hållbart bränsle tills lösning finnes med el eller annat..

Tror säkert att det finns många här som har skoter.
 
C
A Alexn72 skrev:
Där är ganska många steg där bränslet kan avdunsta.
Inte minst vid just tankning.
Alla moderna bensinbilar har ett hyfsat sofistikerat EVAP-system för att hantera bränsleavdunstningen.
xlg_evaporative_emission_control_system_evap_577x381.jpg
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Det är väl just det man har etanolen till genom inblandning i bensinen numera 10%.
E85 som bränsle var rätt uselt, jag hade en sådan bil, den gick som en kratta och fick helt ohemul förbrukning om man tankat E85 mer är 3ggr i rad.
E85 är det inget fel på nu förtiden.
 
Maskintok skrev:
Nej inte alls det bygger på hur mycket extra vi kan producera med enbart den grot vi har liggande.
Och det är baserat på fordonens förbrukning per år av bränsle..

Skulle vi be Finland om hjälp så kan vi med även hjälp av Norge producera ca 75% av allt bränsle vi behöver på 1 år.

Det finns vägar framåt men det kräver engagemang och åtgärder...
Detta har jag försökt förklara i många år..
Jag har inte räknat på de... Men jag tror nästan att de är ännu mer fördelaktigt att spara grotet på hög och till vintern bränna det för värme och el... för att ladda....;)
 
A
A Alexn72 skrev:
Jag har inte räknat på de... Men jag tror nästan att de är ännu mer fördelaktigt att spara grotet på hög och till vintern bränna det för värme och el... för att ladda....;)
Den går inte att använda till detta.. trodde jag du förstod... Detta är grot som inte är attraktiv till annat än co2 ökning
 
Maskintok skrev:
....

Du visste att man i lappland kokat brännvin på björk i hundratals år va?
Visste... njä inte egentligen... Att de är fullt rimligt däremot är jag helt med på. Har tappat björksav och de är lite sött.
Jäste gjorde den med. Men jag jäser på äpple istället;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ni måste skilja på grot och grot..
grot marknaden är nästan död.
Men som resurs för destillering finns det avsättning... Bara viljan finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.