Mikael_L
R RoAd skrev:
Subventioneras elen idag? Menar du vindkraften? Där är väl de flesta subventioner redan borta så vitt jag vet.

Lite oklart vad du menar.
Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.

I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kanske är februari de drar igång :thinking::crysmile:
Men ja solceller är den produktionsform av el som kräver nästintill inget av producenten.
Men än installationen
Det hade ju varit roligare om du haft en stirlingvedpanna till att ladda elbilen under oktober-mars då solcellerna knappast betalar sina egen räntekostnader.
Visst går det att producera egen el, men KWh kostnaden kan ju vara i paritet med höglastpriserna denna vecka.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Du resonerar som en femåring ungefär.

Eftersom andra inte slänger skräpet i papperskorgen behöver inte jag heller göra det, det blir ju ändå skräpigt.

Vi ska se till att göra våran del av jobbet, skiter vi i det händer ingenting i andra länder heller.

Att miljörörelsen är en samling klantarslen som fokuserar på sugrör och plastpåsar verkar vi få leva med, men det är inte så svårt att se förbi det och fokusera på de viktiga sakerna istället.
Jo när det blir till skatter som tynger ner privata ekonomier...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.

I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
Måste landbaserad vindkraft betala sina egna anslutningar till elnätet?
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
ta hellre fram ett billigt och hållbart bränsle..
som folk kan nyttja parallellt till elen.
Sätt igång och forska då!!
Åneeej..., du trodde ju inte på forskning och vetenskap. Men då kan du väl be till någon gud, eller vända dig till någon spådam.
Förövrigt, finns inte lösningen där på internet där du hittar din världsbild?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo när det blir till skatter som tynger ner privata ekonomier...
Klart det kommer kosta att göra en omställning. Det är oundvikligt. Vad är alternativet? Fortsätta som vanligt förstår jag är din melodi, men det fungerar bara för att många andra inte gör det.
 
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ottomotorn är utdöende.
Nej då inte alls men den kräver lite förutsättningar för effektivisering och modifiering...

vi kan börja med bränslet och sedan baserat vi vår modifiering runt detta.. inviduellt för varje motor typ..
 
Maskintok skrev:
Nej inte alls det bygger på hur mycket extra vi kan producera med enbart den grot vi har liggande.
Och det är baserat på fordonens förbrukning per år av bränsle..

Skulle vi be Finland om hjälp så kan vi med även hjälp av Norge producera ca 75% av allt bränsle vi behöver på 1 år.

Det finns vägar framåt men det kräver engagemang och åtgärder...
Detta har jag försökt förklara i många år..
Så vart finns produktionskapaciteten att fram motsvarande 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel från skogsråvara?

Det är alltså drygt 1000 kubikmeter i timman som ska produceras... och då har jag inte räknat på att etanolen ha lägre energiinnehåll.

Vad händer sen när man dammsugit skogarna på grot?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Så vart finns produktionskapaciteten att fram motsvarande 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel från skogsråvara?

Det är alltså drygt 1000 kubikmeter i timman som ska produceras... och då har jag inte räknat på att etanolen ha lägre energiinnehåll.

Vad händer sen när man dammsugit skogarna på grot?
Hur kommer detta att ske menar du?
varje år växer det in 2.5 ungskog röjning på en fastighet på 50 ha..

vi har många hundratals ha att röja och gallra innan vi ens kommer i närheten av dessa skogar...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
G
T Tullen127 skrev:
Menar du att kärnavfallet som måste förvaras och bevakas i många 1000-tals år av våra efterlevande är miljövänligt?
I keramiska kutsar och en meter vatten så är det helt ofarligt. Påverkar inte alls "miljön" negativt som mycket annat. 1000 tals år då det är typ "giftigt"
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jo vi skulle faktiskt kunna tillverka ca 2 års behov inom några månader av etanol... Bara Sveriges riksdag beslutade om att inte då anse detta för alkohol som i drickbarform...
utan klassa det som bränsle..
med en beskattning på ca 40%
och detta exkl moms.
Detta är ingen subvention.
Det låter bra. Jag tror dock att det finns någon hake här. Annars borde det väl redan vara gjort.
Och inte kostar E85 som den gör för att det lagts alkolholskatt på etanolen, det kan du glömma.
Då skulle E85 kosta 439 kr/liter + vad 15% bensin kostar + moms och energiskatt ...
https://skatteverket.se/foretag/ska...tt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Klart det kommer kosta att göra en omställning. Det är oundvikligt. Vad är alternativet? Fortsätta som vanligt förstår jag är din melodi, men det fungerar bara för att många andra inte gör det.
Nä den funkar för att jag anpassar mig..
Inte byter ut allt emot nästa status vara.
Jag väljer att dra ner när andra köper mer..

Men att anpassa och modifiera så skulle detta kunna lösa väldigt mycket framåt..
Och det skulle även gynna elbilen och elproduktionen..
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter bra. Jag tror dock att det finns någon hake här. Annars borde det väl redan vara gjort.
Och inte kostar E85 som den gör för att det lagts alkolholskatt på etanolen, det kan du glömma.
Då skulle E85 kosta 439 kr/liter + vad 15% bensin kostar + moms och energiskatt ...
[länk]
Men jösses du kan inte räkna E85..
utan måste gå på 98%och högre alkohol och vad får du då?
Jo alkoholbeskattningen.
Inte bränsle skatt.

E85 är tillsatt bensin bland annat för att undvika just alkoholsbeskattning..
sedan har du EU som la sig i beskattningen på drivmedel.

Skulle våra folkvalda välja att stå upp för sitt. land istället så skulle detta vara helt möjligt..
Men nu har vi fel politiker för detta... För de är så rädda för EU..
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sätt igång och forska då!!
Åneeej..., du trodde ju inte på forskning och vetenskap. Men då kan du väl be till någon gud, eller vända dig till någon spådam.
Förövrigt, finns inte lösningen där på internet där du hittar din världsbild?
Vad tog det åt dig?
Jag är inte troende.
forskning och vetenskapsmän finns det många av... betydligt fler än er vedertagna massa..
Jag ser er massa av dessa som jag ser på debatten om och av corona... mycket dumheter..
 
Maskintok skrev:
Men jösses du kan inte räkna E85..
utan måste gå på 98%och högre alkohol och vad får du då?
Jo alkoholbeskattningen.
Inte bränsle skatt.

E85 är tillsatt bensin bland annat för att undvika just alkoholsbeskattning..
sedan har du EU som la sig i beskattningen på drivmedel.

Skulle våra folkvalda välja att stå upp för sitt. land istället så skulle detta vara helt möjligt..
Men nu har vi fel politiker för detta... För de är så rädda för EU..
Nej, du betalar alkoholskatt på alkohol för konsumtion. Det är ingen alkoholskatt varken på drivmedel eller T-sprit.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.