Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det då så viktigt att veta allt som vi inte visste för 500 år sedan?
Kanske inte för dig.
Men det finns faktiskt en massa människor som värderar kunskap högt, tro´t eller ej .. :D

Och nog lever jag hellre mitt liv idag än på medeltiden ...
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I dag?
När jag kollat och räknat har februari till oktober varit månader med nämnvärd produktion av solel men du kanske avser nån annan elproduktion?
Kanske är februari de drar igång :thinking::crysmile:
Men ja solceller är den produktionsform av el som kräver nästintill inget av producenten.
Mer än installationen
 
Redigerat:
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är bra, tänk att få åka likbil som går på el om 50 år...:crysmile:
Du vet om att elbilar drivs av lik-ström;)
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så du menar att jag och @Maskintok utgör fler än 50% av skribenterna i tråden? Det skulle isåfall betyda att du är den enda MP:are här som skriver under olika alias...(y)
MP ligger på min andra eller möjligen tredje sista plats av partier som är med i riksdagen nu.
 
A Alexn72 skrev:
Solcellerna på mitt tak är bekostnad med 30% subvention.
Idag får jag "samma" paneler för samma pris som jag gav med subvention för... 5 år? sen.
Skulle köpa en omgång paneler till men solcellsgrossen som jag skulle köpa av verkar ha lagt ner så fick aldrig köpt....


Argumentet om avfallet får vi ta när avgaserna har börjat återvinnas;)
Avfall blir det oavsett du tillverkar en plastpåse eller en solcellspanel så moder jord kommer ändå ryta ifrån och jag kommer titta på från himlen...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Om dina beräkningar stämmer har jag ingen aning om, men att straffa etanol och rötgas som är utmärkta bränslen är vansinne, speciellt när vi tvingat mackar och biltillverkare att bygga upp ett fungerande system för detta...
Det är inte mina beräkningar. detta stöder sig på forskning från brasilianska forskare som var till Sverige för att titta på metanolens anläggningar.. Och effektivitet..
Men de ansåg i sin forskning att etanolen var bästa vägen framåt...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur har du fått ner solelen från Mars till jorden?:crysmile:
Mars i pan tårta:crysmile:
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Jag försökte räkna på det men har inga bra data på just odling och traktor men fick fram att det gick åt väldigt stor del bränsle av de man odlade för att driva jordbruket....
Men det hindrar inte att man använder restavfall till detta ändå. Men just odling verkar inte var produktivt... kanske på giftig mark....
Nu är du inne på bioetanol..
Det är vete mm.
Jag menar skogs etanol. alltså en förfinad destillering av träsprit.
metanol är detta inte.

Du visste att man i lappland kokat brännvin på björk i hundratals år va?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo men inte med att höja avgifterna för de som ska producera..
Har du någon koll på vad som krävs för att kunna producera mat eller spannmål, foder mm?

om du då slår hårt på priset så är det bara ökande priser mot konsument i slutet som sker... bönderna får det inte bättre..
Och inte blir det mer producerat...

tankevurpan är att ens höja bränslepriser... Det ska ner, då börjar det produceras igen.. före det sker inte mycket... Då lägger bönderna av..
Men med låga bränslepriser och därmed billiga (långdistans)transporter kommer våra bönder ändå inte få sälja något.
Motivationen att handla lokalproducerat blir ju rätt låg när man som producent kan handla varor som producerats på andra sidan planeten till ett lägre pris.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men klimatet ändrar inte vi i Sverige, och tror du att det räcker att höja skatten på bensin och diesel och köra el?
Du resonerar som en femåring ungefär.

Eftersom andra inte slänger skräpet i papperskorgen behöver inte jag heller göra det, det blir ju ändå skräpigt.

Vi ska se till att göra våran del av jobbet, skiter vi i det händer ingenting i andra länder heller.

Att miljörörelsen är en samling klantarslen som fokuserar på sugrör och plastpåsar verkar vi få leva med, men det är inte så svårt att se förbi det och fokusera på de viktiga sakerna istället.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så du menar att jag och @Maskintok utgör fler än 50% av skribenterna i tråden? Det skulle isåfall betyda att du är den enda MP:are här som skriver under olika alias...(y)
Jag har 2 partier jag har röstat på..
KD och M.
 
M mnils skrev:
Nä det är bättre att lägga ner vår rena industri och flytta tillverkningen till länder där de inte bryr sig så kan åtminstone vi gå runt och skryta om hur duktiga vi är!
Ja det är ju tyvärr det som kommer ske om vi inte löser energifrågan som länge varit en konkurrensfördel för oss.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är bra, tänk att få åka likbil som går på el om 50 år...:crysmile:
Vad snackar du om?
 
Maskintok skrev:
Jag har 2 partier jag har röstat på..
KD och M.
KDM
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Men med låga bränslepriser och därmed billiga (långdistans)transporter kommer våra bönder ändå inte få sälja något.
Motivationen att handla lokalproducerat blir ju rätt låg när man som producent kan handla varor som producerats på andra sidan planeten till ett lägre pris.
Det är där frihandel kommer in.
EU var sagt att det skulle gynna alla... Det har varit tvärtom..
Vi behöver sätta tullar för utländska varor.
Och värna om vår inhemska industri och produktion...
Där hade du min koppling där jag med lillfingret kunde imponeras av Trump..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.