R RoAd skrev:
Nej det är verkligen inte diktatur. Du säger ju själv att SD växt sig större och större. Du får nog läsa på lite om diktatur (också).



Tja, allt är ju möjligt men personligen tror jag inte det. Snarare kommer det att bli en kilometerskatt.
Det med. Idag har du bränsleskatt och vägtrafikskatt. Med elbilen kommer det bli samma sak eller tror du elen kommer subventioneras för alltid?
 
Maskintok skrev:
precis ett energikrig..
något som kommer bli vanligare..
fattiga länder som inte ens har en 5 del av sina grannar kommer att attackera och erövra råvaror, energi mm..
Och det kommer inte att ske om energin i fråga är olje- eller gaskällor istället?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du har rätt och det finns pengar att spara på en elbil nu, men sedan då?
Skillnaden ekonomiskt kommer nog bara bli större till elbilarnas fördel framöver.

Tittar man på nytillverkning så blir och dieselbilar allt dyrare att tillverka pga utsläppskrav medan prisutvecklingen går åt andra hållet på elbilar.

Sen tar ju biltillverkarna alltid ut vad de kan när de säljer bilarna. Kan man bara tillverka hälften så många bilarna som kunderna vill ha så kan man sätta pris därefter. Det kan dock komma att ändras med alla nya tillverkare som dyker upp nu. Priskrig för att komma in på marknaden lär inte vara ovanligt så det ger konsumenterna i alla fall en kortsiktig fördel.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det roliga med bygga hus är att det är här landets 3% av MP:s väljarkår samlas för att göra skillnad när de inte längre får vara med och förstöra landet.
Av de som jag sett skriva mest här så får jag känslan av att de flesta röstar på andra partier än MP. Men det kan vara mina fördomar som spökar också....
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Idag har du bränsleskatt och vägtrafikskatt. Med elbilen kommer det bli samma sak eller tror du elen kommer subventioneras för alltid?
Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Och det kommer inte att ske om energin i fråga är olje- eller gaskällor istället?
skrev jag bara icke oljebaserade råvaror eller energier?
naturligtvis gäller detta allt oavsett ursprung.
Och ju mer det stramas åt i fattiga länder ju mer ökar konflikterna.
 
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det med. Idag har du bränsleskatt och vägtrafikskatt. Med elbilen kommer det bli samma sak eller tror du elen kommer subventioneras för alltid?
Subventioneras elen idag? Menar du vindkraften? Där är väl de flesta subventioner redan borta så vitt jag vet.

Lite oklart vad du menar.
 
B b8q skrev:
Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.
Då måste utländska transporter bli dyrare, transporterna inom landet kostar i princip samma oavsett vart varan är producerad.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då måste utländska transporter bli dyrare, transporterna inom landet kostar i princip samma oavsett vart varan är producerad.
Ja, vi får hoppas på globalt stigande bränslepriser.
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Det kommer säkert bli minst lika dyrt att köra elbil i morgon som det är att köra fossilbil idag. Men enligt mig är transporter rent generellt alldeles för billiga idag! Dyrare transporter skulle ge mer incitament till mer lokalproducerade varor och tjänster, vilket stärker lokala och svenska företag, på bekostnad av importvaror.
En tankevurpa?
Den inhemska produktionen kommer bli jättedyrt... böndernas traktorer skulle bli så dyra att använda att det är billigare att lägga ner... Detta skedde i sovjet..
Och ingen kom för att laga traktorerna när de gick sönder... Att laga själv var för jobbigt och dyrt sett i timmar mot att inte göra något för då förbrukad man inget vilket kostade mindre....
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
precis ett energikrig..
något som kommer bli vanligare..
fattiga länder som inte ens har en 5 del av sina grannar kommer att attackera och erövra råvaror, energi mm..
Men som höginkomsttagare i Sverige med den nya "flugan" elbil förstår man inte vad som händer utanför bubblan. Men om dessa människor förlita sig mer på historiker än vetenskapsmän och forskare så kanske bubblan skulle kunna växa
 
A Alexn72 skrev:
10h gör av med mellan
5kw och 30kw.
Bara att räkna baklänges hur stort batteri man har.
Alltså, jag kan räkna, men om det är som du säger, varför blev nyheten länkad ovan så riktad mot att elbilarna skulle vara särskilt utsatta i stilleståndet?

Jag försöker själv hitta anledningar att skaffa en el-bil, jag var helt inställd på att köpa en Mach-E när Fård påstod att de skulle säljas under 500k.. En av de sakerna jag gillar med min nuvarande bil är just friheten att med en full tank ta sig 120 mil, eller att inte behöva oroa mig om man blir stående på vintern, så att få mer info om hur det upplevs av en elbilsägare är uppskattat!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Ja, vi får hoppas på globalt stigande bränslepriser.
Nej tack.
Det är ingen lösning.
Det är en felvänd kurva som kommer att ytterligare ge fler fel i samhällen...

ta hellre fram ett billigt och hållbart bränsle..
som folk kan nyttja parallellt till elen.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
skrev jag bara icke oljebaserade råvaror eller energier?
naturligtvis gäller detta allt oavsett ursprung.
Och ju mer det stramas åt i fattiga länder ju mer ökar konflikterna.
En fördel med el är att vi kan tillverka den här i landet. Det kan vi iofs med etalnol också, men inte i tillräcklig mängd. Alla former av eltillverkning är väl inte oberoende av import, men en stor del är det. Även om man inte tror vatten, sol och vind kan ersätta kärnkraft så ökar det iallafall vårt oberoende.

Gas och olja gör oss beroende av skurkstater. Jag ser det som oerhört positivt att dessa får mindre pengar in om man köper mindre olja och gas.
 
A
J JohanLun skrev:
En fördel med el är att vi kan tillverka den här i landet. Det kan vi iofs med etalnol också, men inte i tillräcklig mängd. Alla former av eltillverkning är väl inte oberoende av import, men en stor del är det. Även om man inte tror vatten, sol och vind kan ersätta kärnkraft så ökar det iallafall vårt oberoende.

Gas och olja gör oss beroende av skurkstater. Jag ser det som oerhört positivt att dessa får mindre pengar in om man köper mindre olja och gas.
Jo vi skulle faktiskt kunna tillverka ca 2 års behov inom några månader av etanol... Bara Sveriges riksdag beslutade om att inte då anse detta för alkohol som i drickbarform...
utan klassa det som bränsle..
med en beskattning på ca 40%
och detta exkl moms.
Detta är ingen subvention.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.