T
M MetteKson skrev:
Vad ska kommunen göra? Trädäcket är inget svartbygge enl. PBL, vilket TS plank (högst troligt) är.
Läste du inte vad TS skrev? Grannen behöver tillstånd närmare än 4 meter.
 
T Thomas' skrev:
Läste du inte vad TS skrev? Grannen behöver tillstånd närmare än 4 meter.
Läste du vad TS skrev? Det var en fråga som senare är utredd i tråden.
"För att göra detta så säger väl lagen att man behöver godkännande om bygget görs inom 4 meter från tomtgräns? "
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Läste du inte vad TS skrev? Grannen behöver tillstånd närmare än 4 meter.
Nej.
Det spelar ingen roll vad TS skrev.

När det handlar om avstånd till granne och så pass låg altan så får man enligt lag täcka i princip hela sin gräsmatta från tomtgräns till tomtgräns utan minsta krav på medgivande från granne/ar.

Frågan gällande bostadsrätt/altan/styrelsegodkännande/svartbygge är en annan.
 
  • Gilla
Harpgear och 4 till
  • Laddar…
thomasse
T Thomas' skrev:
Läste du inte vad TS skrev? Grannen behöver tillstånd närmare än 4 meter.
Vet inte riktigt vart du hittar den informationen, TS bor i en bostadsrättsförening. Han äger ingen tomt.

Undra om det såldes innan muren kom upp? På mäklarens bilder syns det utan nya muren.
 
  • Ett vitt tvåvåningshus med terrass, utemöbler och grill utan synlig mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perolofl
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Om planket uppförts utan bygglov, som det verkar som om det krävs, har jag viss förståelse för att grannen inte vill medverka.
Det borde han i så fall funderat på innan han avtalade om att stå för halva kostnaden. Inte använda som en undanflykt för att slippa sitt betalningsansvar för avtalade arbeten.

Som ni märker utgår jag från att TS beskrivning av avtalet är korrekt. Och då ser jag lösningen väldigt enkel. Bevissvårigheterna vid muntliga avtal finns naturligtvis som alltid men dessa lämnar jag åtsidan vid min bedömning. Grannen kan naturligtvis se detta på ett helt annat sätt men här måste jag ändå utgå från det TS skriver.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
grannen har glömt vad som avtalades eller grannen ljuger.
Eller grannen ser chansen att komma undan sin avtalade betalningsskyldighet, och det är väl egentligen samma sak som att denne ljuger...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att det inte finns ett endaste litet email om plankbygget där grannen har varit med i konversationen och OKat kostnaden låter dock förbryllande för mig, Men så är jag ju 70-talist också, vi löser allt via email.
Förbryllande vet jag inte. Visst använder jag mycket mail men min generation tycker att ett "handslag" duger. Pacta sunt servanda!

Som ni märker utgår jag från att TS beskrivning av avtalet är korrekt. Och då ser jag lösningen väldigt enkel. Bevissvårigheterna vid muntliga avtal finns naturligtvis som alltid men dessa lämnar jag åtsidan vid min bedömning. Grannen kan naturligtvis se detta på ett helt annat sätt men här måste jag ändå utgå från det TS skriver.
 
  • Gilla
FörsiktigeGeneralen
  • Laddar…
J
Där ser man ju tydligt TS också. Vit tvåvåningsvilla med terrass, utemöbler och grill under paviljong samt en tecknad figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Som ni märker utgår jag från att TS beskrivning av avtalet är korrekt. Och då ser jag lösningen väldigt enkel. Bevissvårigheterna vid muntliga avtal finns naturligtvis som alltid men dessa lämnar jag åtsidan vid min bedömning. Grannen kan naturligtvis se detta på ett helt annat sätt men här måste jag ändå utgå från det TS skriver.
Nu är inte bara TS beskrivning av avtalet viktigt, även TS beskrivning av händelseförloppet, och där ingick att hantverkaren fakturerade grannen och grannen bestred fakturan.
Då har TS ett antal val:
- Prata med grannen och reda ut "missförståndet", detta vill TS inte
- Dra det hela till tingsrätten, här blir plötsligt bevisläget väldigt svårt eftersom det bara finns ett muntligt avtal och ord står mot ord
- Knyta handen i fickan och betala fakturan själv, detta är vad TS valde, och med tanke på att grannen redan flyttade, är det kanske den bästa och billigaste investering i lite ro.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu är inte bara TS beskrivning av avtalet viktigt, även TS beskrivning av händelseförloppet, och där ingick att hantverkaren fakturerade grannen och grannen bestred fakturan.
Jag har antagligen missat några detaljer i vad som skedde här. Jag tycker mig förstå att TS känner ett moraliskt ansvar mot "plankbyggaren" att betala, men hur gick det egentligen till när plankbyggarens faktura till grannen bestreds och blev TS problem?

harry73 harry73 skrev:
- Prata med grannen och reda ut "missförståndet", detta vill TS inte
Ja detta borde vara det självklara första steget.

harry73 harry73 skrev:
- Dra det hela till tingsrätten, här blir plötsligt bevisläget väldigt svårt eftersom det bara finns ett muntligt avtal och ord står mot ord
Ja bevisningen vid muntliga avtal är alltid svår. Inget unikt här. Rättsläget som sådant påverkas dock ej av bevissvårigheter.

harry73 harry73 skrev:
- Knyta handen i fickan och betala fakturan själv, detta är vad TS valde, och med tanke på att grannen redan flyttade, är det kanske den bästa och billigaste investering i lite ro.
Kanske det, men varför diskuterar vi i så fall detta? :thinking:
 
harry73
Jag klistrar on ts inlägg, där han skrev för första gången att han accepterar att han får stå för hela kostnaden och att det blir skönt att slippa tjafs om det.
N peak122 skrev:
Jag har accepterat att vi får stå för hela kostnaden och tycker det blir skönt och värt pengarna att slippa en granne som inte står för sitt ord. De nya grannarna kommer hälsas med glatt humör!
Jag förstår inte heller varför man fortsätter att diskutera detta
 
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår inte heller varför man fortsätter att diskutera detta
Det kan kanske bero på att det enbart är 14 timmar mellan det att TS startar tråden och ber om hjälp med orden "Vad kan vi göra?" för att sedan deklarera att han "ger upp". :) Antagligen fler än jag som inte hängt med i tempot. :p
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vad vill du säga?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man har rätt att täcka varenda kvadratcentimeter av sin tomt med ett lågt trädäck om man vill, det kan tack och lov ingen stoppa.
Schematisk illustration av krav för bygglov för altan, med måttangivelser relaterade till bostad och tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J javlaandersson skrev:
[bild]
Skärmdump av mobil med sökresultat om byggregler för altaner och trädäck med text och länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.