63 691 läst · 195 svar
64k läst
195 svar
Granne bestrider faktura
Problemet är väl att vi här inte tycker det, utan att du enligt lag ska söka bygglov, jag förstår att du är besviken över hela situationen.N peak122 skrev:
Men det fråntar ju inte dig ditt ansvar att göra rätt, i det här fallet så är det ju styrelsen för den BRF som du bor i som kommer få ta konsekvenserna av ditt agerande.
Problemet från styrelsens sida nu är ju, släppa igenom det = många fler medlemmar kanske tycker "Vi kan göra på samma sätt", vilket kommer sluta i kaos. Om styrelsen säger nej till nya sådana plank, då kanske du får sura grannar som kanske anmäler ditt bygge till kommunen.
Om du vill göra det på rätt sätt, återställ planket i sin helhet, eller kom överens med styrelsen vad som är en bygglovsbefriad åtgärd som du kan göra med deras tillåtelse enligt stadgarna.
Låter hårt, men efter att suttit i styrelsen i ett område som liknar ditt så förstår man hur folk försöker hitta genvägar och i vissa fall motivera sitt handlande med "grannen gjorde si, så då gjorde jag så".
Mitt bästa tips till dig, köp en sån utdragbart insynsskydd, och om dom är ute och stör dig så drar du ut den istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas det löser sig!
kolla upp med byggnadsnämnden i din kommun om vad som gäller just din /grannens tomt, vid altanbyggande då nära tomten, verkar orimligt att det är lagligt utan grannens medgivande på på papper eller via MailN peak122 skrev:Tack för bra svar! Ja, jag inser att vi nog får betala fakturan själva men då borde vi kunna få styrelsen att begära att de river altanen också eftersom de inte hade godkännande från styrelsen. Om de får det kravet så kanske de tycker att det är enklare att betala fakturan. Jag tror inte att de nya köparna blir så glada om altanen inte finns kvar när de flyttar in.
och säger byggnadsnämnden att dom måste ha erat godkännande så är det ju bara ringa och säga RIV alltihop
Misstänker att altanen kostade mer än 17000 för dom att bygga =)
Sen kommer förmodligen dom nya att stämma dom på den saknade altanen =)
era 17000 får ni kanske stå för
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 077 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 077 inlägg
Låga trädäck kräver inga bygglov, det har inget med vilken kommun det är. Det är lagen.J javlaandersson skrev:kolla upp med byggnadsnämnden i din kommun om vad som gäller just din /grannens tomt, vid altanbyggande då nära tomten, verkar orimligt att det är lagligt utan grannens medgivande på på papper eller via Mail
och säger byggnadsnämnden att dom måste ha erat godkännande så är det ju bara ringa och säga RIV alltihop
Jag tror du missade att TS bor i en bostadsrättsförening, så det är styrelsen som får hantera det, då TS inte äger sin bostad/tomt utan bara rätten att bo där.J javlaandersson skrev:kolla upp med byggnadsnämnden i din kommun om vad som gäller just din /grannens tomt, vid altanbyggande då nära tomten, verkar orimligt att det är lagligt utan grannens medgivande på på papper eller via Mail
Man har rätt att täcka varenda kvadratcentimeter av sin tomt med ett lågt trädäck om man vill, det kan tack och lov ingen stoppa.J javlaandersson skrev:kolla upp med byggnadsnämnden i din kommun om vad som gäller just din /grannens tomt, vid altanbyggande då nära tomten, verkar orimligt att det är lagligt utan grannens medgivande på på papper eller via Mail
Jag tror planket höjde priset hos grannen. De fick nu en insynsskyddad uteplats.N peak122 skrev:
de kan ju ställa möblerna på gräsmattan och ändå sitta där, det är faktiskt rätt vanligt att ha trädgårdsmöbler på gräset.. det måste inte vara ett däck..N peak122 skrev:
så nej det håller inte.
kan man inte låta grannar få sköta sitt ska man bo i hus långt bort från andra.
N peak122 skrev:
Blev inte ett plank bättre för er än vad det var innan grannen byggde altanen?
Svårt få något tror jag speciellt då de flyttar. Tyvärr.
Mest fascinerad över att man kan bygga en veranda som täcker en gräsmatta på EN dag.
Vad kan vi göra? Jag har ställt frågan till styrelsen om de kan beordra grannen att riva altanen eftersom de inte hade godkännande av vare sig granne eller styrelse men frågan är vilken makt styrelsen har över detta? Till saken hör också att grannen flyttade in i våras och när väggen var klar berättade de att de skulle flytta då de köpt tomt och ska bygga hus i en annan del av stan. De köpte bostadsrätten för 2,3 miljoner och sålde den för 3 miljoner ett halvår senare och nu bestrider de alltså en faktura på 17 tusen.[/QUOTE]
Mest fascinerad över att man kan bygga en veranda som täcker en gräsmatta på EN dag.
Vad kan vi göra? Jag har ställt frågan till styrelsen om de kan beordra grannen att riva altanen eftersom de inte hade godkännande av vare sig granne eller styrelse men frågan är vilken makt styrelsen har över detta? Till saken hör också att grannen flyttade in i våras och när väggen var klar berättade de att de skulle flytta då de köpt tomt och ska bygga hus i en annan del av stan. De köpte bostadsrätten för 2,3 miljoner och sålde den för 3 miljoner ett halvår senare och nu bestrider de alltså en faktura på 17 tusen.[/QUOTE]